شهرداران استان خواستار افزایش سهمیه قیر شدند / قیر؛ داغ دل معاون وزیر

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / دوشنبه شب در گردهمایی شهرداران استان که با حضور معاون وزیر و استاندار برگزار شد، شهرداران به بیان مشکلات خود پرداختند که مهمترین آنها در زمینه استخدامی بود که حتی شهردارانی با سابقه ۱۴ ساله هنوز استخدام نیستند.
افزایش ۴۰ درصدی بودجه شهرداری ها
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی در این جلسه گفت: خراسان جنوبی دارای ۳۰ شهرداری است که بالغ بر ۴۰ درصد از شهرداری ها بعد از تقسیم استان تشکیل شدند. حمید حلاج مقدم افزود: جمعیت پرسنل شهرداری های استان یک هزار و ۹۶۱ نفر می باشد که از این تعداد ۵۶۶ نیرو رسمی و هزار و ۴۰۱ نفر قراردادی هستند. وی با اشاره به وضعیت مالی و سرمایه گذاری شهرداری های استان بیان کرد: بودجه مصوب سال ۹۶ شهرداری ها ۱۷۷ میلیارد تومان و بودجه سال ۹۷، بیش از ۲۴۸ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است و تا پایان آبان ماه سال جاری ۴۴ درصد از بودجه محقق شده است و ۱۶۰ میلیارد ریال مصوب کارگروه استانی داریم که هنوز در کارگروه ملی تصویب نشده است. به گفتۀ وی پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیر رایگان در اختیار شهرداری ها قرار گرفته است که چهار هزار و ۳۱۴ تن قیر دریافت کرده ایم و خواستار افزایش این سهمیه هستیم.
پروژه هایی با اشتغال پایدار
شهردار بیرجند هم عنوان کرد: ساختار سازمان شهرداری ها باید اصلاح شود و استقلال خود را پیدا کند. جاوید افزود: باید به خراسان جنوبی با نگاهی ویژه توجه شود چرا که با کم آبی و مهاجرت دست به گریبان است و باید بودجه ها بر این اساس در کشور توزیع شود و قوانین را با توجه به هر منطقه اجرایی کرد. وی تأکید کرد: همیشه به ما گفته شده که دنبال پروژه های کاری با اشتغال پایدار باشیم و از این طریق برای شهرداری درآمد کسب کنیم ولی به این نکته توجه نمی شود که اگر یک پروژه الان شروع شود چه مقدار زمان نیاز دارد تا شاید به سوددهی برسد بنابراین شهرداری ها به همین بودجه های دولتی و ارزش افزوده وابسته است.
مطلبی، شهردار اسلامیه نیز به توزیع قیر بر اساس وسعت تأکید کرد و اینکه در تمام کشور بر اساس جمعیت می باشد را نادرست خواند و افزود: در خراسان جنوبی به دلیل وسعت زیاد این مورد جوابگو نیست. خطیب، شهردار دیهوک هم گفت: برای هر شهر با توجه به پتانسیل آن طرحی در نظر بگیرید و اکنون بودجه مشکل ماست که از کجا منابع مالی بیاوریم. یاری، شهردار ارسک نیز عنوان کرد: مشکل اصلی که همه شهرداری ها دارند در زمینه تبدیل وضعیت ها و استخدامی ها می باشد حتی خود من با ۱۴ سال سابقه شهرداری هنوز استخدام نیستم.

برخی شهرداری ها توان پرداخت حقوق را هم ندارند
نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: باید درآمد پایدار شهری برای شهرداری های خراسان جنوبی تعریف شود و اغلب شهرداری های استان منتظر هستند تا دارایی پول بدهد که حقوق را پرداخت کنند و الان ما شهرداری هایی داریم که حقوق معوق دارند. محمد رضا امیر حسنخانی افزود: باید برای هر شهرداری پروژه ای ملی تعریف شود تا از طریق آن درآمد پایدار کسب کنند. وی با اشاره به دیگر مشکلات شهرداری های استان بیان کرد: در بسیاری از کارهای عمرانی مانند احداث بیمارستان و مدرسه که توسط خیرین در سطح شهر انجام می شود، پول پروانه به شهرداری پرداخت نمی شود و از سویی دیگر با توجه به خشکسالی ها ساخت و سازی انجام نمی شود و شهرداری ها درآمدی از طریق صدور پروانه ساخت هم ندارند. به گفتۀ وی تجمیع شدن عوارض، برخی از شهرداری ها را گرفتار مشکلاتی کرده است.

پروژه های اشتغالزا در شهرداری ها تامین اعتبار شده است
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بعد از بیان مشکلات شهردارها در جواب آنها گفت: به منظور ایجاد درآمدهای پایدار تاکنون ۵۲۰ طرح اشتغالزا در شهرداری های کشور از محل صندوق مشترک سازمان شهرداری ها تامین اعتبار شده است و هیچ مشکلی در پرداخت این اعتبارات نداریم. مجید عبداللهی افزود: ۸ طرح مصوب در خراسان جنوبی از محل ایجاد درآمدهای پایدار تامین اعتبار شده که پارکینگ طبقاتی در شهرهای بیرجند و طبس و پروژه کارخانه آسفالت سربیشه از جمله آنها می باشد. وی تاکید کرد: کافی است تمام شهرداری ها پس از تائید مجموعه استانداری یک طرح درآمدزا متناسب با مزیت های نسبی و رقابتی آن شهر احصا و معرفی کنند تا در دستور کار قرار دهیم و اعتبار لازم پرداخت می شود. عبداللهی با اشاره به نگرانی استخدامی و تشکیلاتی شهرداران استان هم اعلام کرد: لایحه اداری استخدامی برای شهرداری ها نوشته و به مجلس ارائه شده است که امیدواریم با تصویب آن تمام این مسایل رفع شود. به گفتۀ وی اصلاح رویه های موجود در وزارت کشور نیز در دست بررسی است و امسال در نظام توزیع قیر وسعت هم به عنوان یک شاخص اضافه می شود.
درجه ۱۱ شهرداری در استان تغییر می کند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد ۱۱ شهرداری خراسان جنوبی درجه یک هستند، عنوان کرد: این امکان میسر است که درجه این شهرداری را به عددهای بالاتر افزایش دهیم. عبداللهی افزود: روستاهای واقع در حریم شهرها رشد جمعیت زیادی دارند چرا که رشد جمعیت شهرها در کشور ۱٫۳ و رشد جمعیت روستاهای واقع در حریم شهرها ۳٫۳ است که زنگ خطر آن را باید ساخت و سازهای غیر مجاز بدانیم و خطر در روستاهایی که دهیاری مستقر دارند بیشتر است و نظارت سخت تر خواهد بود. وی وجود بناهای ارزشمند تاریخی را یک ظرفیت بزرگ در استان خراسان جنوبی دانست و گفت: ارگ بهارستان و از این نوع بناها که در بیرجند زیاد است قابلیت تبدیل به بوم گردی را دارند و یکی از جهت گیری های اساسی شهر بیرجند می تواند همین موضوع باشد.
بازآفرینی شهری راهی برای کسب درآمد شهرداری ها
معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور نیز عنوان کرد: بازآفرینی خود یک محل درآمد خوب برای شهرداری ها است که شاید در هیچ استانی به آن توجه نشده است و باید بافت فرسوده در شهرها بیشتر مورد توجه واقع شود و اعتبارات خوبی به این حوزه اختصاص یافته که در سطح ملی توزیع می شود و باید از این فرصت استفاده کرد. مهدی جمالی نژاد افزود: شهرداران در اجرای طرح های عمران شهری با تدبیر به دنبال راهکارهای جدید و نوآوری باشند چرا که شهرهای کوچک بیشتر تشنه پروژه سرمایه گذاری هستند، لذا شهرداران باید در جذب پروژه های سرمایه گذاری مشترک بیشتر تلاش کنند.
سهم قیر شهرداری ها افزایش یابد
به گفتۀ وی خراسان جنوبی یک استان ویژه است که باید نقاط مثبت از جمله شهرهای بین راهی، مرز و معدن در این استان بیشتر دیده شود. جمالی نژاد از قیر به عنوان یک داغ دل خود یاد کرد و خطاب به نماینده مجلس حاضر در جلسه گفت: سازمان شهرداری چرا باید ۱۳ درصد سهم داشته باشد و راه و شهرسازی ۵۴ درصد سهم ببرد.
شهرداران اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهند
استاندار خراسان جنوبی هم در این گردهمایی گفت: شهرداران باید با مطالعه قوانین و مقررات و نیز با تقویت ارتباط با دستگاه های نظارتی در خصوص شفافیت و انضباط مالی تلاش کنند. محمد صادق معتمدیان با اشاره به انضباط مالی در شهرداری ها افزود: بسیاری از پرونده هایی که در این خصوص تشکیل می شود ناشی از عدم آگاهی نسبت به قوانین و مقررات و یا آئین نامه ها و دستورالعمل ها در حوزه های مالی بوده که لازم است در این خصوص دقت نظر بیشتری صورت گیرد. به گفتۀ وی شهرداران با هماهنگی فرمانداران شهرستان ها و نیز ارتباط ضابطه مند و قانونی با اعضای شورای اسلامی شهرها ، نسبت به خدمت رسانی به مردم استان بیش از پیش تلاش کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*