در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان و با حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مطرح شد: دانش آموزان ویژه با خدمات ویژه

امروز خراسان جنوبی- سنایی فر / رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی گفت: کمبود فضای آموزشی مناسب، کمبود نیروی آموزشی متخصص و نبود زمینه اشتغال برای دانش آموزان فارغ التحصیل را از مهمترین چالش های جامعه هدف است. به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرضیه با اطمینان روز گذشته در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولین در جمع دانش آموزان با نیازهای ویژه استان افزود: آموزش و پرورش استثنایی استان به دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای اجرای سیاست های اجرایی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و براساس سند تحول بنیادین به ۷ گروه از دانش آموزان در مدارس خاص خدمات آموزشی ارائه می دهد. وی افزود: این هفت گروه شامل نابینایان، ناشنوایان، جسمی- حرکتی، کم توان ذهنی، اختلالات رفتاری، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری می باشد. وی افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان ۹دهم درصد دانش آموزان کل استان را تشکیل می دهند. وی ادامه داد: این دانش آموزان همانطور که از اسم شان پیداست نیاز به توجه و همت ویژه دارند تا بتوانیم به اهداف عالی نظام آموزشی کشور که همان عدالت آموزشی هست برسیم.
سنجش ۱۶ هزار و۵۰۰ دانش آموز استان
با اطمینان تأکید کرد: خوشبختانه در سال های اخیر و در سایه الطاف الهی و با حمایت دولت تدبیر و امید زمینه رشد و تعالی این دانش آموزان بیش از پیش فراهم شده است. به گفته وی آموزش و پرورش استثنایی استان در راستای شعار روز جهانی معلولین«توانمندسازی معلولین و اطمینان از مشارکت و برابری» گام های مؤثری برداشته است. رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان به تعداد ۱۶هزار و ۵۰۰ نفر انجام شد. وی افزود: پرداخت کمک هزینه خدمات حمایتی شامل پرداخت هزینه های پاراکلینیکی، داروهای مستمر، خدمات توانبخشی و جراحی کاشت حلزون و … است.
دریافت خدمات ویژه دانش آموزان استثنایی
مرضیه بااطمینان پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان، پیگیری و توزیع کمک سرانه آموزشی و توانبخشی، تهیه کیت آموزشی و توزیع در مراکز آموزشی استان، پیگیری و اخذ مجوز ۲ مرکز اختلالات یادگیری، توزیع پوشاک و لوازم التحریر رایگان بین دانش آموزان محروم با مشارکت خیرین قبل از بازگشایی مدارس، پیگیری روند ساخت و احداث ۳ مرکز آموزشی با مساعدت مالی اداره کل نوسازی مدارس، بانک ملی و بنیاد برکت، ساماندهی بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۲۷ مرکز آموزشی و ۴۰ کلاس خاص، ساماندهی بیش از ۴۵۰ همکار آموزشی و پیگیری، شناسایی و هدایت دانش آموزان طرح تلفیقی – فراگیر در مدارس عادی را از مهمترین اقدامات دانست. وی تأکید کرد: آموزش ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی و مهارت های حرفه ای برای حضور مستقل در جامعه از اولویت های اصلی است.
چالش های مهم آموزش و پرورش استثنایی استان
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی کمبود فضای آموزشی مناسب، کمبود نیروی آموزشی متخصص و نبود زمینه اشتغال برای دانش آموزان فارغ التحصیل را از مهمترین چالش های جامعه هدف ذکر کرد. با اطمینان در ادامه از فعالیت مدرسه تخصصی اوتیسم در استان خبر داد و افزود: این مرکز دومین سال تأسیس خود را با تعداد ۲۵ دانش آموز و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی پشت سر می گذارد. وی ادامه داد: همچنین در این مرکز ۵ نیروی آموزشی، یک مشاور، یک کاردرمان، یک گفتار درمان، معاون آموزشی و مدیر مشغول به فعالیت هستند. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر بیش از ۳۸۰ معلم مجرب مشغول تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه هستند. حسینی با اشاره به تحصیل ۲۵۶ دانش آموز با نیازهای ویژه در مدارس تلفیقی فراگیر استان، تصریح کرد: یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز دختر و پسر با نیازهای ویژه استان از سرویس رایگان مدارس بهره مند شدند. وی با بیان اینکه معلولیت هرگز به معنای محدودیت و ناتوانی در فرایند تعلیم و تربیت نیست، خاطر نشان کرد: کسب رتبه های اول تا سوم استانی و کشوری در رشته های حفظ و قرائت قرآن کریم، تنیس روی میز و سایر مسابقات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی گواه این مدعا و نشانه توانمندی بالای دانش آموزان با نیازهای ویژه خراسان جنوبی است. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی از فعالیت ۱۳ مرکز اختلالات یادگیری در استان خبر داد و یادآور شد: این مراکز تخصصی در راستای تشخیص اختلالات، کمک به یاد گیری و افزایش توانمندی دانش آموزان با نیازهای ویژه فعالیت می کنند.
گفتنی است ۱۲ آذر روز گرامیداشت معلولین است که امسال با شعار «توانمندسازی افراد معلول و اطمینان از مشارکت و برابری» با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان، مدیران انجمن ها و مراکز خصوصی و دانش آموزان استثنایی روز گذشته در سالن قلم چی بیرجند برگزار و در پایان از برگزیدگان بخش های مختلف علمی- آموزشی- ورزشی و هنری، دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی استان تجلیل شد. در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار توانمندی های دانش آموزان با نیازهای ویژه مدارس استثنائی بیرجند به نمایش گذاشته شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*