سرمقاله: خراسان جنوبی، استاندار می‌خواهد نه میهمان…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / همیشه همین گونه است، یک فرهنگ بی وجهی که مشام فکر و ذهن را می آزارد، روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی پر می شوند از جملات کلیشه‌ای که تاکنون شش بار برای استانداران این استان غریب در روزهای متمادی چاپ ونشر شده است، جناب آقای…انتصاب به جا وشایسته شما را که نشان از کارایی و درایت و تخصص جنابعالی دارد … برای بارهفتم نیز شاهد سونامی تبریکاتی که دیگر شرطی شده است هستیم و قرار است همچنان نیز ادامه داشته باشد! این درست که با جابجایی‌های این چنینی نان روزنامه‌های انگشت شمار استان در روغن است اما درد این ناکجاآباد با این تبریکات و دست افشانی‌های متملقانه درمان نمی‌شود. آقای مهندس معتمدیان نیز چون ششگانه های خارج شده از استان در این دیار چونان میهمانی حداکثر دو سالی می‌مانند و بعد جلسه معارفه دیگر و رد و بدل شدن تابلو فرش و ان یکاد و قس علیهذا…! عمر میانگین استانداران این دیار حدود دو سال و نیم است، لذا برنامه ریزی و مدیریت کلان، سختگیرانه، پرفشار و متخصصانه بی معناست. کدامین استان را در کل کشور سراغ دارید که با اینگونه مدیران پروازی دو ساله متحول شود و در مسیر توسعه قرار گیرد؟! بنا به اصول اولیه مدیریت کلان در این استان و یا هر استان دیگری اولین قدم در برنامه ریزی، شناخت دقیق و کافی از فرهنگ، اقتصاد و سیاست آن استان است، شناخت از منابع نیروی انسانی، شناخت از داشته‌ها و ناداشته های آن، شناخت از منابع مالی و شرایط امنیتی آن، شناخت از صنعت، کشاورزی و معدن آن، شناخت از محدوده جغرافیایی سومین استان پرپهنای کشور و شناخت از دلایل ماندگاری این استان در رتبه آخر شاخص های توسعه‌ای کشور است. چندماه باید صرف بازآموزی الفبای شناخت این استان شود؟ چندماه فرصت لازم است تا مدیران استان تثبیت و یا تغییر کنند؟! بارها نوشتیم و تذکر دادیم که آقای وزیر کشور، این استان با توجه به مؤلفه‌های توسعه، استانداری در حد وزیر می‌طلبد که مدیران کلانش در سطح معاونین وزیر کارایی داشته باشند. اما فقط نوشتیم، انگار آب در هاون کوبیدیم، پانزده سال می‌گذرد اما در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد، به جرات می‌توان مدعی شد که این استان اصولاً نقشه راه ندارد که اگر می‌داشت هنوز زیرساخت هایش ضعیف و در حد تأسف باری نمی‌بود! چالش‌های استانداری خراسان جنوبی آنقدر فراوان و بر روی هم تلمبار شده است که با این دست مدیریت ها نه این که حل نمی‌شود که گره‌های کورش بیشتر نیز خواهد شد! هر استانداری که آمد با کلی گویی و با طعم شعار از افعال آینده استفاده کرد و رفت! خواهیم ساخت، خواهیم گفت، انجام خواهد شد، ساخته خواهد شد و…
افکارعمومی به خوبی آموخته که ششگانه های متولی استان فقط گفتند، پیچاندند و رفتند و مردم فقط نظاره کردند و دیگر هیچ…! روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی مجموعه سریالی سخنرانی‌های مدیران کلان استان را کنار هم قرار دهد و بخواند، تولیدی این همه حرف و حرف، وضعیت کنونی استان است. هفتمین استاندار استان خراسان جنوبی اگر بخواهد با این مجموعه مدیران ضعیف و معمولی کارزار مدیریتی‌اش را آغاز کند بلا تردید هماغوشی با شکست را انتخاب کرده، استاندار محترم اگر آنقدر قدرت نداشته باشد که فرمانداران، بخشداران و مدیران استان اش را بر مبنای واقعیات استان و برنامه هایی که در سردارد بچیند، همان بهتر که عطای کار را به لقایش ببخشاید..! این استان تشنه مدیریتی کار بلد، شجاع، پرانگیزه و قاطع است، تعاملی که در آن تغافلی نباشد، این استان استانداری مطالبه گر را می‌طلبد که توان چانه زنی با مقامات بالا را داشته و علم لابی گری را آموخته باشد.
استانداری را می‌طلبد که بداند عصای دست او رسانه‌های استان‌اند، بداند که تعامل با روزنامه‌ها و احترام به افکار عمومی و شعور آنان از الفبای یک مدیریت کارآمد است. با این که چندین بار از حاکمان قبلی استان در حد یک ساعتی تقاضای وقت برای صحبتی صمیمی و در عین حال چالشی در قالب یک مصاحبه صادقانه را کرده بودیم، متأسفانه نشد که نشد و باز احتمالاً نیز نخواهد شد، شاید دوستان خود را آنچنان در سطحی بالا انگاشته‌اند که برایشان چنین رو در رویی‌های مطبوعاتی فاقد ارزش بوده و هست. این استان آنقدر چالش دارد که نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و گرنه با یک قرص و چند شربت، این بیمارزار نه اینکه شفای معجزه آسا نخواهد دید بلکه قدم به قدم به مرگی محتوم نزدیک‌تر خواهد شد، استان خراسان جنوبی آنقدر منابع ناشناخته دارد که تبدیل به تبعیدگاه دولت ها نشود…!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*