نگرانی روستانشینان خراسان جنوبی از کمبود نفت سفید/ مسئولان استان از ذخیره سازی ۶ برابری نفت خبر می‌دهند

در حالی که فصل سرما در برخی روستاهای مرزی خراسان جنوبی آغاز شده است اما مردم از کمبود نفت و گاز مایع گلایه دارند و از سویی مسئولان مربوطه از ذخیره سازی شش برابری نفت سفید برای روستاهای استان خبر می‌دهند.

نگرانی روستانشینان خراسان جنوبی از کمبود نفت سفید/ مسئولان استان از ذخیره سازی 6 برابری نفت خبر می‌دهند

به  گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به چشمانش که نگاه می‌کنی نگرانی و اظطراب در آن موج می‌زند و از سویی سوز سرما بر صورتش حاکم شده و اگر در روستاهای کوهستانی باشد که این سوز و سرما بیشتر است.

بیشتر بخوانید

هر روز کارش این است که از صبح تا ظهر بر لب جاده در کنار کپسول گاز می‌نشیند و در انتظار ماشین حمل سیلندر گاز است و امروزش مانند دیروز سپری می‌شود و روز غروب کرده اما خبری از ماشین حمل سیلندر گاز نیست.

چند ماهی است که مردم با کمبود گاز مایع مواجه شده‌اند

حاجی‌لیلا می‌گوید: سرپرست خانوار هستم که در یکی از روستاهای مرزی و کوهستانی درمیان زندگی می‌کنم. فصل سرما فرا رسیده و روستای ما از نعمت گاز محروم است از سویی نفت سفید هم به سختی گیر می‌آید و این روزها کمبود سلیندر گاز هم مشکلی بر مشکلاتمان افزوده است.

وی که دل پر دردی دارد ادامه می‌دهد: خدا به دادمان برسد هر روز از صبح تا غروب بر لب جاده می‌نشینم تا نکند ماشین حمل سیلندر گاز از کنار جاده عبور کند و من متوجه نشوم.

از کار و  زندگی و دامداری عقب افتاده‌ام حدود دو ماه است اوضاع این چنین است و از مسئولان می‌خواهم به مشکلات مردم روستاهای دورافتاده هم رسیدگی کنند.

تهیه نفت برای برخی روستائیان دردسر ساز شده است

در چند هفته اخیر تعدادی از روستائیان استان با تماس به خبرنگار تسنیم در بیرجند، از نبود سوخت لازم برای زمستان گلایه کردند به گفته آنها چند ماهی است که مردم با کمبود گاز مایع مواجه شده‌اند.

مرادی یکی از مرزنشینان شهرستان درمیان گفت: حتی حاضریم سیلندر گاز با قیمت بالا خریداری کنیم اما وجود ندرد و از طرفی برخی از روستاهای زیرکوه، قاینات، سربیشه و خوسف که از گاز بهره‌مند نیستند با کمبود سیلندر گاز و سوخت مواجه شده‌اند.

ذخیره سازی ۶برابری نفت سفید برای روستاهای خراسان جنوبی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اگر کمبودی در عرضه مواد سوختی در روستاها به چشم می‌خورد به این دلیل است که عاملان توزیع با کمبود هزینه خرید سوخت مواجه هستند گفت: سهمیه امسال نفت سفید روستاها و نقاط شهری بدون گاز استان نسبت به  سال گذشته شش برابر شده است.

مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: سهمیه امسال نفت سفید روستاها و نقاط شهری بدون گاز استان همانند سال‌های قبل و حتی بیشتر از آن است.

وی افزود: ذخیره سازی امسال نسبت به سال گذشته شش برابر است و محدودیتی برای توزیع آن نیست.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: اگر کمبودی در عرضه مواد سوختی در روستاها به چشم می‌خورد به این دلیل است که عاملان توزیع، با کمبود هزینه خرید سوخت مواجه هستند.

مردانی گفت: قاچاق سوخت به دلیل نبود حلقه‌های قوی نظارتی بر عاملان توزیع در نقاط مرزی است که باید بر اساس کالابرگ، نفت سفید در اختیار روستائیان قرار گیرد در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.

سهمیه سوخت جذب نشده است

وی با بیان اینکه اگر روستائیان از کمبود سوخت گلایه دارند باید به این موضوع توجه داشته باشند که جذب سهمیه کالابرگی که برای آنها اعلام شده به ۵۰ درصد در شش ماه ابتدای امسال نرسیده است افزود: خود این افراد برای تحویل گرفتن سهمیه مراجعه‌ای نداشته‌اند و به همین دلیل برای تامین سوخت زمستانی با مشکل مواجه هستند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی بیان کرد: برای نقاطی که به شبکه گاز متصل شده است بر اساس دستور مقام عالی وزارت نفت، اگر شرکت گاز تایید کند که برای چه بازه زمانی نیاز دارد به وسیله کالابرگ سوخت آنها تامین می‌شود و به همان مدت به این افراد مهلت داده می‌شود تا نسبت به اتصال شبکه گاز اقدام کنند در غیر این صورت کالابرگ‌شان باطل می‌شود چون هدف از تامین زیرساخت گاز این است که از سرمایه سوخت‌های فسیلی برای آیندگان حفاظت شود.

مردانی افزود: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان برای اینکه مردم در زمستان با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوند تدابیری از ماه‌های قبل اندیشیده است.

مهلت کالا برگ سوخت زمستانی تا پایان دی تمدید شد

وی اظهار داشت: یکی از تدابیر اندیشیده شده این است که در کالابرگی که ماه‌های شهریور و مهر برای سهمیه نفت سفید اعلام شد این سهمیه ۱۰۰ لیتر از ماه‌های قبل کمتر بود تا اگر در ماه‌های فصل سرد مردم با مشکل مواجه شدند بتوانند از این سهمیه استفاده کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: مهلت کالا برگ سوخت زمستانی همیشه تا ابتدای دی ماه بوده است اما برای اینکه امسال مردم با کمبود مواجه نشوند تا پایان دی تمدید شده است تا به این وسیله اگر کمبودی در فصل زمستان بود جبران شود.

مسئولان عملیات شرکت گاز در استان نیز از برطرف شدن مشکل کمبود گاز مایع در خراسان جنوبی خبر داد و مدعی شد در چند روز گذشته این مشکل برطرف شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*