در ‌آستانه روز جهانی داوطلب؛ «پای ثابت» حوادث/ تلخ و شیرین سرخ پوشان هلال احمر خراسان جنوبی

می گویند «پای ثابت» حوادث هستیم و لباسی آغشته به عشق و خدمت بر تن کرده ایم و در این راه، تمام تلخ و شیرینی های این مسیر پر فراز و نشیب را به جان خریده ایم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ حدود ۳۵ کیلومتری از محور بیرجند- قاین فاصله گرفته‌ایم و به سمت سه راهی روم در یک اتوبوس با تور رسانه ای جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حرکتیم. موقع نماز مغرب است که به پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شادوران یوسفی واقع در سه راهی روم می‌رسیم. لباس پوشان سفید و قرمز منتظرمان هستند؛ همه آماده و مرتب.

 

 

محوطه پایگاه بزرگ است به قدری که یک ‌خودرو نجات و یک آمبولانس را در خود جای داده بود و هنوز فضای خالی زیادی دارد. همه (حسین مظاهری مسئول شیفت پایگاه، افشین شکوهی نجاتگر، مهدی قربانزاده نجاتگر، حمید معینی مسئول اپراتور و حسین علیزاده مقدم امدادگر) به استقبال و خوشامدگویی آمده اند و به داخل پایگاه دعوت‌مان می کنند. چهار اتاق امداد، تجهیزات عملیات، اورژانس و اسکان اضطراری در این پایگاه وجود دارد. سمت چپ اتاقکی پر از تجهیزات نجات نظر ما را جلب می کند. داخل هال میز پینگ پنگ آبی رنگ و فوتبال دستی خودنمایی می‌ کند؛ می نشینیم و گفت‌وگوی‌ صمیمانه خود را با امدادگران آغاز می کنیم.

 

حسین مظاهری که حالا عضو رسمی هلال‌ احمر خراسان جنوبی و چند سالی است موفق به کسب درجه ایثار شده است قبل از اینکه به سابقه کاری خود اشاره کند،‌ از محل خدمتش « پایگاه شادروان مهندس هادی یوسفی» آغاز می کند بیشتر به پایگاه سه راهی روم معروف است. این پایگاه ابتدای کانکسی بود که در این مکان قرار داشت و بعد از چند سال با همت مسئولان و با اهدای دیه شادروان مهندس هادی یوسفی ساختمان پایگاه در سال ۸۷ بنا شد و اکنون یکی از مجهزترین پایگاه‌های عملیاتی سطح استان است.

 

 

این‌جا هر چه که هست، تنها عشق است

افراد مستقر در هر شیفت ۲۴ ساعته متشکل از پنج نفر است. اولویت کار ما هم نخست نجات و سپس امداد است. از او درباره فعالیت‌های پایگاه سوال می کنم که پاسخ می دهد: عمده فعالیت ما براساس شرح وظایف‌مان، نجات است و کار درمانی عمدتاً به عهده اورژانس است. حوادثی که ما پوشش می دهیم غالبا سوانح جاده‌ای است و محور پوشش دهی ما محور بیرجند – قاین یکی از پرترافیک ترین و حادثه خیزترین محورهای استان است.

 

مظاهری می‌گوید: دوبانده سازی محور بیرجند – قائن هر لحظه‌ای هم که آماده شود باز هم دیر است چرا که این جاده، جان انسان‌های بسیاری را می گیرد و خانواده های بسیاری را به عزا می نشاند. در این محور اگر یک نفر هم کشته شود زیاد است لذا امیدواریم هر چه سریعتر دوبانده‌سازی این محور حادثه‌خیز به اتمام برسد.

 

 

نجات جان انسان ها از لذت بخش ترین کارهاست

مظاهری همکارانش را معرفی می کند؛ قربانزاده و معینی هر کدام نجاتگر دوم، شکوهی نجاتگر سوم و علیزاده هم امدادگر است. از خودش می گوید: سال ۸۶ وارد جمعیت شده بود و ۱۰‌ سال داوطلبی را تجربه کرده و نهایت ‌امسال جذب جمعیت شده ام. خدمت به زلزله‌زدگان زهان و سیل دیدگان نهبندان از افتخاراتش است. از او می پرسم اگر به عقب بازگردی مجدداً هم این راه را انتخاب می‌کنی؛ پاسخ می دهد: حتما. این‌جا هر چه که هست، تنها عشق است، امدادگران درآمد آنچنانی ندارند تنها عشق و علاقه است که از بدو ورود به هلال نمود پیدا می‌کند و بهترین روزها و ساعات جوانان در هلال می‌گذرد.

 

برای مظاهری و همکاران داوطلبش هر حادثه ای که منجر به نتیجه رضایت بخش شده باشد و جان انسانی را نجات دهند لذت بخش است و تاکید می‌کنند که نجات جان انسانها یکی از لذت بخش ترین کارهاست و وقتی انسانی را نجات می دهیم و او برایمان دعای خیر می کند، گویی تمام خوبی های دنیا را به ما داده اند.

 

حادثه تلخی که خستگی را روی تن همه باقی گذاشت/یک قدم تا مرگ

به گفته او بازه زمانی رسیدن به محل حادثه بسته به اطلاع رسانی، عوامل جاده ای و مسافت محل حادثه تا نخستین پایگاه جاده‌ای تفاوت دارد پایگاه سه راهی روم دو سال در بحث زمان رسیدن به محل حوادث در بین پایگاه های امدادی هلال احمر رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

 

مظاهری گریزی به روزهای سخت و خاطرات تلخش هم می‌زند و می‌گوید: در شهریورماه امسال چهار برادر در روستای « ورزگ» قاینات که با دستگاه موتور بنزینی قصد برداشت آب از چاه داشتند که در کف چاه به علت گاز گرفتگی جان باختند در این حادثه ما نیز تا سر حد مرگ رفتیم و بیهوش از چاه بیرون آمدیم اما با وجود تلاش بسیار ما مرگ این چهار برادر و یتیم شدن ۱۲ فرزند آنان خستگی را به جان و روح ما باقی گذاشت.

 

 

هلال احمر خاک دامن گیر دارد

مظاهری، معتقد است هلال احمر خاک دامن گیر دارد و دل کندن از آن سخت است و تاکید می‌کند: هر خانواده‌ای باید یک امدادگر داشته باشد و فراگیری آموزش‌های «خود امدادی و دیگر امدادی» ضروری است.

 

مهدی قربانزاده به‌ عنوان نجاتگر پایگاه امداد و نجات سه راهی روم، خاطراتش را ترکیبی از امدادهای تلخ و شیرین می‌داند. او باور دارد دیدن غم کسانی که گرفتار حوادث گوناگون می‌شوند، تلخ است، اما در نهایت اگر عملیات را با موفقیت به پایان برسانی، چیزی جز شیرینی و لذت برایت نمی ماند.

 

قربانزاده که از زمان دانشجویی در سال ۹۰ به عنوان داوطلب وارد جمعیت هلال احمر شده، اکنون کارمند است اما به دلیل علاقه بسیار به امداد و نجات در روزهای فراغت و تعطیلات نوروزی برای شیفت به پایگاه امداد و نجات هلال احمر می‌آید. همیشه آماده برای کمک رسانی در حوادث و نجات مردم است و تاکید می کند: اینجا همه به کارشان علاقمند هستند و گاهی برای رفتن به محل حادثه و نجات انسان‌ها با دعوا از هم سبقت می‌گیرند.

 

تجمع مردم در صحنه حادثه معضل بزرگ امدادرسانی

پس از دو ساعتی این پایگاه را به مقصد «پایگاه امداد و نجات شهید سید حمید محبوبی» در کیلومتر ۵ محور سرایان – فردوس ترک می کنیم. در اینجا نیز پنج نفر نجاتگر و امدادگر حضور دارند. ابوذر صالح نیا نجاتگر یک از سال ۸۹ فعالیت خود را در هلال احمر آغاز کرده و اکنون مسئول پایگاه شهید محبوبی سرایان است. شغل اصلی اش کابینت سازی است اما عشق خدمت به مردم او را در هلال احمر ماندگار کرده است.

 

 

صالح نیا، تلخ‌ترین خاطره‌ را از برق گرفتگی پدری دارد که دختر ۲ ساله‌اش شاهد این صحنه دردناک بوده و با گریه، آغوش پدر را طلب می کرده است. اینجا یکی از درخواست‌هایشان این است که خودرو ایسوزو پایگاه تبدیل به خودرو نجات استاندارد شود چرا که خودروی فعلی پایگاه به دلیل سرعت کم برای نجات قابل قبول نیست.

 

امیر نیمبلوکی، نیز نجاتگر دوم داوطلب این پایگاه است که از سال ۸۹ در این پایگاه شیفت می دهد از سختی‌های کار و ناآشنایی مردم با خدمات پایگاه امداد و نجات هلال احمر می‌گوید و از جمع شدن و حضور هیجانی مردم در محل حادثه گلایه‌مند است چرا که معتقد است صحنه حادثه بالقوه خطرناک است و این تجمع مردمی معضلی برای امدادرسانی می‌شود.

 

۱۱۲ منحصر به فردترین شماره امدادی

نیمبلوکی به ویژگی های شماره ۱۱۲ هلال احمر اشاره و می‌گوید: بر اساس استانداردهای شبکه‌های تلفن همراه، قابلیت برقراری تماس با این شماره از طریق کلیه شبکه‌های تلفن همراه وجود دارد به طوی که، اگر در جایی از کشور، فقط پوشش یکی از شبکه‌های تلفن همراه وجود داشته باشد، مشترکین سایر اپراتورها با استفاده از پوشش این شبکه می‌توانند با شماره ۱۱۲ تماس برقرار کنند. به گفته وی یکی دیگر از قابلیت‌های شماره ۱۱۲ این است که بدون سیم کارت تماس را برقرار می‌کند و فرد می‌تواند حادثه رخ داده را به هلال احمر اعلام کند.

 

 

پس از این گفت و گوی کوتاه و برگزاری مسابقه دارات با خبرنگاران؛ با نیروهای داوطلب هلال احمر پایگاه امداد و نجات بین شهری سرایان خداحافظ می کنیم و به سمت پایگاه دیگری حرکت می‌کنیم. ساعت حدود ۹ شب است که به «پایگاه امداد و نجات جاده ای باغستان- فردوس» که یادمان شهید رمضان هاجری است، می رسیم. با استقبال گرم داوطلبان و پس از گرفتن عکس دست جمعی وارد پایگاه می‌شویم. بوی کله پاچه تمام فضای را پُر کرده است. وارد یکی از اتاق‌ها می‌شویم، تلویزیونی روی دیوار نصب شده و در گوشی دیگر آن چند تختخواب وجود دارد. همانجا می‌نشینیم و گفتگو با معرفی پایگاه آغاز می‌شود.

 

ساختمان « پایگاه امداد و نجات جاده‌ای باغستان- فردوس» سال ۸۶ تاسیس شده است. مصطفی زیتونی، مسئول پایگاه است و ۲ سالی هست که کارمند هلال احمر شده، می‌گوید: ۱۵ سال سابقه نجاتگری دارم و از زلزله بم وارد هلال احمر شدم و موقعی بوده که کمک جمع می کردند و این ارتباط ادامه یافت تا اینکه اولین پایگاه امداد و نجات سال ۸۵ در شهرستان فردوس تاسیس شد و به عنوان نجاتگر و امدادگر در پایگاه های شهرستان شروع به فعالیت کردم. اکنون هم نجاتگر یک و مربی کوهستان هستم.

 

 

حضوری موفق در عملیات امدادی سقوط هواپیمای یاسوج

زیتونی خوشحال است که در این سالها همچنان در هلال خدمت کرده است چرا که تفاوت کار در هلال احمر نسبت به تمام کارهای دیگری که شاید بدون سختی و با درآمد بیشتری باشد، حس زیبای کمک به خانواده‌های آسیب دیده‌ است؛ کسانی که در یک لحظه امیدشان از همه بریده شده و هلال احمر نجات بخش او می شود.

 

زیتونی در ادامه می‌گوید: حوزه تخصص من کوهستان است که شرایط آن بسیار سخت تر و متفاوت‌تر است. ماموریت های متفاوتی رفته ام که آخرین ماموریتی که به صورت کشوری اعزام شدم حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج در کوه های دنا بود. آنجا هفت روز بالای قله بودیم. تیم ۵ نفره اعزامی خراسان جنوبی موفق ترین تیمی بود که آنجا فعالیت داشت و توانست اجساد پنج تن از مفقودین این حادثه را از زیر چند متر برف بیرون بیاورد.

 

کمک، بدون چشم‌داشت

دغدغه اصلی او و همکاران داوطلبش این است که تا وقتی که در هلال احمر هستند بتوانند به مردم کمک کنند و دردی را از دل حادثه دیدگان کم کنند. داوطلبانه و جان بر کف و بدون چشم‌داشت کسانی را که گرفتار در بحران هستند نجات می دهند و حتی توقع تشکر هم ندارند.‌

 

 

 

دلخراش ترین حادثه ای که رفته از هفته گذشته است که در زمینی کشاورزی تیلر کشاورزی روی یک جوان ۳۵ ساله افتاده و او را رنده کرده و در حین این اتفاق که می‌افتد مادر این جوان متوجه می شود و برای کمک جلو می رود اما متاسفانه مادر هم وسط تیلر گیر می‌کند و یک پایش کامل قطع می شود و یک ساعت در این حالت بوده تا اینکه اهالی روستا حادثه را به پایگاه امداد و نجات اطلاع می‌دهند. می‌گوید: داوطلبان هلال احمر در این شرایط سخت که هیچ کسی حتی نمی توانست نزدیک حادثه شود، کار می‌کنند چرا که جان انسانی را نجات می دهند و این برایشان تسکین بخش است

 

هرگز از علاقه‌ام به هلال احمر کم نشده، کارم را دوست دارم

محمد جواد جمالیان، کارشناس ارشد کامپیوتر با ۱۲ سال سابقه داوطلبی نیز در این پایگاه امداد و نجات هلال احمر فعالیت دارد. نجات انسان‌ها در سخت ترین شرایط بهترین خاطرات خوشی است که برای او در این سال ها باقی مانده است. او هم مثل تمام داوطلبان در پاسخ به اینکه اگر به عقب باز گردد آیا باز هم داوطلب هلال احمر می‌شود، گفت: حتما؛ هرگز از علاقه‌ام کم نشده، کارم را دوست دارم و تا پای جان ادامه می‌دهم. خیلی ها را هم تشویق کردم تا پای در این میدان مملو از عشق بگذارند.

 

زیتونی، مسئول پایگاه امداد و نجات باغستان- فردوس صحبتش را با این شعر به پایان می‌رساند «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم؛ موجیم که آسودگی ما عدم ماست».

و اما

درد مشترک و شنیدنی همه این امداد تنها یک چیز است، حمایت بیشتر از اعضا و داوطلبان جوانی که در اوج جوانی برای هلال وقت صرف می‌کنند و سرمایه‌های هلال هستند. نباید گذاشت این سرمایه‌های اجتماعی تربیت شده در هلال، بی انگیزه شوند.

 

آری تمام این جوانان از جنس خود ما هستند خانواده، هدف و هزاران آرزو برای آینده خود دارند اما در مقابل حوادث زیادی که هر روزه در جامعه برای مردم اتفاق می‌افتد از همه تعلقات خود می گذرند و داوطلبانه به نجات جان انسان‌ها می‌اندیشند و زندگی را به آنان باز می گردانند.

 

۹۵۶ حادثه در خراسان جنوبی به وقوع پیوست/ نجات ۶۵۰ آسیب دیده

گفتنی است در حال حاضر ۲۲ پایگاه امداد و نجات بین شهری ثابت و ۶ پیاگاه موقت در سطح استان خراسان جنوبی فعال است که میانگین ۱۴۰ نفر به صورت شبانه روزی در این پایگاه ها آماده باش هستند. از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۲۰۱ نفر نیروی عملیاتی هلال احمر در قالب یک هزار و ۴۸۸ تیم به  ۹۵۶ مورد حادثه اعزام شدند. این حوادث دارای سه هزار و ۷۱۴ حادثه دیده بوده است. این حوادث ۶۵۰ نفر نجات یافته اند که از این میزان ۱۷۷ نفر به صورت سراپایی درمان شده و ۴۷۳ نفر نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شده اند. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۹ مورد عملیات رهاسازی انجام شده است و ۲۹۰ نفر اسکان داده شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*