آخرین خبر :

هفت مرگ در نیم روز اول هفته

 سه فقره تصادف فوتی کمتر از ۱۲ ساعت روز شنبه پانزدهم دی در محور سربیشه – نهبندان به وقوع پیوست که پایان زندگی هفت نفر در نیم روز اول هفته بود.

به گزارش ایرنا، صحنه نخستین تصادف ساعت ۳:۰۵ دقیقه بامداد روز شنبه رخ می دهد. هوا سرد است و ۱۶ کیلومتر تا نهبندان مانده که ناگهان ۲ خودرو پژو با شدت از مقابل به هم برخورد می کنند. یکی از خودروها پنج سرنشین دارد که چهار نفر در دم جان می دهند و یک نفر گرچه نفس می کشد اما حالش ناخوش است. راننده خودروی مقابل که حامل سوخت قاچاق است نقطه ای بر پایان زندگی چهار انسان می گذارد و متواری می شود.
حدود ۴۵ دقیقه بعد تصادف دیگری رخ می دهد؛ این بار کمی دورتر در ۴۸ کیلومتری نهبندان – سربیشه ، سواری پژو واژگون شده و از ۲ سرنشین آن یک نفر جان می دهد.
روز شنبه هنوز به شب نرسیده که باز هم خبر حادثه تصادف از همان جاده می رسد، این بار کامیون و تریلر حامل سوخت در کیلومتر ۳۰ جاده نهبندان – سربیشه رخ به رخ هم شده و ۲ نفر دیگر هم در این حادثه جان خود را از دست می دهند.
آغاز هفته این هفت نفر در کمتر از ۱۲ ساعت به پایان می رسد ؛ ولی حکایت خودرو، جاده، انسان و مرگ همچنان باقی است.

** انسان، عامل ۹۵ درصد تصادفات
جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بررسی ابعاد این روز پر حادثه در استان به خبرنگار ایرنا گفت: تصادفات فوتی دلایل متفاوتی دارد که مهمترین آن تخلفات رانندگان است.
سرهنگ حسین نیکمرد با بیان اینکه عامل انسانی در ۹۵ درصد تصادفات دخیل است اظهار داشت: البته جاده های دو طرفه هم بی تاثیر نیست چرا که ۲ فقره از این تصادفات رخ به رخ بوده است.
وی ادامه داد: به طور قطع احداث باندهای دوم در جاده های استان به کاهش تصادفات رخ به رخ تاثیر می گذارد اما در تصادفاتی که ناشی از واژگونی خودرو بوده بیشترین عامل خستگی رانندگان، سرعت زیاد یا بی توجهی به جلو است.
جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی، رانندگی در ساعات پایانی شب را یکی دیگر از عواملی عنوان کرد که در بروز تصادف موثر بوده است و افزود: خلوت بودن جاده ها و کمبود سامانه های نظارتی در بخشی از راه ها نیز در وقوع حادثه اثر دارد.
وی با بیان اینکه سه حادثه روز شنبه هفته جاری در نقاطی اتفاق افتاده که جاده همسطح بوده است گفت: رانندگان در این نقاط کمتر از پیچ ها ، احساس خطر می کنند و همین آرامش کاذب باعث می شود که سرعت خودرو بالا برود.
نیکمرد ادامه داد: ۳۰ تا ۴۰ درصد واژگونی ها نیز به خاطر ورود به باند مخالف بوده که باید رانندگان پرهیز از انحراف به چپ را مد نظر قرار دهند.
وی بر ایمنی راه ها، اجرای شیب شیروانی و حفاظ پل ها تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از خستگی رانندگان می توان شیارهای لرزانده طولی و عرضی در جاده ها ایجاد کرد که تاثیر فوق العاده ای بر کاهش تصادفات دارد.
جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در بیان توصیه های جدی اظهار داشت: مردم از رانندگی در شب به خصوص ساعات پایانی اجتناب کرده و تمام سرنشینان باید کمربند ایمنی خود را ببنند تا به سرنوشت سرنشینان پژو در محور سربیشه – نهبندان دچار نشود.
وی رعایت سرعت مجاز و مطمئنه در سطح راه ها را مهم برشمرد و افزود: سرعت زیاد باعث تشدید صدمات می شود.

** راه طولانی خراسان جنوبی تا دوبانده شدن تمام محورها
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز گفت: طول محور بیرجند – زاهدان ۴۷۷ کیلومتر است که ۲۴۶ کیلومتر آن در حوزه این استان واقع شده است.
مهدی جعفری با بیان اینکه تاکنون برای ۶۰ کیلومتر از این محور باند دوم احداث شده است افزود: ۵ .۱۲ کیلومتر نیز حدفاصل شوسف تا نهبندان عملیات اجرایی باند دوم احداث و آسفالت شده اما به دلیل نبود خط کشی و نصب علایم ایمنی هنوز بازگشایی نشده است.
وی با بیان اینکه ۵۳ کیلومتر از این محور توسط ۲ پیمانکار در دست اجرا است ادامه داد: مبلغ قرار داد این پیمانکاران ۷۰ میلیارد تومان است و مجوز برگزاری مناقصه برای ۱۷ کیلومتر دیگر نیز اخذ شده که به زودی اجرا می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه محور بیرجند- زاهدان جزو کریدورهای اصلی کشور محسوب می شود گفت: با توجه به اهمیت موضوع تخصیص اعتبار دوبانده شدن پروژه در سال گذشته به ۲۰۰ درصد افزایش یافت.
وی بیان کرد: امسال نیز این پروژه حدود ۶میلیارد تومان به صورت مشترک با سیستان و بلوچستان و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از استان اعتبار داشته است.
جعفری تصریح کرد: هم اکنون پیمانکاران پروژه ۴٫۵ میلیارد تومان مطالبات دارند که مسئولان استانی و نماینده مجلس پیگیری افزایش اعتبار این محور هستند.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تلفات جاده ای در ۲ کریدور شمال به جنوب استان اتفاق می افتد اظهار داشت: وضعیت باندهای دوم استان هفت درصد کمتر از متوسط کشوری است و برای رسیدن به حالت نرمال باید ۵۱۲ کیلومتر دیگر راه دوم ایجاد کنیم.

** سرعت زیاد در کنار ضعف عمومی راه ها
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز چندی قبل گفت: ۲۷ نقطه پر تصادف در جاده های استان شناسایی شده که از این تعداد هفت نقطه در یک سال اخیر رفع و ۲ نقطه دیگر در دست اقدام است.
جعفر شهامت معتقد است که با توجه به گذشت بیش از سه سال از آخرین ارزیابی نقاط پرحادثه باید این آمار به روز رسانی شود تا اعتبار به سمت محیط هایی رفته که بیشترین میزان تصادفات و فوتی ها را دارد.
وی با بیان اینکه اگر راه ها با کیفیت ایده آل ساخته شود پنج تا هفت سال نیاز به نگهداری ندارد افزود: از آنجا که بسیاری از راه های خراسان جنوبی به شکل جهادی ساخته شده ۷۲ درصد از راه‌های استان نیاز به روکش دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی به فعالیت ۵۲ سامانه ثبت تخلف در استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی تصادف در جاده های استان ضعف عمومی راه‌ ها است که البته سرعت زیاد نیز در ایجاد تصادف نقش مهمی دارد.
گرچه خطای انسانی در بروز حوادث رانندگی قابل چشم پوشی نیست؛ اما ۲ کریدور اصلی شمال به جنوب (چابهار – زاهدان – مشهد – بندرعباس – چابهار و کرمان – دیهوک – راور و کریدور شرق به غرب (بیرجند – دیهوک – راور – طبس – اصفهان ) به طول یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر در محدوده خراسان جنوبی واقع شده که معمولا تردد خودروهای سنگین را در این محورها شاهد هستیم.
توجه به زیرساخت جاده در کاهش حوادث رانندگی امری اجتناب ناپذیر است که امید می رود ضمن ارتقای فرهنگ رانندگی به خصوص در جاده ها ، این مسئله نیز مورد توجه واقع شود تا کمتر شاهد اینگونه حوادث تلخ و البته مداوم باشیم.
گزارش از عصمت برزجی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme