کمبود اعتبار و عدم مشارکت دستگاه های اجرایی در تکمیل سند جامع سلامت استان رقم زد / سقوط به رتبه بیست و پنجم / ۵ مشکل اولویت دار بخش سلامت استان اعلام شد

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / سی و هشتمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان روز گذشته در استانداری برگزار شد و ۵ مشکل اولویت دار در حوزه سلامت, سقوط به رتبه بیست و پنجم و تکمیل سند جامع سلامت استان از مهمترین موارد مطرح شده در این جلسه بود. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ابتدای جلسه با بیان اینکه تأخیر در برگزاری جلسات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان باعث می شود تا عملکرد دانشگاه علوم پزشکی دچار مشکل شود، گفت: عدم برگزاری به هنگام جلسات این کارگروه، برنامه های مربوط به حوزه سلامت و امنیت غذایی را به تأخیر می اندازد. دهقانی تدوین برنامه ۶ماهه برای برگزاری منظم جلسات کارگروه را خواستار شد و افزود: باید هر ۱۵ روز این جلسات را برگزار کرد و اعضای آن نیز نظرات خود را ارائه دهند.
حسینی رئیس مجمع خیرین سلامت استان نیز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان مبنی بر تشکیل مجمع خیرین سلامت در مراکز استان ها و شهرستان ها، خواستار پیگیری برای شکل گیری این مجمع در سطح شهرستان های استان شد.
ضرورت راه اندازی کانون های سلامت محلات
مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با ذکر اینکه در بسیاری از محلات، سیاست های نظام سلامت مطابق با نیاز مردم نیست، گفت: می توان با استفاده از ظرفیت خانه های محله برای راه اندازی کانون های سلامت محلات از برخی موازی کاری ها و هزینه کرد اضافی برای ایجاد فضای جدید جلوگیری کرد. مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری نیز با بیان اینکه مبالغ خوبی برای ایجاد کانون های سلامت محلات پیش بینی شده است، گفت: برای این منظور ۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به محض تحقق، پیگیر کار خواهیم شد. موسوی کیا با بیان اینکه ایجاد کانون های سلامت محلات کاهش آسیب های اجتماعی را در پی دارد، افزود: رویکرد دیگر ایجاد این کانون ها می تواند اجتماعی کردن بحث سلامت باشد و در این راستا باید نیازها و مطالبات از کوچه و خیابان به مسئولان ذیربط انتقال یابد. کاظمی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز حضور رابطین بهداشتی را در شناسایی نیازها و مسائل مربوط به محلات مؤثر دانست. ناصری فرماندار شهرستان بیرجند با اشاره به راه اندازی ۳ کانون سلامت محله در بیرجند، گفت: در خصوص واگذاری فضاهای شهرداری با محدودیت روبرو هستیم و می توان از ظرفیت خانه های محله برای ایجاد کانون های سلامت محله استفاده کرد که در آن صورت نیاز به ایجاد فضای جدید نخواهد بود.
تکمیل سند جامع سلامت استان، لنگ کمبود اعتبارات
مسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز در خصوص یکی از دستورکارهای جلسه، گزارشی از روند تدوین برنامه جامع سلامت استان ارائه داد و گفت: تاکنون ۶۰درصد کارهای مربوط به تدوین برنامه جامع سلامت استان انجام شده و ۴۰ درصد باقی مانده نیازمند اعتبار و مشارکت دستگاه های اجرایی دارد و لذا خراسان جنوبی که از حیث تدوین برنامه جامع سلامت رتبه سوم کشور را در اختیار داشت به خاطر این وقفه به رتبه های پایین بیستم تا بیست و پنجم تنزل پیدا کرده است.
حاجی آبادی با بیان اینکه ۷۵درصد درگیری های حوزه سلامت خارج از حوزه بهداشت و درمان ایجاد می شود، تصریح کرد: ما از دستگاه های اجرایی دستور کار می خواهیم.
اضافه وزن، عدم تحرک بدنی و تلفات تصادفات
در رأس مشکلات حوزه سلامت استان
وی افزود: براساس پیگیری های صورت گرفته در راستای تدوین برنامه جامع سلامت استان، پنج مشکل دارای اولویت حوزه سلامت استان شامل روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی، تحرک بدنی ناکافی، بالابودن نرخ مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، روند رو به رشد استرس و افسردگی، شادی و نشاط اجتماعی ناکافی می باشد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری نیز در این جلسه خواستار بررسی و تعیین تعداد کانون های سلامت مورد نیاز در محلات برای طرح در جلسه آینده کارگروه شد و با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بحث شکل گیری کانون های سلامت محلات را در هر شهرستان با هماهنگی فرمانداری ها و شهرداری ها پیگیری نماید، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در استان خیلی کار کرده اما در هر صورت بخشی از کارها باقی مانده است.
اگر سند جامع سلامت استان تکمیل نشود…
حسنی مقدم با ذکر اینکه برنامه و سند جامع سلامت استان ناقص است و باید تکمیل شود، افزود: چنانچه این سند تکمیل نشود، برنامه ای برای اجرا نخواهیم داشت و لذا ما در استانداری آمادگی داریم تا منابع اطلاعات خود را در اختیار قرار دهیم و دستگاه های اجرایی را نیز موظف به ارائه اطلاعات لازم خواهیم کرد.
گلایه از عدم حضور نماینده شهرداری در جلسات
وی با بیان اینکه ما بعضا از مباحث و کارهای ریشه ای و مبنایی غفلت می کنیم، افزود: هر سازمان و دستگاهی که ضرورت دارد در راستای تدوین سند جامع سلامت استان مداخله نماید باید همکاری لازم را داشته باشد. استانداری برای این منظور پای کار خواهد بود و باید برای دستگاه ها مسئولیت سازی کنیم.
حسنی مقدم از عدم حضور نماینده شهرداری در جلسات گلایه کرد و گفت: در این خصوص تذکر لازم به شهرداری داده خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*