در جلسه شورای اداری استان مطرح شد: حجب و حیای مردم استان برای نامهربانی‌های مرکزنشینان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیرکشور با بیان اینکه در دولت اعتدال قرار بر حذف هیچکس نیست، از استاندار جدید خراسان جنوبی خواست از همه ظرفیت‌های استان در راستای توسعه استفاده کرده و در تمامی حوزه‌ها ورود کند.
جمالی نژاد روز گذشته در جلسه شورای اداری استان که به منظور تکریم استاندار سابق و معارفه استاندار جدید برگزار شد، با ذکر اینکه همیشه از خراسان جنوبی به عنوان استانی پر رمز و راز و استوره ای یاد می شود، گفت: پایتخت علم، تمدن و فرهنگ را بی جهت به این استان نداده‌اند و تمام قابلیت‌های دانشی در این استان جمع است.
وی با بیان اینکه وقتی بحث امنیت مطرح می‌شود برای اندازه‌گیری شاخص اقتدار از سه قدرت خدادادی، اکتسابی و گفتمانی نام می‌برند، اظهار کرد: شاخص‌های اقتدار خدادادی و اکتسابی اگرچه حائز اهمیت است اما به تنهایی نمی‌تواند اقتدار ایجاد کند اما شاخص اصلی اقتدار، قدرت گفتمانی است که در استان‌های مرزی بیشتر درک می‌شود.
استفاده از همه ظرفیت‌های استان برای توسعه
وی با اشاره به اینکه در راستای ایجاد اقتدار فراز و نشیب ها زیاد بوده اما این اقتدار روز به روز بیشتر می‌شود، گفت: من ضمن قدردانی از زحمات آقای مروج الشریعه، به آقای معتمدیان می گویم که خادمی مردم خونگرم، صمیمی و دوست داشتنی خراسان‌جنوبی توفیق و افتخار بزرگی است و امیدوارم با حضور ایشان، قطار پروژه‌های عمرانی شرق کشور و این استان پرسرعت‌تر شود و لذا از استاندار جدید استدعا دارم که از همه ظرفیت‌های استان در راستای توسعه استفاده کرده و در تمامی حوزه‌ها ورود کند و سایر مسئولان و مدیران استان نیز همه داشته‌های خود را به اشتراک بگذارند زیرا در دولت اعتدال قرار بر حذف هیچکس نیست.

سومین فرودگاه راهبردی کشور و پروازهای محدود
جمالی نژاد بر اهمیت بسیار زیاد برنامه ریزی تأکید کرد و افزود: تقویت شورای برنامه ریزی و پیگیری سند آمایش، تسریع تکمیل پروژه‌ها، تکریم مردم، ساده زیستی، استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانان و هم افزایی شوراهای شهر و روستا با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. معاون وزیر کشور با اشاره به مشکل کمبود پروازهای فرودگاه بیرجند تصریح کرد: قابل گذشت نیست شهری که سومین فرودگاه راهبردی کشور را دارد پروازهای محدودی به پایتخت داشته باشد و لذا همه همت کنند تا در اولین فرصت، پروازهای داخلی فرودگاه بیرجند افزایش یابد.

تأکید استاندار بر لزوم شناسایی و معرفی
فرصت‌های سرمایه گذاری در استان
استاندار جدید خراسان جنوبی نیز با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف و به ویژه در داشتن نیروهای انسانی کارآمد، تحصیل کرده، متخصص و متعهد از شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری به عنوان یکی از اقدامات اولویت دار در استان نام برد و گفت: تأمین زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری با هدف توسعه صادرات غیرنفتی، حمایت از صنایع دانش بنیان، هدایت نقدینگی به سمت سرمایه گذاری و… در این استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه با تمام توان برای پیشرفت و آبادانی و تحقق توسعه همه جانبه استان تلاش خواهم کرد و دست همه را برای همکاری به گرمی می‌فشارم، اظهار کرد: مطالبات مردمی با تأمین زیرساخت‌ها از جمله تأمین آب پایدار، پیگیری عملیات راه آهن شرق، افزایش پروازها، بحث راه‌های استان، فعال سازی بازارچه‌های مرزی و گمرکات، افزایش تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و… مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

خرید ماشین‌آلات و افزایش سهمیه قیر رایگان استان
در این جلسه همچنین عابدی سرپرست استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره پیشینه فرهنگی استان، مردم خراسان جنوبی را مردمی فرهنگی، متدین، صبور و قانع دانست و با ذکر اینکه شاید همین حجب و حیای مردم استان دلیلی برای برخی نامهربانی‌های مسئولان مرکز نشین شده است، گفت: امیدواریم مباحث و مطالباتی همچون خرید ماشین آلات عمرانی و خدماتی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نیز افزایش سهمیه قیر رایگان استان از پنج هزار تن به ۳۰ هزار تن با پیگیری معاون محترم زیر کشور محقق شود. نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با بیان اینکه برخی نمایندگان استان را متهم می‌کنند که چرا با وجود نیروهای قوی بومی، استاندار غیر بومی معرفی می‌شود، گفت: استانداران توسط وزیر کشور و هیئت دولت تعیین می‌شوند و نمایندگان نقش مشورتی دارند البته ما چند نیروی بومی را معرفی کردیم اما وزیر کشور بنا به دلایلی ترجیح داد که از نیروی غیربومی به عنوان استاندار استفاده شود و ما نیز پرداختن به این حواشی را مخل توسعه دانسته و از همه مسئولان درخواست همراهی با استاندار جدید را داریم.
کاریکاتوری نازیبا از استان
فلاحتی با اشاره به اینکه استان آماده جهش و ارتقا است از مرز، دانشگاه‌ها، معادن، فرودگاه، محصولات منحصر به فرد کشاورزی و نیروی انسانی به عنوان شاخص‌هایی که خراسان جنوبی را به استانی زرخیز تبدیل کرده نام برد و افزود: البته دوری از مرکز، محرومیت‌های گذشته و عقب ماندگی در زیرساخت‌ها از جمله راه آهن، خراسان جنوبی را در بعضی از شاخص‌ها عقب نگه داشته است. وی بر ضرورت تحقق توسعه متوازن تأکید کرد و گفت: بی توجهی به توسعه متوازن، استان را به کاریکاتوری نازیبا تبدیل کرده که باید طبق سند آمایش سرزمینی به ظرفیت‌های تمامی نقاط استان توجه شود و برای توسعه پایدار توجه به همه مؤلفه‌های توسعه در جای‌جای استان ضرورت دارد. این نماینده مجلس با ذکر اینکه متأسفانه سفرهای هیئت دولت به استان آنطور که باید منتج به نتیجه مطلوب نشده، اظهار کرد: دولت به تعهداتش در استان همیشه عمل نکرده و پیگیری‌های بعدی در خصوص مصوبات و وعده‌ها صورت نگرفته است. به گفته وی خراسان جنوبی جزو ۶ استانی است که کمترین ضریب سرمایه‌گذاری را دارند و دلیل آن نیز مواردی چون بروکراسی اداری پیش روی سرمایه گذاران و ریسک پذیر نبودن برخی مدیران استان است که باعث عدم رغبت به سرمایه‌گذاری در استان می‌شود. فلاحتی تصریح کرد: باید باور کنیم که نیازمند توسعه هستیم و بر سر سفره‌ای غنی نشسته‌ایم و برای توسعه به نگاه‌های مدیریتی کلان نیاز داریم و نه به کارهای سیاسی. وی خواستار توجه به جذب سرمایه گذار، استفاده از ظرفیت‌های بومی، همگرایی استانی، افزایش اعتبارات خاص ملی، بالا بردن ضریب امنیت برای سرمایه گذاری و استفاده از خرد نخبگان استان شد.
۷ اولویت استان
رئیس مجمع نمایندگان استان از جاده اصلی بیرجند_ قاین و جاده‌های مرزی، جاده دیهوک_ طبس، راه آهن گناباد_ قاین_ بیرجند و اتصال فردوس به شبکه ریلی، افزایش پروازهای فرودگاه، راه اندازی بازارچه‌های مرزی یزدان و دوکوهانه، توجه به جاده ماهیرود به استان فراه افغانستان، توجه به مدیریت منابع آبی، توجه به کارخانجات و شهرک‌های صنعتی، استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان اولویت‌های پیگیری در استان نام برد و اظهار امیدواری کرد: با همکاری تمامی مسئولان، گروه‌های سیاسی و صنفی و کمک دولت بیش از پیش ارتقای شاخص‌های توسعه را در استان شاهد باشیم.
آب مهمترین مسئله شرق کشور
استاندار سابق نیز با بیان اینکه یک زبان گویا برای شرق کشور کم داریم، گفت: چهل سال است دم از فرهنگ صرفه جویی در آب و تغییر الگوی کشت می‌زنیم و جا دارد دولت در خصوص معضل آب در شرق کشور چاره جویی نماید. مروج الشریعه به تدوین سند آمایش سرزمینی استان توسط دانشگاه بیرجند اشاره کرد و آن را یک سند بسیار مغتنم دانست و افزود: آب مهمترین مسئله در شرق کشور است و ما برای شرق کشور به ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که سهم استان حداقل ۱۵۰ میلیون متر مکعب است لذا راهی جز انتقال آب به استان وجود ندارد. وی بر لزوم فعالیت در حوزه It و Ict با توجه به محدودیت‌های راه و اقلیم و فقدان صنایع بزرگ و مادر تاکید کرده و از توسعه حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و ریلی به عنوان یک اولویت دیگر در استان نام برد و اضافه کرد: راه آهن بیرجند به کال شور گناباد برای تأمین مالی از محل صندوق توسعه ملی پاسخ مثبت گرفته و یک کنسرسیوم بانکی برای اجرای این پروژه در شرف تشکیل است. در پایان جلسه ضمن قدردانی از زحمات مروج الشریعه استاندار سابق خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان به عنوان چهارمین استاندار خراسان جنوبی در دولت تدبیر و امید معرفی و حکم خود را از معاون وزیر کشور دریافت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*