آخرین خبر :

کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ایرناپلاس: روسیه در مسئله اوپک عربستان را به ایران ترجیح داد

تهران- ایرناپلاس- یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روسیه در مسئله اوپک از ایران فاصله گرفت و به عربستان سعودی نزدیک شد و روس‌ها مدعی شدند به‌دنبال منافع ملی خودشان هستند و دولتمردان ما هم باید یاد بگیرند در سیاست خارجی به‌دنبال منافع ملی خودمان باشیم.

علی بیگدلی درباره همکاری و کمک روسیه به ایران در مواجهه با تحریم‌ها در گفت‌وگو با ایرناپلاس گفت: بررسی این موضوع سه ضلع دارد. ضلع اول این‌که روسیه مثل همه کشورها غیر از آمریکا توانسته پایبندی خود را نسبت به برجام حفظ کند. ضلع دوم این است که روسیه با توجه به خروج آمریکا از برجام، توانایی برای احیای اقتصاد ما را ندارد. ضلع آخر این است که ایران با روسیه در مسئله سوریه منافع مشترکی دارند و ما ناچاریم ارتباطمان را حفظ کنیم.

وی افزود: احیای اقتصاد کشورها نیازمند سه پارامتر است. پارامتر اول مربوط به نیروی انسانی متخصص است. پارامتر دوم سرمایه‌گذاری و پارامتر سوم تکنولوژی است. روسیه متأسفانه از این سه پارامتر محروم است و وضعیت نظامی خاصی دارد. درنتیجه نمی‌تواند تأثیر جدی در اقتصاد ما در شرایط تحریم‌ها داشته باشد.

وی گفت: اگر ما به کشورهای اروپایی در بحث تحریم‌ها فشار می‌آوریم، به این دلیل است که بعد از آمریکا این اتحادیه اروپاست که می‌تواند اقتصاد ما را هم از نظر تکنولوژی و هم از نظر سرمایه‌گذاری احیا کند و ما انتظار داریم روسیه بتواند در حل بحران اقتصادی ما تأثیرگذار باشد. اما روسیه باوجود مشکلات تحریم از سمت آمریکا و نداشتن پارامترهای لازم، توانایی حل بحران اقتصادی ما را ندارد.

بیگدلی تأکید کرد: باید به این نکته اشاره کرد که ایران بعد از سقوط هواپیمای ایرباس نتوانست این هواپیما را خریداری کند. به این دلیل که هفت تا هشت درصد قطعات الکترونیک ایرباس در اختیار آمریکاست. حتی به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم هواپیمای سوخو را خریداری کنیم، اما بین ده تا دوازده درصد قطعات الکترونیک سوخو در اختیار آمریکاست و مشکلی که به‌وجود آمد این بود که روس‌ها نتوانستند هواپیمای سوخو را به ما بفروشند.

وی در ادامه افزود: ایران بسیار امیدوار بود که بتواند با خریدن هواپیمای سوخو شبکه هوایی خود را ترمیم و نوسازی کند. حتی روسیه در مسئله اوپک از ایران فاصله گرفت و به عربستان سعودی نزدیک شد و روس‌‌ها مدعی شدند که ما به‌دنبال منافع ملی خودمان هستیم و دولتمردان ما هم باید یاد بگیرند که در سیاست خارجی به‌دنبال منافع ملی خودمان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*