مرگ در نقطه کور

بسیاری از حوادث رانندگی به خاطر توجه نکردن رانندگان به نقاط کور وسایل نقلیه اتفاق می افتد که اغلب منجر به وقوع حوادث ناگوار و مرگ افراد می شود.
مرگ در نقطه کور
به گزارش ایرنا، عقربه های ساعت به ۲ بعد از ظهر نزدیک می شود، مرتضی یادش می افتد که باید الان در کلاس درس دانشگاه حاضر می بود. سریع آماده می شود موتور سیکلتش را روشن می کند همین که کمی جلوتر می رود به یاد می آورد که کلاه ایمنی را برنداشته ، اما فکر آن را از سر دور می کند و راهش را ادامه می دهد اگر بخواهد برگردد شاید به کلاسش نرسد.
راهی که باید از روستا تا دانشگاه طی کند حداقل ۳۰ کیلومتر است با تمام سرعت خود را به شهر می رساند در یکی از خیابان های اصلی به چراغ قرمز نزدیک می شود پشت چراغ یک دستگاه اتوبوس توقف دارد و کامیونی هم پشت اتوبوس می ایستد؛ مرتضی راهی را از بین خودروها پیدا می کند و از سمت راست بین یک اتوبوس و کامیون قرار می گیرد، گرچه فضای کمی است اما تلاش می کند هر طور شده خودش را جا کند و منتظر سبز شدن چراغ می ماند.
در همین حال اتوبوس دیگری هم به موازات این خودروها ایستاده چند ثانیه ای نمی گذرد که چراغ سبز شده و اتوبوس جلویی حرکت می کند، مرتضی به خیال اینکه می تواند از سمت راست اتوبوس سریعتر به جلو برسد شروع به حرکت کرده اما در یک چشم به هم زدن کامیون پشت سر، او را از سر راه بر می دارد و این نقطه کور ، نقطه ای بر پایانی زندگی ۲۱ ساله مرتضی است.
کلاس درس دانشگاه تمام می شود و خبری از مرتضی نیست یکی از دوستانش به منزل او زنگ می زند صدا شیون و گریه به گوش می رسد. یک نفر از سوز دل می گوید: «مرتضی دیگر نیست که بخواهد به دانشگاه برود».
روز بعد مراسم تشییع جنازه است مردمی که برای تشییع پیکرش آمده اند شمرده نمی شوند. هر کسی چیزی می گوید، یک نفر روزهایی را یادآور می شود که مرتضی در هیات روستا عزاداری می کند، در مراسم ها همیشه سینی چای دست او بود.
آن دیگری از اخلاق و ادبش یاد می کند که همیشه به مردم روستا احترام می گذاشت. دوستانش خاطراتی که با او داشته اند را به یاد می آورند. اما باید بپذیرند که مرتضی تمام شده است.

** شناخت نقاط کور برای همه رانندگان مهم است
یک کارشناس ترافیک شهری معتقد است که اگر مرتضی از سمت چپ کامیون حرکت می کرد شاید شنیده شدن صدای موتورسیکلت باعث می شد که راننده کامیون متوجه حضور او در جلو شده و از رویش عبور نمی کرد.
سرگرد مهدی زحمتکش در تشریح این حادثه به خبرنگار ایرنا گفت: موتورسیکلت بین اتوبوس و کامیون در یک فاصله بسیار کم به صورت مورب ایستاده بود و چون راننده کامیون در ارتفاع بالاتری قرار داشته متوجه حضور او در جلو نشده است.
وی افزود: راننده موتورسیکلت آشنایی با نقطه کور کامیون نداشته، از طرفی وسیله نقلیه دیگری جلوی کامیون قرار داشته که همین باعث شده فاصله دید بسیار کم باشد.
کارشناس ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی بیان کرد: این دلایل باعث شده راننده کامیون به هیچ وجه متوجه حضور موتورسیکلت در جلو نشود لذا پس از سبز شدن چراغ شروع به حرکت کرده و بلافاصله با موتور برخورد می کند.
وی ادامه داد: راننده موتور سیکلت برابر آیین نامه موظف بود یک خط عبور مخصوص به خود را طی کرده و در لاین سه، از سمت چپ کامیون عبور کند ، ولی متاسفانه راکب موتور در این حادثه از یک خط تاریک حرکت، در یک نقطه تاریک قرار گرفته و در آخر هم به تاریکی رسید.
زحمتکش با تاکید بر اینکه رانندگان هیچ وقت نباید از سمت راست یک خودرو سنگین حرکت کنند تصریح کرد: امسال حادثه ای به این شدت در شهر نداشتیم اما در سال های گذشته دیده شده که عابر پیاده هم در نقطه کور یک خودرو سنگین قرار گرفته و با آن تصادف کرده که متاسفانه این حوادث معمولا منجر به مرگ می شود.
وی اظهار داشت: آموزش های لازم برای شناخت نقاط کور زمانی که افراد برای دریافت گواهینامه اقدام می کنند ارائه می شود اما نیاز به یاد آوری نیز دارد.
کارشناس ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی افزود: رانندگان ضمن شناخت نقاط کور وسیله نقلیه خود باید آموزش ببینند که در نقاط کور سایر وسایل نقلیه قرار نگیرند.
وی با بیان اینکه نقاط کور در خودروهای سنگین بیشتر حائز اهمیت است افزود: این خودروها به خاطر ارتفاع زیاد تسلط کافی به جلو، چپ ، راست و عقب ماشین ندارند.
زحمتکش یادآور شد: هرچند یک راننده با تجربه باشد اما باز هم قادر نیست این نقاط کور را ببیند لذا باید در تردد این وسایط نقلیه به خصوص مناطق شهری، نقاط کور مورد توجه باشد.
وی راهنما زدن را یک عامل مهم در اطلاع از حضور وسیله دیگر در نقطه کور دانست و گفت: کنترل آینه های خودرو نیز در این خصوص مهم است.
کارشناس ترافیک راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی بیان کرد: هر شخصی که وسیله نقلیه ای را سوار می شود ابتدا باید با تنظیم آینه ها مطمئن شود که نسبت به نقاط پیرامون دید کافی دارد از طرفی یک راننده باید موقع حرکت حواسش به تمام نقاط اطراف باشد.
وی آخرین نقطه انتهایی راست و چپ خودروها را یکی از نقاط کور معرفی کرد و گفت: هر طور هم آینه ها تنظیم شود اما باز یک فضای مثلثی شکل سمت راست خودروها قابل رویت نیست که شناخت این نقطه برای همه رانندگان مهم است.

** نرخ جان باختگان استان در تصادفات شهری بالاتر از میانگین کشور
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی نیز با اشاره به وضعیت تصادفات معابر شهری در استان نسبت به میانگین کشوری گفت: نرخ جان باختگان استان در تصادفات شهری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۹٫۹ بوده در حالی که این میانگین در سطح کشور ۶٫۶ نفر است.
سرهنگ علیرضا عباسی با بیان اینکه نرخ مجروحان استان ۲۶۶٫۲ اما در کشور ۱۷۸٫۹ نفر است تصریح کرد: از طرفی نرخ وقوع تصادفات در استان ۲۲۳ بوده اما این رقم در کشور ۲۶۸ فقره است.
وی با اشاره به وضع تصادفات استان در حوزه درون شهری، از وقوع ۲۶ فقره تصادف فوتی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: ۲۶ نفر در این حوادث جان خود را از دست داده اند که ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
عباسی ادامه داد: از ابتدای امسال هزار و ۵۹۵ فقره تصادف جرحی رخ داده که این رقم نیز با ۶۸ مورد بیشتر از سال قبل منجر به مجروح شدن ۲ هزار و ۳۲ نفر شده است.
یادآوری این صحنه های حزن انگیز در تصادفات هر چند تلخ و ناگوار است اما امید می رود که در فرهنگ سازی برای رعایت قوانین رانندگی اثر گذار باشد تا دیگر بهار زندگی جوانانی همچون مرتضی در یک نقطه کور، خزان نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*