اخبار علمی/این غذا‌ها سنگ‌ساز هستند/ راهکاری خانگی برای درمان شوره سر/ بوی بد دهان را با سس خردل رفع کنید/ ۸ ماده طبیعی موثر در تنظیم قاعدگی/تاثیر ورزش در کاهش فشارخون با دارو برابر است/روغن‌هایی با صدای انفجار سرطان‌زا هستند

 

تنظیم و بازکردن قاعدگی

اگر دچار قاعدگى نامنظمى هستید، براى تنظیم کردن قاعدگى ضمن پرهیز از خوردن گشنیز تازه و تخم گشنیز باید از خوراکى‌هایى استفاده کنید که تنظیم کننده ‏آن هستند، مانند هویج یا آب هویج، زردک یا آب زردک، لوبیا، سیر، جعفرى تازه یا تخم جعفرى و روغن‏ هاى گیاهی خالص؛ همچنین مى‏ توانید مغز هسته‏ هلو را بکوبید و در آب انگور بخیسانید و آن آب انگور را بنوشید، علاوه بر این می‌توانید هربار ۲۵ تا ۴۰ گرم، ترخون را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف‏کرده‏ى آن را به مرور بنوشید.

///

عامل اصلی شوره سر را بشناسید

خشک بودن پوست، اصلی‌ترین دلیل بوجود آمدن شوره سر است؛ پوست خشک شکننده‌تر است و خیلی زود آسیب می‌بیند بنابراین خیلی مهم است که به پوست سر رطوبت کافی برسد، اگر پوست خشکی دارید، برای مرطوب کردن آن هرزگاهی مو و سر را با روغن‌های مخصوص و مناسب ماساژ دهید یا از ماسک مو استفاده کنید تا پوست سرتان سالم و مرطوب باقی بماند. استفاده از شامپو‌های مرطوب کننده یا نرم کننده‌های ضد شوره نیز بسیار مفید خواهند بود.

///

راهی ساده برای برطرف کردن بوی بد دهان

خردل زرد، درمانی ساده، اما موثر برای برطرف کردن بوی بد دهان است؛  بوی تند سس خردل می‌تواند بوی بد دهان را پوشش بدهد؛ یک قاشق چایخوری سس خردل زرد را در دهان بگذارید و یک دقیقه آن را در دهان بچرخانید و سپس تف کنید، بعد یک قاشق چایخوری سس خردل بخورید و در نهایت دهانتان را کاملا با آب بشویید. هر وقت لازم بود از این راهکار استفاده کنید تا بوی بد از دهانتان خارج شود.

///

سلامت قلب با مصرف قارچ

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ می‌تواند به سلامت قلب کمک فراوانی کند؛ پتاسیم و سدیم به همراه یکدیگر نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارند، مصرف قارچ که حاوی پتاسیم بالا و سدیم پایین است می‌تواند فشار خون افراد را کاهش دهد؛ علاوه بر این مصرف ۳ گرم بتاگلوکان در روز می‌تواند کلسترول خون را تا ۵ درصد کاهش دهد؛ زمانی که می‌خواهید قارچی را از فروشگاه‌ها بخرید، سعی کنید محکم و خشک باشد، از خرید قارچ‌های خراب و نازک خودداری کنید، آن را در یخچال نگهداری کنید و تا زمان مصرف نشسته نگه دارید.

///

غذاهای سنگ ساز را بشناسید

غذا‌هایی که می‌توانند باعث بروز سنگ کلیه شوند شامل غذا‌های سرشار از اسید اگزالیک مانند اسفناج، ریواس، گوجه فرنگی، خربزه، بادمجان، چغندر، کرفس، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، بادام زمینی، بادام، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، جعفری، و کاکائو هستند، همچنین آب گریپ فروت می‌تواند خطر سنگ کلیه را افزایش دهد علاوه بر این گوشت‌های قرمز فرآوری شده می‌تواند باعث دفع کلسیم از بدن و تجمع آن در کلیه‌ها شود.

///

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر ورزش در کاهش فشارخون با دارو برابر است

فشار خون

بررسی‌ها نشان می‌دهد ورزش کردن می تواند به اندازه دارو در کاهش فشار خون بالا موثر باشد.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه پزشکان به بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از ۴۰۰ آزمایش پرداخته تا تاثیر مصرف دارو و فعالیت جسمی در کاهش فشار خون بالا مورد ارزیابی قرار گیرد.

آنها مشاهده کردند که در مبتلایان به فشار خون بالا، ورزش کردن می‌تواند همچون بسیاری از داروها در درمان فشار خون بالا اثربخش باشد.

در سال‌های اخیر تعداد داروهای مربوط به این بیماری افزایش یافته و تجویز این داروها در انگلیس در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میلادی رشد ۵۰ درصدی داشته‌ است.

پیش‌تر وزیر بهداشت انگلیس از پزشکان عمومی این کشور درخواست کرده بود که از زیاده‌روی در تجویز این داروها خودداری و بیماران را به انجام حرکات ورزشی، کارهای داوطلبانه و باغبانی تشویق کنند چرا که وضعیت سلامت را بهبود داده و اضطراب را کاهش می‌دهد.

به گزارش روزنامه تلگراف، متخصصان انگلیسی در بررسی‌های خود مشاهده کردند در میان مبتلایان به فشار خون بالا، انجام حرکات ورزشی از قبیل پیاده‌روی از مصرف داروهای کاهنده فشار خون موثرتر است. همچنین ترکیب حرکات ورزشی استقامتی و فعالیت‌هایی همچون تمرینات قدرتی اثربخش هستند.

 

 

 

روغن‌هایی با صدای انفجار سرطان‌زا هستند

روغن

مدیر نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی استان یزد با بیان این که روغن‌های سوخته نباید مورد استفاده قرار گیرند، گفت: تنفس روغن سوخته عامل مهمی برای ابتلا به سرطان است.

دکتر رضا مورکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که روغن یکی از مهمترین اقلامی است که هنگام آشپزی استفاده می‌شود، اظهار کرد: به دلیل تاثیر مستقیم روغن روی سلامت بدن دقت در مصرف این ماده غذایی بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن مواد غذایی، افزود: با توجه به اینکه سرخ شدن مواد در دمای بالا صورت می‌گیرد، روغنی مورد نیاز است که در این دما نسوزد و دود هم نکند. نباید از روغنی که به نقطه دود رسیده است استفاده کرد و مصرف این روغن نه تنها ضرر دارد بلکه تنفس در این محیط نیز خطرناک است.

وی تصریح کرد: روغن‌هایی که بیش از اندازه داغ می‌شوند در هنگام تجزیه شدن صدای انفجار می‌دهند بنابراین افراد باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

مورکیان با بیان این که نمی‌توان از اضافه روغن در برنج یا خورشت استفاده کرد، خاطرنشان کرد: اگر دمای مورد استفاده برای روغن بالا باشد ساختمان مولکولی آن آسیب می‌بیند و شروع به تولید ترکیبات شیمیایی بسیار خطرناکی به نام پراکسید می‌کند. این ترکیبات به سلول‌های زنده حمله می‌کنند و منجر به سرطان می‌شوند.

وی تصریح کرد: تولید آکرولین نیز یکی دیگر از عوارض استفاده از روغن‌های فاسد شده است که بوی تند و زننده‌ای دارد. این ماده سرطانی می‌تواند به مقدار کم در دود حاصل از چربی وجود داشته باشد بنابراین افراد علاوه بر توجه به دمای روغن از نگهداری آن در معرض نور خورشید نیز خوداری کنند.

این مسئول با بیان این که دقت در هنگام استفاده از روغن برای حفظ سلامتی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: تغییر رنگ روغن، سفت شدگی، وجود ذرات سوخته، دود کردن و شنیدن صدای انفجار از نشانه‌های فاسد شدن روغن‌های خوراکی است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*