آخرین خبر :

دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه عنوان کرد: شبکه ملی جامعه و دانشگاه راهی برای رفع مشکلات

امروز خراسان جنوبی- گروه خبر / دبیرشبکه ملی جامعه و دانشگاه در خراسان جنوبی عنوان کرد: با راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه در استان می توان برای مشکلاتی اعم از آب و بازارچه های مرزی راهکار ارائه داد. احمد بخشی روز گذشته در نشست خبری با موضوع معرفی شبکه ملی جامعه و دانشگاه در واحد خراسان جنوبی بیان کرد: فلسفه وجودی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، این است که تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرا را از فضاهای رسمی جدا کند. وی خاطر نشان کرد: امروزه بین دانشگاه و جامعه شکاف وجود دارد و این شبکه ارتباط دانشگاه و جامعه را برقرار کرده و نقش دانشگاه ها را پر رنگ می کند. به گفتۀ وی مسئله یابی و شناسایی مشکلات از گام های اولیه این شبکه بوده که با ارجاع فرم هایی به نهادها، سازمان ها و دست اندرکاران انجام شده است، همچنین پاسخ به این مسائل و تعیین نقش دانشگاه در رفع مشکل های احصا شده از دیگر گام های انجام شده می باشد.
وی با اشاره به اینکه سند آمایش استان در دانشگاه بیرجند تهیه و در سازمان مدیریت تصویب شده است، در همین راستا از مدیران درخواست کرد تا بر اساس اولویت های ۱۰ گانه موجود در این سند عمل کنند.
خراسان جنوبی برند صادارات نخبه
دبیرشبکه ملی جامعه و دانشگاه استان بیان کرد: از جمله مشکلات پیش روی خراسان جنوبی استفاده نکردن از فرصت های مرزی و رویکرد منفی به مرز می باشد. بخشی افزود: نگاه دولت این است که باید استان های مرزی مبادی ورودی برای کالاهای وارداتی و صادراتی باشند تا گردش مالی مطلوبی در مرز تعریف شود. وی با اشاره به اینکه این استان برند صادرات نخبه و معلم را دارد، گفت: تاکنون از این پتانسیل ها استفاده نشده است و باید از این پس از ظرفیت نخبه ها در خود استان بهره برد. به گفتۀ وی عدم اجماع نخبگان در مفهوم توسعه، عدم ثبات مدیریت و جای خالی تفکر شبکه سازی از دیگر مشکلات موجود در استان است.
اساسی ترین مشکل، مهاجرت است
دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه در خراسان جنوبی مهاجرت، حاشیه نشینی و کاهش جذب دانشجو را از مسائل اول موجود در استان دانست و افزود: تجمیع واحدهای دانشگاهی و توسعه نگاه کارآفرینی از جمله راهکارهای ارائه شده برای رفع این مشکل است. بخشی با بیان اینکه مدیریت منابع آب و توسعه نیروگاه برق و باد در این شبکه دیده شده است، گفت: بالابودن شاخص محرومیت، مغفول ماندن کویر لوت، فعالیت نکردن بازارچه های مرزی، خام فروشی و عدم تولید ارزش افزوده از دیگر مشکلات شناسایی شده در استان می باشد. وی از برگزاری همایش فرهنگ دانشگاهی در ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: همچنین همایش کویر لوت در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.
تشکیل اتاق فکر نخبگان برای مشکلات استان
رئیس دانشگاه بیرجند هم در این جلسه راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه را حلقه بین نخبگان و جامعه دانست و گفت: مشکلات استان در اتاق فکرهایی با حضور نخبگان بررسی می شود و این شبکه در هر شهر یک دبیرخانه مرکزی دارد و در دبیرخانه مرکزی سه کارگروه علمی «فرهنگی و اجتماعی»، «محیط زیست و منابع طبیعی» و «اقتصاد و گردشگری» فعالیت می‌کنند. احمد خامسان با بیان اینکه شورای سیاستگذاری، شورای هماهنگی کشور، دبیرخانه مرکزی و واحدهای استانی ارکان اجرایی این شبکه هستند، عنوان کرد: شورای هماهنگی در استان تشکیل می شود که متشکل از پنج عضو از دستگاه ها و سه نفر از نهادهای مردمی می باشد. وی بی ثباتی مدیران را یکی از مشکلات اساسی پیش روی استان برشمرد و خواستار ماندگاری نخبگان و جوانان در استان شد.
نقش فرهنگی شبکه ملی
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این نشست عنوان کرد: در طرح ملی جامعه و دانشگاه وزیر علوم به عنوان رئیس شورا و معاون فرهنگی وزیر به عنوان معاون رئیس شورا حضور دارند. محمد قادر قادری تصریح کرد: جنبه علمی این طرح به خوبی دیده شده و این طرح در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها و وزارت علوم برگزار می‌شود و نقش فرهنگی در این شبکه مهم و پر رنگ است. وی با اشاره به اینکه در این طرح پتانسیل‌های بالقوه‌ای وجود دارد، بیان کرد: امیدواریم این پتانسیل‌ها با از خودگذشتگی و همفکری به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*