آخرین خبر :

مدیر کل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کشور در بیرجند عنوان کرد : ۵ آسیب اولویت دار کشور

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / به گفته مدیر کل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کشور ۱۰ اتهام اولویت دار در کشور مظاهری از خشونت مانند : کتک کاری ، توهین و فحش دادن، تهدید و تخریب می باشند و علاوه بر این اعتیاد ، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و خشونت ۵ آسیب اجتماعی اولویت دار کشورند که باید روی این ۱۵ اتهام و آسیب تمرکز و برای آن برنامه ریزی کرد .
وظیفه قوه قضائیه فقط رسیدگی به پرونده ها نیست
دکتر رفاهی در بازدید از پایگاه فرهنگی اجتماعی محله کارگران بیرجند که با حضور خبرنگاران صورت گرفت از فعالیت های مجاهدانه و خلاقانه این پایگاه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی قدردانی کرد و افزود : قوه قضائیه بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی ۵ وظیفه مهم دارد که بیشتر مردم تصور می کنند وظیفه این مجموعه رسیدگی به پرونده هاست و این در حالی است که اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمان یکی از مهم ترین وظایف قوه قضائیه است که معاونت اجتماعی به این سمت حرکت کرده است وی با بیان اینکه این وظیفه تاکنون مغفول مانده ، گفت: معاونت اجتماعی بدنبال احیای این وظیفه است که باید از این فرصت برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی استفاده شود .
پیش بینی ۱۶۰۰ برنامه پیشگیری از آسیب های اجتماعی
وی از در حال اجرا بودن ۱۶۰۰ برنامه با پیوست علمی در ستاد های استانی در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی خبر داد و افزود : در اجرای این برنامه ها رویکرد ما حرکت به سمت مردم بوده است .
مردم آسیب ها و جرایم اجتماعی را اطلاع دهند
وی به اجرای طرح سجام در سطح کشور اشاره کرد و با بیان اینکه مردم می توانند آسیب های اجتماعی را از طریق این سامانه به گوش مسئولان در وزارت کشور و وزارت خانه های مربوطه برسانند، افزود : مردم همانند یک دیده بان باید مشکلات و آسیب های جامعه را رصد و اطلاع دهند. وی به عضویت ۴۰۰ نفر از خراسان جنوبی در این سامانه اشاره کرد و گفت : جرائم مربوط به محیط زیست، منابع طبیعی و زمین خواری ، جرائم کارگری ، احتکار و مفاسد اقتصادی از جمله این اطلاعات می تواند باشد که در سامانه اطلاع رسانی شود. دکتر رفاهی از تهیه و تدوین طرح پیشگیری مسجد محور در معاونت اجتماعی خبر داد و تاکید کرد : نگاه مردم به قوه قضائیه باید تغییر کند.
آغاز بکار پایگاه محله کارگران از سال آینده
مسئول پایگاه فرهنگی اجتماعی محله کارگران بیرجند هم در این بازدید به بیان گزارش فعالیت های این پایگاه که از اردیبهشت ماه سال جاری شروع بکار کرده ، پرداخت و گفت : در این پایگاه ۱۰ کارگروه از جمله کارگروه اشتغال،کارآفرینی، طب اسلامی، آمارگیری، اردویی، ورزشی و … فعال است.
فقر ، بیکاری، اعتیاد و افسردگی مهم ترین آسیب محلات
حجت الاسلام طوری از فقر، بیکاری و اعتیاد که ثمره آن افسردگی است به عنوان مهم ترین آسیب های اجتماعی در محلات هدف یاد کرد و افزود : برپایی جشن رهایی از اعتیاد با حضور تعدادی از معتادان بهبود یافته ، برگزاری ۱۲ کارگاه خانواده با حضور ۴۰۰ نفر ، برپایی جشن مدافعان حریم خانواده و روز دختر در پارک دکتر معتمد نژاد با حضور ۱۵۰۰ نفر ، برگزاری همایش و کارگاه های آموزش صنایع دستی ، عروسک بافی و نمایشگاه حمایت از مشاغل خانگی و .. از جمله برنامه های پایگاه در این مدت بوده است . وی با انتقاد از موازی کاری هایی که توسط ارگان های مختلف در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی صورت می گیرد ، بیان کرد : ما به عنوان یک پایگاه فرهنگی اجتماعی رابط هستیم بین مردم و مسئولان و نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم و یا اینکه تسهیلات بپردازیم بلکه با انتقال این مشکلات به مسئولان می خواهیم جلوی آسیب های بیشتر گرفته شود .
شناسایی آسیب های محلات
مسئول کارگروه اشتغال پایگاه فرهنگی اجتماعی محله کارگران هم به اجرای طرح آمارگیری از خانواده های محله هدف اشاره کرد و با بیان اینکه در این آمارگیری آسیب ها هم شناسایی شده ، افزود : بر اساس همین اطلاعات ۱۵۰ نفر را که در زمینه مشاغل خانگی فعالیت داشته اند برای حضور در همایش تولیدکننده در دانشکده هنر دعوت کردیم تا ایرادات کارشان را متوجه شوند و قرار است در نمایشگاه ۲۵ آذر ماه در خانه خلاقیت بیرجند، ۲ غرفه به این محصولات اختصاص یابد. قاسمی به آمارگیری از ۱۵۰۰ خانواده در محله هدف اشاره کرد. در ادامه دکتر رفاهی از خانه محله بلوار شعبانیه و پایگاه فرهنگی اجتما عی ۱۷ شهریور بیرجند بازدید کرد. مدیر عامل سازمان فرهنگی، رفاهی و اجتماعی شهرداری در بازدید از خانه محله شعبانیه با اشاره به راه انداز ی این مرکز از سال ۹۵ در بیرجند گفت : برگزاری کلاس های هنری و کارگاه های مشاوره برای فرزندان طلاق و والدین آنها از جمله برنامه های این خانه محله بوده است. قلاسی افزود : از برگزاری این کلاس ها استقبال خوبی شده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*