آخرین تحولات خاورمیانه؛ رایزنی وزرای دارایی فرانسه،‌ آلمان و انگلیس درباره سازوکار ویژه مالی/برگزاری نشست جابری انصاری با دی‌میستورا و رؤسای هیأت‌های روند آستانه/ اعلام آمادگی ارتش سوریه برای بازپس گیری چاه های نفت دیرالزور/ مشارکت روسیه در ایجاد «سوئیفت اروپایی» برای همکاری مالی با ایران

رایزنی وزرای دارایی فرانسه،‌ آلمان و انگلیس درباره سازوکار ویژه مالی، اعلام آمادگی ارتش سوریه برای بازپس گیری چاه های نفت دیرالزور، مشارکت روسیه در ایجاد «سوئیفت اروپایی» برای همکاری مالی با ایران و برگزاری نشست جابری انصاری با دی‌میستورا و رؤسای هیأت‌های روند آستانه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به برگزاری نشست کمیته مشترک مشورت های سیاسی ایران و الجزایر نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز چهارشنبه، هفتم آذر، دور هفتم نشست کمیته مشترک مشورت های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک مردمی الجزایر در الجزیره به ریاست مشترک «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «نورالدین العیادی» دبیر کل وزارت خارجه الجزایر برگزار شد.

طرفین در این نشست ضمن ابراز خشنودی از روابط دوستانه دو کشور در سطح سیاسی و تداوم مشورت های دوجانبه، برگزاری این دور از گفت و گوها را نشانه اراده رهبران دو کشور برای تقویت روابط و توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین تلاش مشترک برای رویارویی با چالش های موجود دانستند.

عراقچی برجام را یک توافقنامه بین المللی برشمرد که از تأیید شورای امنیت سازمان ملل برخوردار است و افزود: این توافقنامه الگویی سیاسی برای حل مسالمت آمیز چالش های منطقه ای و بین المللی است و از این روی، حفظ آن یک مسئولیت بین المللی محسوب می شود.

رایزنی وزرای دارایی فرانسه،‌ آلمان و انگلیس درباره سازوکار ویژه مالی/برگزاری نشست جابری انصاری با دی‌میستورا و روسای هیئت‌های روند آستانه/ اعلام آمادگی ارتش سوریه برای بازپسگیری چاه های نفت دیرالزور/ مشارکت روسیه در ایجاد «سوئیفت اروپایی» برای همکاری مالی با ایران

از سوی دیگر، دبیر کل وزارت خارجه الجزایر نیز با اشاره به رهنمودهای «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رئیس جمهوری این کشور در حمایت از توافقنامه هسته ای، اظهار داشت: برجام یک عنصر مؤثر در حفظ صلح و امنیت منطقه و جهان است و الجزایر از ادامه اجرای آن حمایت می کند.

در ادامه این گفت وگوها طرفین توافق کردند، از طریق گسترش تماس های عالی رتبه سیاسی، روابط موجود را بیش از پیش گسترش دهند.

رایزنی وزرای دارایی فرانسه،‌ آلمان و انگلیس درباره سازوکار ویژه مالی

یک منبع وزارت دارایی فرانسه اعلام کرد، وزرای دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه درباره سازوکار ویژه مالی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین گفت وگو خواهند کرد.

وی افزود: هیچ یک از اقداماتی که ما سعی داریم آنها را اجرایی کنیم، معجزه نخواهند کرد؛ اما آنچه تلاش داریم انجام دهیم مجموعه‌ای از اقدامات برای متقاعد کردن ایران به حفظ پایبندی به توافق هسته‌ای (برجام) است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز دوشنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد، دو کشور فرانسه و آلمان، بعد از امتناع لوکزامبورگ و اتریش از میزبانی نهادی که قرار است مبادلات مالی با ایران را تسهیل کند، قصد دارند خودشان میزبانی این کانال را به عهده بگیرند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این باره گفت: آنچه مشخص است، این که فرانسه یا آلمان در خصوص SPV میزبان خواهند بود یا نقش خواهند داشت. فرانسه بیشتر مشتاق است و آلمانی‌ها بیشتر محتاط هستند اما در عین حال فرانسه نمی‌خواهد به دیگران لطمه‌ای وارد شود.

دو دیپلمات دیگر گفته‌اند، اگر پاریس و برلین مشترکا کنترل سازوکار ویژه مالی را بر عهده گیرند، دولت ترامپ را از رویایی مستقیم با دو متحد خود بازخواهد داشت.

وال‌استریت ژورنال نوشته بود، دولت انگلیس، به عنوان یکی از طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای برجام، هنوز برای پیوستن به آلمان و فرانسه در اجرایی کردن کانال ویژه مالی با ایران تصمیم نگرفته است.

بنابراین، یک منبع وزارت دارایی فرانسه اعلام کرد، وزرای دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه درباره سازوکار ویژه مالی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین گفت وگو خواهند کرد.

اعلام آمادگی ارتش سوریه برای بازپس گیری چاه های نفت دیرالزور

در شرایطی درگیری میان نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) مورد حمایت آمریکا و داعش در حومه شرقی دیرالزور ادامه دارد که یک منبع کُردی اعلام کرد، ائتلاف آمریکایی اجازه ورود ارتش سوریه به شرق فرات را نمی دهد!

روزنامه الوطن سوریه به نقل از یک منبع نظامی وابسته به نیروهای قسد مورد حمایت آمریکا اعلام کرد: ارتش سوریه و متحدانش آماده حمله به چاه های نفت در مناطق تحت کنترل قسد در نزدیکی دیرالزور می شوند. متحدان ارتش سوریه در روستاهای خشام و الصالحیه در شمال شهر دیرالزور مستقر شده اند تا به روستای العزبه در نزدیکی میدان نفتی کونیکو حمله کنند.

این منبع مدعی شد: ائتلاف بین المللی اجازه پیشروی به آنها نخواهد داد.

الوطن با اشاره به اینکه این منبع نظامی ترس از حمله ترکیه را عامل عدم هرگونه پیشرفت در جنگ با داعش در حومه شرقی دیرالزور دانسته، فاش کرد: ادعاهای این منبع وابسته به قسد، مبنی بر اینکه قسد با داعش می جنگند، با وقایع میدانی همخوانی ندارد، زیرا اصلا نیروهای سوریه دموکراتیک یا همان قسد کاری علیه داعش انجام نمی دهند و این به خاطر دستوری است که ائتلاف آمریکایی به آنها داده، زیرا آمریکایی ها خواهان نابودی داعش نیستند تا توجیهی برای ادامه اشغالگری در سوریه داشته باشند.

مشارکت روسیه در ایجاد «سوئیفت اروپایی» برای همکاری مالی با ایران

یک مقام آگاه در کمیسیون اروپا از مشارکت روسیه در ایجاد «سوئیفت اروپایی» خبر داد که هدف از این ساختار جدید مالی، تأمین مبادلات پولی با شرکت‌های ایرانی به رغم اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران است.

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: روسیه در ایجاد ساختار مشابه سوئیفت اروپایی مشارکت خواهد داشت. یک مقام آگاه در دفتر مطبوعاتی کمیسیون اروپا با اعلام این مطلب به این روزنامه، هدف از این عرصه جدید مالی را تأمین مبادلات پولی قانونی با شرکت‌های ایرانی به رغم اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران نامید.

«رومان بیلینوف»، رئیس شرکت تجزیه و تحلیل بین المللی مالی معتقد است، شرکت روسیه در اجرای تحقق طرح ایجاد سوئیفت مشابه اروپایی، می تواند اعتبار ساختار بانکی روسیه در نگاه جامعه اتحادیه اروپا را افزایش دهد. به گفته وی، ایجاد چنین سیستمی، نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است؛ ضمن اینکه روسیه می‌تواند تأثیر زیادی بر روند توسعه این سیستم و سرمایه‌گذاری در آن داشته باشد، برای مثال سیستم مالی و همچنین ارز ملی روسیه می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرند.

از سوی دیگر، مشارکت روسیه در ایجاد سوئیت اروپایی به این کشور کمک می‌کند تا وابستگی مبادلات تجاری خود به دلار را کاهش دهد. علاوه بر آن، این سیستم جدید می‌تواند روابط تجاری بین شرکت‌های روسی و اروپایی را نیز افزایش دهد.

برگزاری نشست جابری انصاری با دی‌میستورا و رؤسای هیأت‌های روند آستانه

حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی که جهت شرکت در یازدهمین نشست بین المللی صلح سوریه، در آستانه پایتخت قزاقستان حضور دارد، با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار کرد.

جلسه سه جانبه جابری انصاری، سدات اونال و لاورنتیف نمایندگان عالی رتبه ایران، ترکیه، روسیه و هیأت‌های همراه در یازدهمین نشست بین المللی صلح سوریه برگزار شد و طرف‌ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه رایزنی کردند.

از سوی دیگر، جلسه چهار جانبه‌ای بین جابری انصاری، سدات اونال و لاورنتیف نمایندگان عالی رتبه ایران، ترکیه و روسیه با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شد.

جابری انصاری همچنین به همراه الکساندر لاورنتیف، سدات اونال و استفان دی‌میستورا در ضیافت شام رسمی غیرت عبدالرحمن اف وزیر خارجه قزاقستان شرکت کرد.

رایزنی وزرای دارایی فرانسه،‌ آلمان و انگلیس درباره سازوکار ویژه مالی/برگزاری نشست جابری انصاری با دی‌میستورا و روسای هیئت‌های روند آستانه/ اعلام آمادگی ارتش سوریه برای بازپسگیری چاه های نفت دیرالزور/ مشارکت روسیه در ایجاد «سوئیفت اروپایی» برای همکاری مالی با ایران

وزیر خارجه قزاقستان و رؤسای هیأت‌های شرکت کننده در نشست آستانه در این میهمانی، درباره برنامه نشست عمومی یازدهمین کنفرانس بین‌المللی آستانه و اقدامات و هماهنگی‌های به عمل آمده درباره راه اندازی کمیته قانون اساسی سوریه و تبادل بازداشت شدگان سوری، رایزنی و تبادل نظر کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*