سرمقاله:فرارمالیاتی ، حکایت همچنان باقی است…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / یکی از مهمترین ارقام تحقق بودجه ها در تمامی کشورهای دنیا خصوصا کشورهای توسعه یافته نظام مالیاتی آنان است که بر مبنای تحقق عدالت اجتماعی بنا نهاده شده و اعداد و ارقام نجومی و بزرگی را شامل می شود که بر اساس تعاریف و سیستم های دقیق و مدیریت شده از اقشار مختلف مردم و براساس پروتکل های مصوب و قدرتمند اخذ و در جهت رفاه اجتماعی، آسایش و آرامش مردم هزینه می شود.
مالیات های مستقیم و غیرمستقیم ابزارهای دولت اند برای ساماندهی مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هر کشور در برخی کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا مردم در قبال مالیات های سنگینی که از دستمزد و حقوق و تولیدات صنعتی کارخانجات و تولیدات کشاورزی پرداخت می کنند از طریق احزاب شناسنامه دار و تعریف شده و ریشه دار عملکرد دولت ها را به شدت رصد کرده و زیر ذره بین برده تا حقی از مالیات دهندگان ضایع نشود، سندیکاهای کارگری آنچنان قدرتی دارند که با توجه به قوانین و مصوبه های قانون اساسی شان حق اعتراض و اعتصاب را داشته و به عنوان ابزاری بسیار قوی و مؤثر برای استیفای حق شان استفاده می کنند، اما خطوط قرمز منافع ملی را نیز به شدت رعایت کرده و با نفوذی که این سندیکاها در دولت ها دارند معمولا حق و حقوق مطالبه گران رعایت و به آنان داده می شود.
قوانین موجود در آنسوی آب ها آنقدر قوی و شدید است که با توجه به راهکارهای موجود سیستمی تقریبا فرار مالیاتی در حد صفر بوده و چنانچه هر کسی حتی بالاترین مسئول کشوری هم که باشد به شدیدترین وجه لازم با آنان برخورد می شود، این دسته کشورها بر عکس ما بهترین ملاحظات و مصلحت اندیشی شان همین برخوردهای با مشت آهنین است تا از حق و حقوق تک تک مالیات دهندگان صیانت کنند.
در کشور ما متأسفانه به دلیل ضعف های شدید ساختاری و نبود بستر لازم هیچگاه و در هیچ مقطعی تاکنون نتوانسته از فرارهای زنجیره ای و اعجاب برانگیز به ظاهر قانونی مالیاتی جلوگیری کند، چه افراد حقیقی وچه افراد حقوقی بسیارند که به راحتی خوردن قلوپ آبی از زیر بار صدها هزار میلیارد تومان شانه خالی می کنند تا عرصه مالیات ستانی و نقره داغ کردن مردم برای کارمندان، کسبه، صنعتگران کوچک و ناتوان گشوده شود !
بسیاری از نهادها و ارگان ها در این وانفسای جنگ بزرگ و خانمان سوز اقتصادی که بر علیه مردم به راه افتاده همچنان از پرداخت مالیات معاف اند و کسی هم امکان نزدیک شدن به ساحت آنان را ندارد! نه دولت، نه مجلس و نه قوه قضائیه! اگر مالیات حق است دیگر تحت هیچ بهانه، توجیه، آسمان و ریسمان کردن نباید از پرداخت آن استنکاف کرد، اگر مالیات حق نیست پس کارمندان و کسبه و دانه ریزها را هم معاف کنیم تا حداقل به دلمان گوارا باشد که ظلم بالسویه عین عدالت است!
ای کاش این نفت لعنتی را نمی داشتیم تا تبدیل به کشوری می شدیم که تکلیف مان با خودمان روشن بود و حداقل دارای سیستمی منسجم و کارآمد می شدیم، این ماده سیاهرنگ و بدبو همه ما را هم آلوده و وابسته به خود کرده!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*