باوری به وسعت یک گلستان

یکی از دغدغه های عمده معلولان اشتغال است که در این بین کارآفرینانی با ایجاد فرصت های شغلی زمینه را برایشان فراهم می کنند و مجتمع گلخانه ای هزار دستان بیرجند نمونه ای از آن است که مدیرش توانمندی بانوان ناشنوا را باور دارد.

به گزارش ایرنا، اغلب معلولان به دنبال استقلال و مفید بودن در کار و زندگی هستند اما برای تحقق این مهم باید حلقه مهارت آموزی شغلی و بسترهای کارآفرین برای آنان تقویت شود تا این قشر از جامعه نیز بتوانند توانمندی ها و کارآیی خود را بروز دهند.
بسیاری از خیران در سال های اخیر با تکیه بر این رویکرد پای در مسیر توانمند سازی و کارآفرینی معلولان گذاشته اند و در این راستا تجارب موفقی نیز در شهرستان بیرجند وجود دارد که مصداق بارزی از اقتصاد مقاومتی و بهره وری حداکثری از نیروی کار است.
مجتمع گلخانه ای هزار دستان بیرجند یکی از این واحدها است که از همان ابتدای تاسیس، راه را برای اشتغال بانوان ناشنوا هموار کرده است.
فاطمه، راضیه و فاطمه زهرا، بانوان ناشنوایی هستند که در این مجتمع از چهار سال قبل شروع به کار کرده اند.
یک روز کاری به مدت چند ساعتی میهمان آنان می شویم تا از نزدیک شاهد کارشان در این گلخانه باشیم.
هر سه در یک سالن مشغول کار با گل های رُز هستند؛ سلام ما را با لبخند پاسخ می دهند و با تکان دستانشان خوش آمد می گویند.
این بانوان حدود ۳۰ سال سن دارند. هر روز صبح زود در سکوتی که برایشان لذت بخش است گل های رز را از شاخه ها می چینند. دستانشان با ساقه های گل آشناست، چیدن گل نیازی به شنیدن ندارد و آنها در این سکوت، زیبایی گل ها را بهتر می بینند.
هر کدام در یکی از ردیف ها لابه به لای شاخه و برگ های گل مشغول کارند. راضیه با حساسیت خاصی برگ های زرد را از تنه شاخه های گل می چیند با دقت اطراف شاخه ها را ورانداز می کند، تا برگ پلاسیده ای از نگاهش دور نماند. با کمک سرپرست گلخانه از او می پرسم که آیا از کارش راضی است که با اشاره دست به من می فهماند «خیلی زیاد»!
فاطمه زهرا هم در ردیف بعدی مشغول کار است، فارغ از سر و صدای تهویه های گلخانه به کارش ادامه می دهد . هیچ صدایی نمی تواند تمرکزش را به هم بزند. مدام زیر و زبر شاخه ها را برانداز می کند. با قیچی که در دستش است شاخه های اضافی را می برد و به سراغ گل بعدی می رود.
فاطمه در ردیف دیگری ایستاده، جلوی پایش برگ های زیادی ریخته شده ، دستی بر روی گلبرگ های یک گل می کشد؛ انگار ذره ای غبار روی آن دیده است.
مراقبت از گل ها کاری است که تا آخر وقت باید انجام دهند، هرس برگ ها، چیدن غنچه های اضافه و گاهی هم در بسته بندی گل ها کمک سایر دوستانشان می کنند.

** اشتغال بانوان هدف اصلی راه اندازی گلخانه
مدیرعامل مجموعه گلخانه هزار دستان بیرجند با اشاره به فعالیت پنج بانوی ناشنوا در مجموعه تحت مدیریتش به خبرنگار ایرنا گفت: این گلخانه از سال ۹۰ آغاز به کار کرده است که در بدو کار توانستیم ۲۵ ناشنوا را برای کشت توت فرنگی هیدروپونیک استخدام کنیم.
محمدهادی موهبتی با بیان اینکه افراد به کار گرفته شده طبق قانون کار از حقوق و مزایا بهره مند می شوند افزود: بعد مدتی گلخانه از تولید توت فرنگی به گل رز تغییر ماهیت داد تا از این طریق بتوانیم با نیروی کمتر شغل پایدارتری ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: بانوان ناشنوا در بخش نگهداری و برداشت گل کار می کنند و سم پاشی و محلول پاشی توسط مردان انجام می شود.
این کارآفرین با بیان اینکه از ۱۲ نفر شاغل در بخش تولید گل رز کشت و صنعت هزار دستان پنج نفر معلول ناشنوا هستند گفت: پرداختن به موضوع اشتغال بانوان یکی از اهداف راه اندازی این مجتمع گلخانه ای بوده است.
وی تصریح کرد: همواره به دنبال راهی بودیم که بتوانیم از توانمندی های بانوان استفاده کنیم تا به خاطر نبود شغل دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی نباشند.
موهبتی اظهار داشت: داشتن شغل در ازدواج این افراد نیز تاثیر زیادی دارد و به آنها هویت فردی و اجتماعی می بخشد.
وی رهایی بانوان معلول از افسردگی را یکی دیگر از اهداف ایجاد شغل برای آنها عنوان کرد و افزود: وقتی افراد دچار نقصی هستند اغلب به سطحی از افسردگی گرفتار می شوند که نجات دادن آنها خیلی مهم است.
مدیرعامل مجتمع گلخانه ای هزار دستان بیرجند با تاکید بر اینکه داشتن شغل، یکی از روش هایی است که با آن افراد صاحب هویت اجتماعی و فردی می شوند گفت: اشتغال از بقیه فرآیند هایی که فرد را می تواند از افسردگی رها کند بهتر جواب می دهد اگر چه سخت تر است.
وی با اشاره به راه اندازی مجتمع تولید گل رز به عنوان یک کسب و کاری که با روحیه بانوان سازگار تر است افزود: یکی از اهداف عمده نیز به کارگیری بانوان ناشنوا بوده است.
موهبتی ادامه داد: هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوان از این افراد در فضاهای کسب و کار استفاده کرد بلکه معلولان توانایی هایی دارند که می تواند کارآیی آنها را نسبت به افراد سالم بالا ببرد.
وی محافظه کاری و راحت طلبی را از عواملی عنوان کرد که به خاطر آن افراد نمی خواهد معلولان در مجموعه های شغلی کار کنند.
این کارآفرین بیرجندی یادآور شد: ولی تجربه ثابت کرده که بعضی از معلولیت ها برای یک شغل مفید است به طور مثال یک نابینا می تواند چند هزار شماره تلفن را حفظ کند که در این صورت برای کار اپراتوری مناسب خواهد بود.
وی که از عملکرد بانوان ناشنوا در مجموعه کاری خود به طور کامل راضی است افزود: این رضایت دو طرفه بوده و آنها نیز از داشتن این شغل راضی هستند.
موهبتی در پاسخ به این سوال که آیا از مشوق های دولتی برای به کارگیری معلولان استفاده کرده اید گفت: سال های گذشته یکبار از تسهیلات استفاده کردیم که رقم آن محدود بود.
وی اظهار داشت: به ازای هر نفر ۲۰ میلیون تومان وام گرفتیم درصورتی که شغلی ایجاد شده برای هر نفر بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان هزینه داشته است.
این فعال بخش خصوصی که چهار میلیارد تومان ارزش ساخت گلخانه اش است ادامه داد: اگرچه پرداخت تسهیلات دولتی برای ایجاد شغل نسبت به هزینه ها ناچیز بوده اما باز هم این کار را انجام دادیم.
وی با ابراز تاسف از اینکه اغلب کارفرمایان از این مشوق ها استفاده نمی کنند گفت: با این تسهیلات می توان مشاغل کم هزینه تری برای معلولان ایجاد کرد و از امکاناتی که دولت فراهم کرده استفاده نمود.
موهبتی بسته بندی، مونتاژ و مشاغل مرتبط با رایانه را از جمله مشاغلی برشمرد که می تواند در فضاهای کوچک با هزینه کم برای معلولان راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه هر فرد برای شغلی که ایجاد می کند می تواند بی اعتنا به معلولیت آن شخص باشد افزود: به کارگیری افراد ناشنوا برای کار در محیط های پر سر و صدا مناسب است چرا که بهتر می توانند بر کار خود تمرکز داشته باشند.
مدیرعامل مجتمع گلخانه ای هزار دستان بیرجند یادآور شد: از منظر انسانی هیچ تفاوتی بین فرد معلول و سالم در بسیاری از شغل ها نیست واگر تفاوت هایی وجود دارد می توان از آن چشم پوشی کرد چون معلولیت این افراد ارادی نبوده است.
وی گفت: طرح توسعه این مجتمع گلخانه ای در دست اقدام است و به ازای هر هکتاری که به مجموعه اضافه شود پنج نفر معلول در کنار سایر افراد به کار گرفته خواهند شد.
موهبتی با بیان اینکه فاز نهایی این مجتمع در هفت هکتار تعریف شده است افزود: پیش بینی می کنیم حداقل در فاز اول که کمتر از یک سال دیگر راه اندازی می شود حدود ۱۵ نفر معلول به کارگیری شوند.
به گزارش ایرنا، سال ٨٣ براساس مصوبه مجلس قرار شد، سه‌ درصد از سهمیه استخدامی سازمان‌ های دولتی و خصوصی به معلولان اختصاص یابد اما این مساله هیچگاه محقق نشد تا اینکه در آذر ماه سال گذشته و با تصویب لایحه جامع حمایت از معلولان، سهمیه اشتغال آنان تا پنج درصد افزایش یافت.
با توجه به اینکه سهمیه سه درصد استخدامی جامعه معلولان در دستگاه های دولتی و خصوصی هرگز جامعه عمل به خود نپوشاند باید دید سهم پنج درصدی اشتغال آنان تا چند درصد عملیاتی می شود.
همچنین بر اساس قانون کارفرمایانی که پنج نفر از مددجویان بهزیستی را استخدام کنند از تسهیلات به میزان ۲۰۰ میلیون ریال در ازای هر معلول شاغل بهره مند می شود و از پرداخت حق بیمه نیز معاف خواهند بود.
گزارش از عصمت برزجی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*