نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر مطرح کرد؛ دیابت؛ شایع‌ترین علت کوری در جهان/ ایران یکی از ۴ کشور رکورددار افزایش دیابت در دنیاست

لاریجانی بااشاره به خطر شیوع دیابت در کشور گفت: ایران یکی از ۴ کشور رکورددار افزایش این بیماری در دنیا محسوب می‌شود.

دیابت؛ شایع‌ترین علت کوری در جهان/ ایران یکی از ۴ کشور رکورددار افزایش دیابت در دنیاستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته کنترل بیماری‌های غیرواگیر و رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم علوم پزشکی ایران، در سمپوزیوم یک روزه تازه‌های درمان دیابت که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، با بیان اینکه دیابت شیوع بالایی در ایران و جهان دارد، گفت: آمارها نشان می‌دهد شیوع دیابت در ۱۰ سال گذشته رو به افزایش بوده است.
وی در ادامه به آمار ابتلا به دیابت در ایران اشاره کرد و گفت: حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور دیابت دارند و ابتلا به دیابت نوع ۲ رو به افزایش است، به همین دلیل باید آمار ابتلا به دیابت را در چند سال آینده کنترل کنیم.
لاریجانی به ارتباط دیابت و چاقی اشاره کرد و گفت: شیوع چاقی در کشور در حال افزایش است و حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران چاق هستند.

۲۰ درصد مردم ایران فشار خون بالا دارند

وی اظهار کرد: برخی عوامل چون فشار خون با دیابت در ارتباط است و براساس آمارها بیش از ۲۰ درصد جمعیت ایران فشار خون دارند، افزون بر این چربی خون بالا با بیماری دیابت مرتبط است و حدود ۲۲ درصد جمعیت کشور از چربی خون بالا رنج می‌برند.
نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه دسترسی به داروهای دیابت در ایران مطلوب است، گفت: خوشبختانه ما از کشورهایی هستیم که دارو از جمله انسولین در همه جای کشور در دسترس بیماران است و بسیاری داروها در داخل کشور تولید می‌شود.
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: حدود یک سوم بیماران دیابتی کنترل مطلوبی در قند خون خود ندارند و این نشان می‌دهد که باید تلاش‌های بیشتری برای پیشگیری از دیابت و عوارض آن داشته باشیم.
وی با اشاره به عوارض بیماری دیابت اظهار کرد: در صورتی که دیابت کنترل نشود، عوارض متعددی به دنبال دارد که از جمله آنها می‌توان به نارسایی کلیه و اختلالات بینایی اشاره کرد.

خطر شیوع اپیدمی دیابت در کشور

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه ما به اپیدمی دیابت در ایران نزدیک می‌شویم، گفت: در دنیا بیش از ۴۰۰ میلیون دیابتی وجود دارد و در سال‌های آتی این جمعیت افزایش پیدا می‌کند.
لاریجانی ادامه داد: افزایش دیابت در ایران، چین، هند و پاکستان بیش از سایر جهان است و باید برای کنترل این بیماری تلاش بسیاری داشته باشیم.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر دیابت نوع ۲ در ایران، گفت: این نوع دیابت با رژیم غذایی تا حدود زیادی قابل کنترل است و باید در اصلاح سبک زندگی مردم تلاش‌های بسیاری داشته باشیم.

دیابتی‌ها ۴ برابر افراد سالم گرفتار بیماری قلبی_ عروقی می‌شوند

لاریجانی به خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی در دیابتی‌ها اشاره کرد و گفت: یک فرد دیابتی ۴ برابر فرد عادی با مشکلات قلبی- عروقی ممکن است دست و پنجه نرم کند اما باید توجه داشت که دیابت تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند.
نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر با بیان اینکه شایع‌ترین علت کوری در دنیا دیابت است، گفت: در خاورمیانه یکی از کشورهایی هستیم که شیوع دیابت در آن رو به افزایش است و شاید سبک زندگی نادرست علت این افزایش باشد.
وی اظهار کرد: شیوع دیابت در استان‌های مختلف متفاوت است و برخی مناطق مانند سیستان و بلوچستان آمار دیابت بالایی ندارند، اما در استان‌های مرکزی و شمال کشور شیوع دیابت جدی‌تر است.
رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران یادآوری کرد: تا سال ۲۰۲۵ ایران باید افزایش چاقی و دیابت را در کشور کنترل کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*