توییتری‌ها با هشتگ «بدون استثنا» واکنش نشان دادند بازنشستگان استثنایی و صندلی‌های چسبناک

 تمام مدیران بازنشسته که در مناصب دولتی و دستگاه‌های اجرایی مشغول به کارند، طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید تا اوایل آذرماه از کار برکنار می‌شدند، اما استثنائاتی در سازمان صداوسیما، وزارت بهداشت و.. رخ داد که اعتراضات زیادی را در میان چهره‌های فعال توییتر برانگیخت.

طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که در تابستان سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید، مقرر شده بود تمام مدیران بازنشسته که در مناصب دولتی و دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار هستند تا تاریخ اول آذر ماه ۹۷ پست‌های مدیریتی خود را به نیروهای جوان واگذار کنند. در این بین برخی مدیران با انتصاب‌های جنجالی در روزهای منتهی به آذر ماه آخرین تلاش‌ها را برای نگه داشتن نفوذ خود در پست‌های مدیریتی خود که باید از آن خداحافظی می‌کردند، انجام دادند.

پس از کش و قوس‌های فراوان مبنی بر بازنشستگی شهردار پیشین تهران و برخی از استانداران و کنار رفتن برخی چهره‌های اصلاح‌طلب درون دولت نظیر شهیندخت مولاوردی و یونسی، انتشار اخبار مبنی بر استثنا شدن برخی از افراد صداوسیما و وزارت بهداشت، اعتراضات زیادی را در میان چهره‌های سیاسی فعال توییتر برانگیخت.

در همین راستا در یک طوفان توئیتری، مردم ضمن تأکید بر لزوم اجرای بدون استثنای قانون منع به کارگیری بازنشستگان با هشتگ #بدون _ استثنا مطالبات خود را بیان کردند که چهره‌های جوان و فعال اصلاح‌طلب و حامیان دولت حضور پررنگی در آن داشتند.

**ماجرا از کجا آغاز شد؟

اولین بار کاربری به نام «امیر سیدین» ساعت ۱۸ روز جمعه کاربران توئیتر را به مشارکت در این هشتگ دعوت کرد. البته این هشتگ اولین بار توسط محسن پیرهادی، مدیرمسئول روزنامه رسالت در ظهر روز پنجشنبه منتشر شد. او در این راستا نوشته است: «تا الان قانونی را فشل‌تر از قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان ندیدم که از روز اول اجرا اینقدر استثنا، تبصره، تبعیض و رفیق‌بازی در آن جاری و ساری باشد.»

**کدام چهره‌های سیاسی با هشتگ بدون استثنا همراهی کردند؟

یاشار سلطانی، محمد جواد آذری جهرمی، شهیندخت مولاوردی، حسین دهباشی، محمد مهدی تندگویان، محمدرضا بادامچی، فرید مدرسی و… نیز در هشتگ بدون استثنا مشارکت کردند و ۳ توییتی که از طرف کاربران بیشتر مورد پسند قرار گرفته، به شرح زیر است :

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار نوشته است: «کسانی که ۴۰ سال قبل، در اوج جوانی و بی‌تجربگی، به واسطه پیروزی انقلاب صندلی را از پیشینیان تصاحب کردند، چرا تحویل دادن #صندلی به متخصصان جوانتر را خطر برای کشور جلوه می‌دهند؟# بدون- استثنا خطر شمایید که می خواهید صندلی را #به گور ببرید!»

آذری جهرمی نیز در توییتر خود آورده است: یعنی آنقدر پست و مقام برای برخی ارزش دارد که اینگونه مقابل اجرای #بدون استثنا قانون بایستند و امید را در جوانان خشک کنند؟ خیالتان راحت این جوانان هموطنان شما هستند. دیگر دوران تافته جدا بافته بودن تمام شده، بیایید این بار یک کار برای مردم بکنید. آنقدر هم که فکر می‌کنید سخت نیست.»

شهیندخت مولاوردی هم نوشته است: «حاکمیت قانون رکن رکین حکمرانی مطلوب است؛ یعنی برتری قانون بر همه کس و همه مراجع، حتی قانون بد! هیچ‌کس نمی تواند برتر از قانون بنشیند و خود را محق برای تخلف از قانون بداند.»

**تندترین مضمون انتقاد

طبق داده کاوی، انتقاد کاربران از بازنشستگانی که مسئولیت را رها نمی کنند بیشترین مضامین مطالب توییتر را تشکیل داده است و ۴۴ درصد از کاربران از این مضمون استقبال کرده‌اند. همچنین تمسخر بازنشستگانی که مسئولیت خود را رها نمی‌کنند، ۱۳ درصد از مضامین توییت‌ها را تشکیل داده واستقبال ۱۱ درصد از کاربران را همراه داشته است.

رادیکال‌ترین و تندترین مضامین منتشر شده در رابطه با موضوع فوق‌، مضمون «تمسخر بازنشستگانی که مسئولیت‌ها را رها نمی‌کنند» بوده است که ۱۱ درصد از لایک‌ها را خود اختصاص داده است. با توجه به ماهیت تمسخرآمیز این توئیت‌ها، میزان ۱۱ درصد از لایک‌ها نشان‌دهنده رویکرد بسیار منفی نسل جوان نیروهای مدنی و سیاسی نسبت به حضور نسل اول انقلاب در قدرت است.

پرلایک ترین مضمون بکار رفته با ۴۴% لایک ها مربوط به است به مضمون انتقاد از بازنشستگانی که مسئولیت را رها نمی‌کنند. درصد بسیار کمی از کاربران توئیتری مشارکت‌کننده در این هشتگ، این قانون را صرفا برای حذف اصلاح‌طلبان تلقی می‌کنند.

**انتقاد از استثنائات در صداوسیما و وزارت بهداشت

برخی کاربران توییتر هم نسبت به باقی ماندن بازنشستگان در مسئولیت‌هایشان خشم و اعتراض داشتند که می توان به استثنائات رخ داده در سازمان صدا وسیما و وزارت بهداشت که به ترتیب ۱۸ و ۸ درصد توییت های انتقادی را به خود اختصاص داده، اشاره کرد.

یکی از توییت‌های مهم که درباره این استثنائات در صداوسیما منتشر شده، به شرح زیر است: «اسامی مدیران بازنشسته صداوسیما که همچنان مشغول به کار هستند. آقای مجید آخوندی معاونت سیما، سید مهرداد سید مهدی رییس خبرگزاری، عبدالرضا بوالی رییس شبکه خبر، عباس مهدوی‌فر معاونت بازرگانی که بدون استثنا باید به قانون تمکین کنند.»

پدرام سلطانی نیز با انتقاد از وزیر بهداشت نوشته است: «امروز از دوستی شنیدم که به دلیل اعلام نیاز تعدادی از کشورهای توسعه یافته به پرستار، روند مهاجرت پرستاران ماهر به خارج از کشور سرعت یافته است. کاش وزیر بهداشت محترم به جای تلاش برای دور زدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به مخاطرات پیش روی نظام سلامت کشور می‌پرداخت.»

در نتیجه داده کاوی می‌توان گفت که نکته قابل توجه درباره هشتگ #بدون_استثنا این بود که بسیاری از حامیان دولت و نیروهای جوان اصلاح‌طلبی که در میان همفکران خود از مرجعیت بالایی برخوردار بودند، در این طوفان توییتری شرکت کرده بودند که این امر نشان از نارضایتی عمیق آن‌ها از عملکرد مسئولین دولتی و سایر ارگان‌ها و نهادها در اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*