آخرین خبر :

گزارشی از نمایشگاه ملی صنایع دستی در بیرجند / تماشاچی بیشتر از مشتری

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / نمایشگاه عرضه و فروش صنایع دستی خراسان جنوبی ، طبق روال سال های گذشته از چهار روز گذشته در حال برپایی است. این نمایشگاه امسال از ۱۱ آذر ماه در ۲ سالن نمایشگاه بین‌المللی مرکز استان برپا شده و با یک روز تمدید تا ۱۶ آذرماه نیز ادامه خواهد داشت. سالن‌های شماره یک و دوی نمایشگاه بین‌المللی، مربوط به عرضه صنایع دستی است اما سیاه‌چادرهای حاشیه این سالن‌ها پررونق‌تر از فضای داخلی سالن‌ها است، سیاه‌چادرهایی که انواع آش‌ها و نان‌های محلی را به فروش می رسانند. هرچند این نمایشگاه با استقبال شهروندان مواجه شد اما وضعیت اقتصادی مردم و گرانی کالاها باعث شده تا مردم بیشتر تماشاچی باشند تا مشتری.
مردم در مورد کارهای هنری اطلاع کافی ندارند
امیر عبدالمحمدی غرفه دار اصفهانی که کارهای قلمزنی بر روی انواع ظروف نقره ، مس و برنج را در نمایشگاه به ارمغان آورده در گفت وگو با خبرنگار ما با انتقاد از اینکه مردم بیرجند اطلاعات زیادی در مورد کارهای هنری نداشتند و استقبالشان از این غرفه چنگی به دل نمی زند، گفت: به نظر می رسد مسئولان برای آشنایی مردم با کارهای هنری باید فرهنگ سازی کنند تا در اینگونه نمایشگاه ها رغبت و میل مردم برای خرید هم بیشتر باشد .
بیرجند شهری با فرهنگی بالا ولی مردمی افسرده و ناشاد
او که برای اولین بار در خراسان جنوبی حضور یافته با اشاره به گفت و گوهایش با تعدادی از شهروندان و جوانان بیرجندی، از مردم شهرمان به عنوان مردمی فرهنگی با سطح تحصیلات بالا یاد کرد که بدلیل نداشتن اماکن تفریحی، گردشگری و تجاری افسرده اند و ذوق، شور و اشتیاقی که باید داشته باشند را از خودشان نشان نمی دهند. او از خبرنگار ما خواست این مطالب را انعکاس دهد تا مسئولان برای ایجاد نشاط و شادابی در بین مردم کاری انجام دهند و در ادامه افزود: شهروندانی از این غرفه بازدید می کردند که به نظر قدرت خرید هم داشتند ولی بدلیل نداشتن اطلاعات از کارهای هنری و همان ذوق و اشتیاق کافی از خرید امتناع می کردند.
کوچک بودن نمایشگاه قدرت مانور و اجرای کار هنری زنده را از هنرمندان گرفت
او که کارهای هنری از ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان تا ۵ الی ۶ میلیون تومان را در این غرفه عرضه کرده ، به خبرنگار ما گفت : محیط نمایشگاه برای مانور دادن کوچک است و من معمولا در سایر نمایشگاه ها کارهای هنریم را بصورت ورک شاپ و قلم زنی زنده به مردم معرفی می کردم که در این نمایشگاه نه اطلاع رسانی شد و نه فضای کافی برای این کار موجود بود. او از رسیدگی مسئولان به غرفه داران ابراز رضایت نسبی کرد و به خبرنگار ما گفت: وضعیت اسکان و تورهای گردشگری که صبح ها برای هنرمندان برگزار می شود هم قابل تقدیر است ولی باز هم نیاز به رسیدگی بیشتری است.
استقبال خوب مردم از نمایشگاه صنایع دستی
نوفرستی یکی از غرفه داران و هنرمندان بیرجندی از روستای نوفرست که سالهای پیش هم در این نمایشگاه حضور داشته و تولیدات صنایع دستی اش را از حوله دست گرفته تا شال، روسری، گلیم و جاجیم را به شهروندان ارائه کرده از کلیت نمایشگاه ابراز رضایت کرد و به خبرنگار ما گفت : استقبال مردم از نمایشگاه خوب بوده و با توجه به اینکه هنرمندان در خراسان جنوبی معمولا برای فروش محصولاتشان مشکل دارند این فضا و شرایط بهترین زمان برای فروش شان به شمار می رود. او با اشاره به حضورش در نمایشگاه های سایر استان ها مانند زاهدان و تهران افزود : در مقایسه با این استان ها حمایت مسئولان میراث فرهنگی از صنعتگران در برپایی نمایشگاه بسیار خوب بوده است.
تولیدات صنایع دستی استان برندسازی شوند
او از مسئولان استان خواست برای تولیدات صنایع دستی مانند حوله بافی و صنعت سنگ برند و الگوی خاصی تهیه کنند چرا که عرضه این محصولات با این برند به استان های کشور و صادرات به سایر کشورها هم میزان فروش را افزایش می دهد و هم باعث معرفی بیشتر این محصولات می شود .
فقط ۳۰ درصد خریدارند
او با اشاره به نظر سنجی که خودش از بازدید کنندگان نمایشگاه داشته و هم چنین ابراز رضایتشان از برپایی چنین فضایی برای حضور مردم ادامه داد: ۵۰ درصد بازدید کنندگان بیشتر برای دید و بازدید در نمایشگاه حضور پیدا می کنند و ۱۰ درصدشان که خود تولید کننده صنایع دستی هستند برای پرس و جو و کسب اطلاعات به نمایشگاه می آیند و ۱۰ درصدشان هم مسئولان هستند و فقط ۳۰ درصد مردم برای خرید وارد نمایشگاه می شوند .
نوفرستی در مجموع وضعیت بازار فروش محصولات صنایع دستی را مثبت ارزیابی نکرد و گفت: من همین الان دو هزار حوله بافته شده دارم اما بازاری برای فروش نیست .
افزایش چند برابری نرخ مواد اولیه صنایع دستی
کوروش صبوری از هنرمندان اردبیلی که بیش از ۳۰ ساعت راه را طی کرده و در نمایشگاه استان برای اولین بار حضور یافته از استقبال مردم از این غرفه و نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت :من حدود ۲۵ سال است که در حرفه گلیم بافی و تولید انواع کیف های سنتی فعالیت دارم و در نمایشگاه های زیادی هم شرکت کرده ام .
او در پاسخ به این سوال که به نظر شما قیمت صنایع دستی عرضه شده در نمایشگاه بالا نیست گفت: متاسفانه قیمت مواد اولیه بطور مثال در تولید گلیم و کیف سنتی که نخ است از کیلویی ۸۰ هزار به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافته که خود بر قیمت تولیدات صنایع دستی تاثیرگذار بوده است. او ادامه داد: با این وجود اجناسی که من در این غرفه ارائه کرده ام گران نیستند و بیشتر تلاش کرده ایم بخاطر وضعیت مالی مردم سود کمتری بگیریم تا میزان فروشمان بیشتر باشد.
تمدید نمایشگاه صنایع دستی تا روز جمعه
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هم از تمدید یک روزه مدت زمان برگزاری نمایشگاه با توجه به استقبال مردم و تقاضای غرفه داران خبر داد و گفت : نمایشگاه صنایع دستی امسال به نسبت سال های گذشته رو به رشد و پویا ارزیابی شده است. عباس زاده با اشاره به ارزیابی هایی که در مدت برگزاری نمایشگاه صورت گرفته ، اظهار امیدواری کرد نواقص نمایشگاه در سال های آتی بر اساس تجربیات حاصل شده مرتفع شود .
جشنواره اقوام و سوغات در سال آینده
وی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه خالی از اشکال نبوده افزود : سال آینده این نمایشگاه در مکان جدید نمایشگاه های بین المللی در فضایی بزرگ تر برگزار خواهد شد و ما تلاش داریم در کنار نمایشگاه صنایع دستی ، سوغات و جشنواره اقوام را هم داشته باشیم. وی با اشاره به بازدید روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر از نمایشگاه امسال گفت : در سالن شماره ۲ چند کارگاه ورک شاپ برای هنرمندان استان در نظر گرفته شده که با توجه به کمبود فضا این امکان در سالن شماره یک کمتر فراهم شده است. وی اظهار امیدواری کرد در سال آتی از هنرمندان سایر استان ها هم که در نمایشگاه حضور نداشتند مانند: قزوین ، خوزستان و ایلام هم استفاده شود و تنوع صنایع دستی هم بیشتر باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*