دوازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی افتتاح شد / یک هفته با یار مهربان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / دوازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی روز گذشته در نمایشگاه بین المللی بیرجند گشایش یافت. مشاور فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: بیرجند و خراسان جنوبی همچون دری در کشور می درخشد. رضوانی با اشاره به برگزاری کنگره ۲۰۰۰ شهید خراسان جنوبی در مرکز استان افزود: شهدا بهترین نویسنده کتاب مشق عشق هستند که رایحه آنها تمام شهر را فرا گرفته است. وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی باید حداقل میزبان ۴۰۰ ناشر از سراسر کشور باشد، ادامه داد: نمایشگاه کتاب فصل بارش دانایی و آوردگاه میهمانی بزرگ است که در دین اسلام نسبت به آن تاکیدات زیادی شده است. وی اظهار امیدواری کرد: زمینه حضور کشورهای همسایه در نمایشگاه های سال آینده فراهم شود. وی از کتاب بعنوان غذای روح یاد کرد و گفت: نمی شود هر چیزی را با عنوان کتاب به خورد مردم داد. وی با تأکید بر اینکه کتاب باید به اصطلاح نوبرانه به مردم ارائه شود، بیان کرد: اجازه نمی دهیم که ناشران هر کتابی را که روی دستشان مانده در نمایشگاه های کتاب ارائه دهند. مشاور فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به گوشه ای از فعالیت های این معاونت اشاره کرد و گفت: راه اندازی و ساماندهی انجمن ادبی که در گذشته بصورت جزیره ای بوده، حمایت از نویسندگان و حمایت از خرید کتاب که طی ۵ سال گذشته در قالب ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار صورت گرفته و رایگان در اختیار استان ها قرار گرفته از جمله این فعالیت ها بوده است. رضوانی افزود : برای حمایت و توسعه از کتاب فروشی ها تسهیلاتی با سود ۹ درصد پرداخت می شود که اگر در استان هم منطقه ای فاقد کتاب فروشی وجود داشته باشد می تواند از این تسهیلات بهره مند شود. وی به شرکت نمایشگاه کتاب ایران در ۲۶ کشور دنیا اشاره کرد و ادامه داد: جلوی بازار سیاه کاغذ را توانستیم بگیریم و کاغذ بصورت مستقیم در اختیار ناشران قرار گرفت. در این مراسم از کتاب رسم شیدایی بخشی از خاطرات شهید حجت الاسلام والمسلمین شهاب و هم چنین ۱۲ کتاب کنگره ۲۰۰۰ شهید استان رونمایی شد.
حضور ۳۶۰ ناشر در نمایشگاه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: ویژگی های فرهنگی و سابقه طولانی استان در داشتن علما و مفاخر و مراکز دانشگاهی و حوزه های علمیه ظرفیت های خوبی را در حوزه فرهنگی و کتاب خوانی استان ایجاد کرده است. نبی زاده افزود: هم مرزی با کشور افغانستان زمینه را برای تبادل فرهنگی فراهم کرده که امید است با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان در سال آینده حوزه بین الملل نمایشگاه هم با توجه به وجود ظرفیت چاپ خوب در استان فراهم شود. وی ادامه داد: بیش از ۳۶۰ ناشر از سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند که با توجه به ظرفیت محدود تعداد غرفه ها فقط توانستیم از ۱۳۸ ناشر پذیرش داشته باشیم. وی افزود: دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان خراسان جنوبی ۳۸۵ مین نمایشگاه کتاب استانی کشوری است که حدود ۹۰ میلیون تومان بن کتاب با ۳۰ درصد تخفیف شامل ۲۰ درصد تخفیف وزارت خانه و ۱۰ درصد تخفیف ناشر به علاقه مندان ارائه خواهد شد. وی بیان کرد : بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب در سال جاری در حوزه ایثار و شهادت در استان چاپ شده که تعدادی از این کتاب ها در این نمایشگاه رونمایی می شود.
چاپ ۱۲۲ کتاب در حوزه شهید
فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: ۹۳ کتاب کنگره ۲۰۰۰ شهید استان را به محضر رهبری ارائه کردیم که آقا فرمودند حتما مطالعه خواهم کرد . سردار قاسمی به چاپ ۱۲۲ کتاب در حوزه شهید و شهادت اشاره کرد و افزود: ۳۰ کتاب دیگر هم در دست تألیف است. وی ادامه داد: مؤسسه ای با عنوان آیه های استقامت را در راستای چاپ این کتب راه اندازی کرده ایم.
رونمایی از چند عنوان کتاب در حوزه شهید و شهادت و کتاب سیمای شیدایی ، خاطرات خود نوشت شهید حجت الاسلام حاج محمد شهاب به کوشش فرزند شهید از جمله برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب بود. همچنین شب فرهنگی طبس شب گذشته در نمایشگاه کتاب بیرجند برگزار شد. نمایشگاه کتاب به مدت یک هفته از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۱:۳۰ و روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر ساعت مذکور، صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۱ به روی علاقه مندان باز خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*