آخرین خبر :

افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مرغ در دو هفته اخیر / قیمت مرغ از مرز ۱۲ هزار تومان هم گذشت / مـرغ پَرپَر

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / در روزهای گذشته یکی از اقلام خوراکی که در استان خراسان جنوبی قیمت آن در حال افزایش بوده قیمت مرغ است که از قضا به نوعی پر مصرف ترین ماده غذایی در بین مردم هم به شمار می رود.
اگرچه به نظر می رسد قیمت مرغ در استان های دیگر کشور هم در این چند مدت روند افزایشی داشته اما قیمت این محصول در استان خراسان جنوبی از خیلی از استان های کشور مانند خراسان رضوی و بسیاری شهرهای شمالی بالاتر است و در هر کیلو بین هزار تا ۱۵۰۰ تومان با این شهرها تفاوت قیمت دارد و در حال حاضر به کیلویی بیش از ۱۲ هزار و ۲۴۰ تومان رسیده است.
این درحالی است که استان خراسان جنوبی در چند دهه اخیر با توسعه و گسترش واحدهای پرورش مرغ به یکی از قطب‌های تولید گوشت سفید در کشور تبدیل شده و در حال حاضر بیش از ۶۶۷ واحد مرغداری گوشتی در استان فعال بوده و ظرفیت تولید سالانه ۳۴ میلیون قطعه در سال سبب شده که این استان در چرخه تولید گوشت مرغ به یکی از استان‌های برتر کشور تبدیل شده و علاوه بر خودکفایی در تامین نیاز گوشتی استان، نیاز دیگر استان‌ها را نیز برطرف کند.
اما اینکه چرا قیمت مرغ در استان خراسان جنوبی تا این اندازه گران شده است دیدگاه های مختلفی وجود دارد که بخشی از آن حاصل بازار آشفته و خارج از کنترل این روزها است و بخشی از آن هم قطعا حاصل مسائل و موارد داخلی استان است.
افزایش ۱۴۰ تا ۲۰۰ تومانی قیمت روزانه مرغ
یکی از فروشندگان مرغ و تخم مرغ در خیابان مدرس بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه امروز (سه شنبه) قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان می باشد، گفت: پنج شنبه هفته گذشته قیمت هر کیلو مرغ ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود که طی روزهای جاری بطور متوسط هر روز ۱۴۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته ایم و امروز به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.
سلیمانی به مقایسه این قیمت ها با برخی از استان های کشور مانند خراسان رضوی می پردازد و می گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ در مشهد ۱۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان از خراسان جنوبی پایین تر است و قیمت ها در استان با تهران برابری می کند.
او هم چنین به قیمت تخم مرغ اشاره می کند و با بیان اینکه امروز قیمت هر کیلو تخم مرغ به بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده، پیش بینی کرد طی هفته های آتی هم قیمت مرغ و هم تخم مرغ افزایش داشته باشد.
افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مرغ طی روزهای جاری
مدیر عامل یکی از کشتارگاه های طیور در استان هم به افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مرغ طی روزهای جاری اشاره کرد و با بیان اینکه در سه روز ابتدایی هفته ۴۲۰ تومان در هر کیلو مرغ افزایش قیمت داشته ایم، از افزایش قیمت نهاده های دامی به عنوان یک عامل مهم در افزایش قیمت ها یاد کرد و به خبرنگار ما گفت: قیمت مرغ در کشتارگاه بر اساس قیمت مرغ زنده تعیین می شود و این روزها مرغداران بیشتر تمایل دارند مرغ زنده را به استان سیستان و بلوچستان بفروشند و به ما کمتر می فروشند.
قیمت مرغ در مشهد و شهرهای شمالی از خراسان جنوبی
۱۰۰۰ تومان ارزان تر است
او که نخواست نامش عنوان شود با بیان اینکه مرغ زنده به سیستان و بلوچستان با یک تفاوت قیمت حدود هزار تومانی به ۷۹۰۰ تا ۸۲۰۰ فروخته می شود، افزود: در حال حاضر قیمت مرغ در استان هایی مانند خراسان رضوی و شهرهای شمالی ۱۱ هزار تومان است که تقریبا هزار تومان با استانمان تفاوت قیمت دارند.
او معتقد است جهاد کشاورزی و دامپزشکی نباید مجوز حمل مرغ زنده را وقتی در داخل استان کمبود است صادر کنند و در ادامه از کمبود جوجه یکروزه به عنوان یکی دیگر از علل گرانی قیمت مرغ یاد کردکه با کمبود و گرانی نهاده های دامی ارتباط مستقیم داشته است.
کاهش جوجه ریزی و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مرغ
مدیر عامل این کشتارگاه طیور در استان ادامه داد: در اوایل سال جاری با توجه به کمبود نهاده های دامی، جوجه ریزی کمتری هم صورت گرفت که خود در افزایش قیمت مرغ تاثیربسزایی داشته است.
او پیش بینی کرد با توجه به کاهش جوجه ریزی در آبان ماه، در دی ماه قیمت مرغ به کیلویی ۱۵ هزار تومان هم خواهد رسید و در ادامه افزود: با توجه به نوسانات قیمت جوجه تولید کنندگان با استرس جوجه ریزی کرده اند و ۷۰ درصد مرغداری ها جوجه ریزی نداشته اند. او می گوید: اگر سالن مرغداری ها پر باشد و دان و نهاده هم ارزان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد بازار مرغ هر روز دچار نوسان و تغییر نمی شود.
قیمت مرغ زنده تابع استان نیست بلکه ملی تعیین می شود
با این وجود معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی معتقد است که قیمت مرغ زنده تابع استان نیست بلکه ملی تعیین می شود و در استان قیمت متعادلی وجود دارد. سید جلال مدرسی از نوسانات ارز و کرایه حمل و نقل نهاده های دامی به عنوان عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت مرغ در استان یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه در استان خطوط ریلی وجود ندارد و تقاضا برای حمل و نقل نهاده هم طی هفته های جاری افزایش یافته امکان سوء استفاده در این بین زیاد وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت حمل و نقل در بسیاری از موارد جایگاه قانونی ندارد ولی مرغدار مجبور است آن را پرداخت کند، ادامه داد: علت تفاوت قیمت مرغ در خراسان جنوبی با خراسان رضوی هم به همین علت است.
کنترل بازار
با وجود اینکه تولید کننده مرغ در استان معتقد است که طی ماه های جاری جوجه ریزی کاهش داشته که خود بر قیمت مرغ تاثیر مستقیم داشته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی معتقد است: با توجه به جوجه ریزی خوبی که در استان صورت گرفته به نظر می رسد بازار کنترل شده است و نگرانی وجود ندارد و مشکلی در ماه های آتی نخواهیم داشت.
شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت تولید مرغ
به اعتقاد رئیس اتحادیه مرغداران خراسان جنوبی علت گرانی قیمت مرغ به شرایط اقتصادی کشور آن هم از ماه ها پیش بر می گردد چرا که تولید کننده نقدینگی کافی نداشته و افزایش تدریجی قیمت نهاده و مواد اولیه هم بر این کاهش قدرت تولید تاثیر گذاشته است.
عسگری به مشکلات حوزه حمل و نقل و افزایش کرایه اشاره کرد و افزود: کاهش جوجه ریزی در مرغداری ها به علت کمبود در بازار نیز بر اختلالات بازار مرغ تاثیر گذاشته است.
وی بر خلاف نظر عده ای از فعالان در این صنعت معتقد است که چون قیمت مرغ زنده در استان خراسان جنوبی از خراسان رضوی پایین تر است تقاضا برای خرید از این استان ها از خراسان جنوبی بصورت روزانه وجود دارد. وی با اشاره به اینکه مرغ گرم مازاد بر نیاز استان را به سایر استان ها می فروشیم، گفت: نوسانات در بازار مرغ معمولا مقطعی است و به نظر می رسد طی هفته های آتی در حوزه حمل و نقل شاهد ثبات قیمت ها باشیم.
ایجاد فروشگاه عرضه مستقیم مرغ و کاهش قیمت در بازار
عسگری با اشاره به ارائه پیشنهادی به مسئولان برای کاهش قیمت در بازار مرغ افزود: ایجاد فروشگاه عرضه مستقیم در صورت امکان و دادن مجوز توسط دستگاه های اجرایی خود بر کاهش قیمت مرغ تاثیرگذار است چرا که خرده فروشی افزایش قیمت را در بازار در پی دارد.
امید می رود با تدبیر مسئولان متولی تنظیم بازار، دغدغه افزایش قیمت مرغ و هم چنین تخم مرغ وجود نداشته باشد و در استان خراسان جنوبی که حجم زیادی از مرغ تولیدی آن به خارج استان فرستاده می شود انتظار می رود قیمت ها در مقایسه با سایر استان ها یکسان و یا اینکه کمتر باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*