چانه زنی مسئولان و ۶ مصوبه در جلسه شورای مسکن استان با حضور دو نماینده تام الاختیار وزرای نیرو و راه / خراسان جنوبی در ردیف آخر اعتبارات عمرانی/ نیاز ۸۴۰ میلیاردی برای ارائه خدمات روبنایی در مسکن مهر استان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / پرونده مسکن مهر خراسان جنوبی قرار است تا دهه فجر و حداکثر تا پایان سال بسته شود تا جشن اتمام این طرح بزرگ در خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان کشور هم برگزار شود. به گفته مدیران استان برای تأمین زیرساخت های مسکن مهر در خراسان جنوبی از جمله تکمیل پروژه های فاضلاب به اعتبار بیش از ۶۶میلیارد تومانی نیاز است که برای اتمام به مساعدت دولت نیاز است. به همین منظور شورای مسکن استان روز گذشته میزبان نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی و وزیر نیرو در مسکن مهر بود که مصوبات خوبی هم از این جلسه بیرون آمد.
چانه زنی مسئولان استان و ۶ مصوبه
برگزاری کمیته ای به ریاست معاون عمرانی استاندار و برآورد هزینه مورد نیاز برای اتمام پروژه های فاضلاب مسکن مهر و تأمین این اعتبار با مشارکت یک سوم وزارت راه و شهرسازی، استانداری و وزارت نیرو، پیگیری و تعیین تکلیف سهم ۱۰ درصد شهرداری از اراضی مسکن مهر توسط نماینده وزیر راه در مسکن مهر، اجرای پل غیر همسطح مسکن مهر مهرشهر با کمک اعتباری وزارت راه، استانداری و سازمان ملی زمین و مسکن، تقسیط اشتراک برق تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند از ۶ماه تا یکسال، واگذاری اراضی با کاربری فضای سبز در مسکن مهر به شهرداری ها و مساعدت برای احداث آنها و ارائه لایحه تأمین قیر برای مسکن مهر استان توسط نمایندگان برای گنجانده شدن در لایحه بودجه۹۸ مهم ترین مصوباتی بودند که بعد از چانه زنی های مسئولان استان با نظر مساعد نمایندگان وزیر راه و نیرو به تصویب رسیدند.
افتتاح ۷۹۷ واحد مسکن مهر تا دهه فجر
دبیر شورای مسکن استان در ابتدای جلسه به ارائه گزارش وضعیت مسکن مهر استان پرداخت و با بیان اینکه در حوزه زیربنایی مشکلی نداریم و عمده کمبودها به حوزه روبنایی بر می گردد ، گفت: از ۳۰ هزار و ۲۴۷واحد مسکن مهر استان ۲۲ هزار و ۱۳۰واحد در شهرهای بالای ۲۰ هزار خانوار قرار دارند که ۵۷ درصد آنها در مرکز استان است. جعفری با اشاره به اینکه ۸ هزار و ۴۱۸ واحدهم در شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار است، افزود: در حال حاضر ۷۹۷ واحد مسکن مهر شرکت تعاونی ۰۴ بیرجند باقیمانده که دهه فجر آماده افتتاح خواهد شد و علاوه بر این از ۴۳ واحد موقوفات ۳۳ واحد دارای نواقصی است که باید رفع شود. وی از نبود فاضلاب، کمبود فضای آموزشی، درمانی، مسجد و فضای سبز به عنوان عمده مشکلات مسکن مهر در مهرشهر بیرجند یاد کرد و ادامه داد: در مسکن مهر قاین و خوسف هم با مشکل فاضلاب مواجهیم و در نهبندان و سرایان مشکل آسفالت را داریم. وی به کمبود ۳۵ مدرسه با ۳۴۲ کلاس درس، ۱۴درمانگاه، ۸ کلانتری و زمین ورزشی در مسکن مهر استان اشاره کرد و اعتبار مورد نیاز برای ارائه خدمات روبنایی را در این مناطق ۸۴ میلیارد تومان برآورد کرد .
نیاز ۶۶ میلیاردی تکمیل پروژه فاضلاب مسکن مهر
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی هم در ادامه به تشریح وضعیت پروژه های فاضلاب مسکن مهر استان پرداخت و اعتبارمورد نیاز برای آن را ۶۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مهرشهر بیرجند و قاین مشکل فاضلاب داریم که در مهرشهر بخشی از پروژه اجرایی شده که برای ادامه کار به احداث ۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز است و برآورد هزینه آن با آسفالت شکافی ۲۷ میلیارد تومان می باشد. هاشمی مقدم به پیشرفت ۴۰ درصدی احداث شبکه فاضلاب قاین اشاره کرد و افزود : برای این پروژه نیز برآورد اعتبار ۱۶میلیارد تومان می باشد. مدیر عامل شرکت برق استان هم گفت: تاکنون ۲۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در مسکن مهر استان با مشارکت استانداری و دولت هزینه شده و ۲۴ هزار کنتور هم نصب شده است. شرکاء با بیان اینکه مشکل خاصی در حوزه برقرسانی به مسکن مهر نداریم ، افزود : با توجه به سامانه ای بودن فروش انشعابات، تقسیط اشتراک برق بجز در قالب ۳درصد تقسیط مبلغ برای افراد تحت پوشش دستگاه های حمایتی نداریم. شهردار بیرجند هم با اشاره به ساکن شدن ۴۰ هزار نفر در حاشیه شهر بیرجند گفت: تاکنون یک متر مربع سرانه ورزشی و فضای سبز برای این محدوده تعریف نشده است. جاوید از عدم پرداخت سهم ۱۰ درصد شهرداری از اراضی مسکن مهر انتقاد کرد و افزود: در مهرشهر و شرکت تعاونی ۰۴ مردم با مشکلات خدماتی مواجهند.
تخصیص اعتبار ۲ میلیاردی به پروژه فاضلاب قاین
نماینده تام الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر هم رسیدن به موفقیت در مسکن مهر را نیازمند همدلی و همراهی تمام ارگان ها دانست و گفت: برای اینکه خدمات پایداری بتوانیم در مسکن مهر استان ارائه دهیم به اعتبار ۷۲ میلیاردی نیاز است. امیر کمالی به افزایش قیمت تجهیزات برای اجرای پروژه فاضلاب اشاره کرد و افزود: استانداری هم باید در اجرای این پروژه ها مشارکت داشته باشد و وزارت نیرو تاکنون در قالب ۱۸میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به پروژه مسکن مهر استان کمک کرده است. وی از تخصیص اعتبار ۲ میلیاردی به فاضلاب مسکن مهر قاین در قالب اسناد خزانه خبر داد و بیان کرد: برای تقسیط اشتراک برق شرکت تعاونی ۰۴ باید از وزیر کسب تکلیف شود.

دلیلی نداشت در استان حضور یابیم
در پی طرح مسایلی پیرامون درخواست تقسیط اشتراک برق شرکت تعاونی ۰۴ و با توجه به اینکه نماینده وزیر نیرو اعلام کرد باید در این زمینه از وزیر کسب تکلیف کند، نماینده تام الاختیار وزیر راه گفت : اگر برای اخذ این تصمیمات نیاز به اجازه وزیر بود دلیلی برای حضور ما در این استان وجود نداشت. مهرآبادی در ادامه قول های خوبی برای مسکن مهر استان داد و خواستار در اختیار گذاشتن زمین برای فضای سبز این محدوده ها به شهرداری شد و گفت: برای احداث پارک در مهرشهر همکاری لازم صورت خواهد گرفت و احداث پل مهر شهر هم با همکاری استانداری در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی از پیگیری سهم ۱۰ درصد شهرداری ها خبر داد.
خراسان جنوبی در رده آخر اعتبارات عمرانی
استاندار خراسان جنوبی هم از برگزاری جشن پایان مسکن مهر در استان تا دهه فجر و حداکثر تا پایان سال در استان خبر داد و گفت : فقط ۳۸۰ واحد آموزشی در بیرجند کمبود داریم که باید به استان بصورت ویژه در مرکز نگاه شود. معتمدیان رتبه استان را در جدول اعتبارات عمرانی و زیرساختی آخر اعلام کرد و افزود: این اعتبارات فقط کفاف امور جاری استان را می کند. وی با بیان اینکه باید تصمیمات انقلابی در حوزه مسکن مهر استان گرفته شود، بیان کرد: هیچ وزیری بخاطر کمک به مردم مدیری را عزل نمی کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*