حمله گسترده اسرائیل به خاک سوریه/بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه/تحریم هفده فرد و مقام سعودی از سوی کانادا/ درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان

تحریم هفده فرد و مقام سعودی از سوی کانادا، درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان، بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه، واکنش وزارت خارجه آمریکا به یازدهمین نشست آستانه درباره سوریه و ابراز امیدواری گوترش به آغاز گفت‌وگوهای صلح یمن پیش از سال جدید میلادی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به حمله گسترده اسرائیل به خاک سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ بامداد جمعه، شبکه خبری العربیه خبر داد، جنگنده‌های اسرائیلی منطقه الکسوه در جنوب سوریه را هدف قرار دادند.

خبرگزاری سوریه نیز اعلام کرد، دفاع هوایی این کشور با حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور مقابله کرده است.

تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد، دفاع هوایی این کشور چندین هدف متجاوز در جنوب سوریه را سرنگون کرده است.

حمله گسترده اسرائیل به خاک سوریه/بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه/تحریم 17 فرد و مقام سعودی از سوی کانادا/ درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان

خبرگزاری سانا اعلام کرد، با وجود حمله گسترده دشمن متجاوز، هیچ یک از اهداف آنها در جنوب سوریه محقق نشد و با تمامی اهداف متخاصم مقابله و سرنگون شدند.

منابع اسرائیلی نیز خبر دادند که صدای انفجارهای بلندی در مناطق اشغالی بلندی‌های جولان شنیده شده و تا کنون دلیل این انفجارها مشخص نشده است.

حمله گسترده اسرائیل به خاک سوریه/بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه/تحریم 17 فرد و مقام سعودی از سوی کانادا/ درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان

رسانه‌های روسی نیز به نقل از یک منبع سوری اعلام کردند، دفاع هوایی سوریه یک جنگنده اسرائیلی را سرنگون کرده و چهار موشک شلیک شده به سوی جنوب سوریه را رهگیری و ساقط کردند.

تحریم هفده فرد و مقام سعودی از سوی کانادا

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه ‌ای قتل جمال خاشقجی را «فراقضایی» عنوان کرده و خواستار تحقیقات شفاف و دقیق در این مورد شده است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، دهم مهرماه در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ ها گزارش دادند که وی ناپدید شده است.

حمله گسترده اسرائیل به خاک سوریه/بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه/تحریم 17 فرد و مقام سعودی از سوی کانادا/ درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان

عربستان سعودی از آن به بعد روایات‌ متناقضی درباره نحوه قتل خاشقجی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقجی بعد از درگیری با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری فوت کرده است.

درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان

دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را در هر کشوری که به آن سفر کند به جرم قتل خاشقجی و ارتکاب جنایات جنگی در یمن تحت پیگرد قضایی قرار خواهد داد.

این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود تأکید کرد: همان کاری که پیش از سفر بن‌سلمان به آرژانتین انجام داد را از این پس در سایر کشورهایی که ولیعهد سعودی به آنها سفر کند، نیز انجام خواهد داد.

دیدبان حقوق بشر از دفتر قاضی فدرال آرژانتین خواسته است به جرم ارتکاب جنایات جنگی در یمن و همچنین قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی علیه ولیعهد عربستان اقامه دعوی کند.

روز چهارشنبه محمد بن‌سلمان برای شرکت در نشست گروه ۲۰ وارد بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین شد.

شبکه الجزیره به نقل از خبرنگار خود در آرژانتین گزارش داد، ولیعهد سعودی، که در ابتدا قرار بود در هتل«فورسیزن» بوئنوس آیرس مستقر شود، سفارتخانه عربستان را برای اقامت در این سفر برگزیده است.

بر اساس گزارش الجزیره، محمد بن سلمان پس از مشورت با تیم امنیتی خود و مقامات آرژانتین در خصوص احتمال برگزاری تظاهرات در مقابل هتل «فورسیزن» تصمیم گرفت، به جای اقامت در این هتل مجلل، به سفارتخانه عربستان در بوئنوس آیرس برود.

بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه

یازدهمین نشست بین‌المللی صلح سوریه، در آستانه با حضور نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

در بیانیه پایانی استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه محکوم و بر ضرورت انجام تحقیقات بر اساس توافقنامه منع استفاده از تسلیحات شیمیایی تأکید شده است.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه، بار دیگر بر پایبندی قاطع خود به تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی سوریه و اهداف و اصول معاهده سازمان ملل تأکید و خاطرنشان کردند، هدف از نشست آستانه حفظ وحدت و استقلال سوریه است.

این کشورها همچنین در بیانیه پایانی بر لزوم ادامه تلاش ها جهت از بین بردن دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره و گروه های وابسته به آنها تأکید کردند.

حمله گسترده اسرائیل به خاک سوریه/بیانیه پایانی نشست آستانه در مورد سوریه/تحریم 17 فرد و مقام سعودی از سوی کانادا/ درخواست دیدبان حقوق بشر برای تحت پیگرد قرار دادن محمد بن سلمان

بیاینه مزبور با هر گونه تلاش جهت ایجاد یک واقعیت جدید در صحنه عملیات در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم تأکید کرده و هر گونه دستورکار تجزیه طلبانه جهت برهم زدن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه را مردود دانست.

این بیانیه همچنین تأکید کرد، تنها راه حل و فصل بحران در سوریه، دستیابی به راهکار سیاسی است که سوری ها همراه با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل آن را به پیش می برند.

بیانیه نشست آستانه بر لزوم اجرای کامل تفاهم نامه در مورد ادلب و منطقه عاری از تسلیحات تأکید و اعلام کردند که منطقه کاهش تنش در ادلب به هیچ وجه نباید به عاملی جهت برهم زدن تمامیت ارضی و استقلال سوریه تبدیل شود.

کشورهای مزبور همچنین نسبت به ادامه نقض آتش بس در ادلب از سوی گروه های تروریستی ابراز نگرانی کردند.

بیانیه یادشده بار دیگر بر پایبندی کشورهای تضمین کننده صلح سوریه به افزایش تلاش ها جهت تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی در نزدیک ترین زمان ممکن و مورد حمایت قرار گرفتن این کمیته از سوی طرف های بحران سوریه مبنی بر تصمیمات گرفته شده از سوی کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کرد.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به یازدهمین نشست آستانه درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به برگزاری یازدهمین نشست صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان واکنش نشان داد.

«هیثر نوئرت» در بیانیه ای گفت: نشست آستانه فهرستی مورد توافق از اعضای کمیته قانون اساسی سوریه ارائه نداد و هیچ پیشرفتی در روند سیاسی حاصل نشد.

وی همچنین مدعی شد، ابتکار آستانه ـ سوچی برای ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه بر اساس اهداف تعیین شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل به بن بست خورده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد، روسیه و ایران همچنان از آستانه برای پوشش گذاشتن بر امتناع حکومت سوریه از همکاری استفاده می‌کنند.

ابراز امیدواری گوترش به آغاز گفت‌وگوهای صلح یمن پیش از سال جدید میلادی

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید: این سازمان سخت در حال تلاش است تا پیش از پایان سال جاری میلادی گفت‌وگوهایی معنا‌دار برای صلح در یمن آغاز شود.

به گزارش رویترز، وی که در آستانه نشست جی ۲۰ در آرژانتین سخن می‌گفت، تصریح کرد، قصد بالا بردن انتظارات در خصوص آغاز این گفت‌وگوها را ندارد، چون پیش از این بارها تلاش برای مذاکرات شکست خورده است اما ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها از سر گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*