آخرین خبر :

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی : کامیون داران قشر بی دفاع و سرمایه گذاران بدون حمایت اند / محاسبه کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر و رفع بخشی از دغدغه های کامیون داران

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از ۳۰ مورد درخواست ملی و استانی کامیون داران که در خرداد ماه در پی اعتراضات کشوری در خراسان جنوبی هم شکل گرفت حدود ۸۰تا ۹۰ درصد مرتفع و انجام شده است .
جعفر شهامت در جمع خبرنگاران به مناسبت ۲۶ آذر ماه روز ملی حمل و نقل و رانندگان و اول دی ماه روز راهدار به تشریح گزارش عملکرد یکساله این مجموعه پرداخت و افزود: انتظار می رفت برنامه ریزان در سطح کلان کشور سرفصلی هم برای حوزه حمل و نقل جاده ای در ۸ بسته مقابله با تحریم در نظر می گرفتند که این اتفاق نیفتاد و اعتراضاتی را هم در پی داشت. وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط در حوزه حمل و نقل جاده ای تا حدود زیادی پایدار شده ، به گوشه ای از مطالبات این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: برای افزایش نرخ قطعات لوازم یدکی که خود بر کرایه حمل و نقل تأثیر بسزایی دارد باید فکری اندیشیده شود.
اجرای طرح تعیین نرخ حمل و نقل کالا
بر اساس تن بر کیلومتر تا پایان دی ماه
وی به رفع مشکل بیمه ای و تأمین سوخت کامیون داران و هم چنین توزیع ۷ هزار و ۶۵ حلقه لاستیک با نرخ مناسب در استان اشاره کرد و با بیان اینکه ۳۰ درصد نیاز هنوز تأمین نشده است، گفت: برای اولین بار قرار است برای رفع بخش دیگری از مشکلات کامیون داران طرح تعیین نرخ حمل و نقل کالا بر اساس تن بر کیلومتر که ۷ مرحله دارد اجرایی شود.
کامیون داران قشر بی دفاع و سرمایه گذاران
بدون حمایت اند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره به اینکه سه مرحله از این ۷ مرحله با پیشرفت ۹۰ درصدی در اداره کل انجام شده و پیش بینی می شود تا پایان دی ماه سایر مراحل هم اجرایی شود، افزود: ۹۰ درصد کامیون داران خودمالکند و بنوعی سرمایه گذار اما در واقع قشر بی دفاعی هستند که دولت به عنوان سرمایه گذار از آنها حمایتی که از سایر سرمایه گذاران می کند را ندارد .
خروج سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد کامیون داران از ناوگان
شهامت به خروج ۱۵ تا ۲۰ درصدی کامیون داران از ناوگان حمل و نقل بنا به دلایل مختلفی مانند افزایش هزینه های ماشین در شرایط گرانی فعلی و …. اشاره کرد و سپس به ارائه آماری از وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل پرداخت و ادامه داد: ۴۷۲ دستگاه ماشین ثابت و ۹۶ دستگاه غیر ثابت فرسوده در استان داریم که ۱۸ درصد ناوگان ثابت و ۵درصد ناوگان غیر ثابت را تشکیل می دهد.
وی به فرسودگی ۴۳ دستگاه اتوبوس مسافربری ، ۵۹دستگاه مینی بوس فرسوده و ۶۳ دستگاه سواری کرایه فرسوده در استان اشاره کرد و افزود : بطور متوسط از خرداد ماه ۲۰ درصد شاهد افزایش نرخ کرایه بوده ایم .
مطالبات ۳۷ میلیاردی حوزه راهداری و فنی و نظارت
وی میزان اعتبارات این سازمان را در سال جاری از محل استانی ۳۴ و محل ملی ۵۷ میلیارد تومان عنوان کرد و با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی اعتبارات استانی، گفت: در حوزه راهداری و فنی و نظارت ۴۰۷ پیمان فعال به ارزش ۲۲۰ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان با پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصد داریم که بیش از ۳۷ میلیارد تومان در این دو حوزه مطالبات وجود دارد.
۷۲ درصد راه های استان نیازمند روکش
شهامت به افزایش ۷۰ تا ۳۰۰ درصدی نرخ قراردادهای جدید و تلاش های صورت گرفته از طریق نمایندگان مجلس برای افزایش جذب قیر رایگان اشاره کرد و افزود: ۷۲ درصد راه های استان به روکش نیاز دارند که از آذر ماه سال ۹۶ تا آذر ماه ۹۷ حدود ۴۱۲ کیلومتر از راه های استان روکش شده که در مجموع با سایر عملیات لکه گیری و … ۷۱ میلیارد تومان صرف اجرای این پروژه ها شده است .
وجود ۲۷ نقطه مصوب پر تصادف در راه های استان
وی به وجود ۲۷ نقطه مصوب پر تصادف و ۴۹ نقطه دارای تصادف در راه های استان اشاره کرد و با بیان اینکه ۷ نقطه از این تعداد با اعتبار یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان رفع نقص شده، ادامه داد:این اطلاعات مربوط به سال های ۹۲ تا ۹۵ است که به روز رسانی خواهد شد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به وجود ۲۸ راهدارخانه در استان اشاره کرد و گفت: احداث راهدارخانه ارسک به پیمانکار واگذار شده و پیگیر راه اندازی راهدارخانه سه راه خضری به طبس و اصفهان هستیم .
تعداد دوربین های ثبت تخلف در خراسان جنوبی
به لحاظ طول راه ها زیاد نیست
شهامت از اضافه شدن ۲۱ سامانه ثبت تخلف به راه های استان طی یکسال گذشته خبر داد و با بیان اینکه این تعداد به ۴۹ سامانه رسیده ، افزود : بلحاظ طول راه های استان تعداد دوربین های ثبت تخلف به نسبت سایر استان ها زیاد نیست و در سال ۹۶ استان هایی مانند خراسان جنوبی ، شمالی، کرمان ، فارس، سیستان، گلستان و یزد افزایش شدید تلفات جاده ای را داشته اند.
جهش قابل توجه در تعداد مجتمع های بین راهی استان
وی به فعال بودن ۲۶ مجتمع بین راهی در استان اشاره کرد و ادامه داد: ۳ مجتمع دیگر با پیشرفت ۷۰ و ۸۰ درصدی بزودی به این تعداد اضافه می شود و ۱۴ مجتمع درحال ساخت داریم و ۱۳ مجتمع در مرحله موافقت اصولی است و ۲۰ مورد هم در مرحله استعلامات است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*