کناره‌گیری بازنشستگان مسیر اشتغال را برای جوانان هموار می‌کند؟

مدتی است موضوع منع بکارگیری بازنشستگان در کشور نظرات مخالف و موافق بسیاری داشته است، اما باید دید آیا این قانون فتح بابی برای اشتغال جوانان می‌شود یا خیر؟


حدود ۲ ماه از زمان ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان توسط رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و تاکنون اظهار نظرهای بسیاری اعم از مثبت و منفی در خصوص این قانون و افراد جایگزین آنان توسط برخی مسئولان به گوش می‌رسد.

با تصویب و اجرای این قانون اولین موضوعی که  به ذهن بسیاری از جوانان ایرانی خطور کرد این بود که با وجود این شرایط آیا می توان امیدی به داشتن شغل مناسب داشت؟

احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو فراکسیون جوانان در این باره گفت که  طبق آمار دیوان محاسبات کشور ۱۹۷۰ بازنشسته شاغل در ادارات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و نیمه‌دولتی، شهرداری‌ها و در فدراسیون‌های ورزشی مشغول به کار هستند که فقط ۲۰۰ نفر از این افراد را مقامات تشکیل می‌دهند که این مقامات شامل معاونان وزرا، سفیران، استانداران و همتایان آنان است و مابقی را کاردانان و کارشناسان شامل می‌شوند.

وی افزود: ۲۶ آبان پایان مهلت ترک داوطلبانه برای مدیران بازنشسته است و این فرصت ۲ ماهه را به مدیران بازنشسته داده‌ایم تا ترک مسئولیت کنند و قانون منع به کار‌گیری بازنشستگان محقق شود.

///////////////

عضو فراکسیون جوانان اظهار کرد: نگاه ما این است که باید اعتماد به جوانان صورت گیرد اما منظورمان این نیست که بعد از تغییر یک مدیر بازنشسته بلافاصله یک جوان ۲۰ ساله بی‌تجربه را جایگزین او کنیم بلکه بیشتر چرخش نسل و چرخه کاری است و این نشان می‌دهد که هر کسی باید این را بداند که برای همیشه ماندگار نیست.

وی در مورد این قانون گفت: نیازمند یک چرخش در ساختار مدیریتی کشور هستیم و این قانون می‌تواند یک گام مترقی به جلو باشد و نگاهی پیشتازانه نسبت به آینده باشد؛  جوانان باید بدانند انقلاب متعلق به آنان نیز هست و تنها متعلق به گروه یا افراد خاصی نیست.

این نماینده فریمان و سرخس درباره راه‌های گریز از این قانون گفت: این چرخش خواه یا ناخواه رخ می‌دهد که یک آقازاده در جای بازنشسته که خارج شده است بیاید و استخدام شود یا برخی تبدیل وضعیت شوند؛ برای مثال ۲۴۰۰ نفر نیروی کاری در وزارت نفت وجود دارند و وزارت نفت باید آزمون استخدامی را برای جایگزینی این افراد برگزار کند اما تاکنون برگزار نشده است و برخی دانشجویان رشته‌های نفت، گاز و پتروشیمی سال گذشته در اعتراض به این حرکت رو به روی مجلس تجمع کرده بودند که وزارت نفت نه‌تنها آزمونی را برگزار نکرده بلکه افرادی را استخدام می‌کند که هیچ تجربه و مهارتی را در رشته‌های مرتبط ندارند و شنیده‌ها حاکی است که برخی نمایندگان سابق مجلس در بین افراد بوده‌اند؛ از وزارت نفت این انتظار را داریم که هرچه سریعتر آزمون استخدامی را برگزار کند چرا که چراغ امیدی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط است.

طبق گفته های قاضی زاده هاشمی با این وجود باز هم جای حداقل یک نفر در  ادارات و موسسات خالی می شود، حال سوال اینجاست  صندلی آن یک نفر را چه کسی پر می کند؟

جوان ایرانی فکر کار دولتی را سر بیرون کند!

اما برخی مسئولان در این باره نظر دیگری دارند، از نظر آنان جوان ایرانی در کل باید فکر کار اداری را از سرش بیرون کرده و به فکر اشتغال در شرکت های دانش بنیان یا کارآفرینی باشد!

جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: باید این نگاه که دانش‌آموخته پس از فارغ‌التحصیلی وارد کار دولتی شود، تغییر پیدا کند، فارغ‌التحصیلان باید در فکر کارآفرینی باشند.

وی  گفت: در قانون منع به کارگیری بازنشستگان، تنها تعدادی محدود  جایگاه شغلی برای متقاضیان باز خواهد شد و اگر فکر کنیم که فرصت کاری برای دانش آموختگان ایجاد شده، کاملا اشتباه است.

ذاکری  تصریح کرد: برای جستجوی کار باید مسیر درست را طی کرد و به سمت شرکت‌های نوآور و کارآفرین قدم برداشت.

///////////////

اما باید دید قانون منع به کارگیری بازنشستگان، چه ثمراتی برای جامعه دارد، جدا از جوانگرایی بخشی از نهادها، التزام به قانون در کشور را  بین عموم مردم افزایش می دهد.

چه خوب است که مسئولان در آستانه بازنشستگی اگر دغدغه خدمت به کشور دارند اکنون دریابند که نیاز کنونی کشور به مدیریت جهادی در جنگ اقتصادی است، بنابراین باید توان خود را  به سمت تربیت نیرو  هدایت کنند و تلاش بر این داشته باشند که نیروها و مدیران جوان را  تربیت و جایگزین سازند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*