۳۸۰۰ زائر اربعین از خدمات موکب های استان بهره مند شدند

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده/ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی و رئیس کمیته مشارکت های مردمی اربعین حسینی استان از ارائه خدمات در بخش های مختلف به ۳ میلیون و ۸۲۱ هزار زائر اربعین حسینی در موکب های خراسان جنوبی مستقر در کشور عراق خبر داد.
تلاش دشمنان و مشکلات اقتصادی تأثیری
در مشارکت مردم ایران و عراق نداشت
موسوی جوینده در نشست خبری روز گذشته خود گفت: اربعین امسال از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و تلاش‌های زیادی برای کمرنگ کردن مشارکت مردم در این مراسم در کشورمان و در کشور عراق صورت گرفت و با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش پول در کشور و مسائل رخ داده در کشور عراق تصور می‌شد مراسم اربعین شور و رونق سال های گذشته را نداشته باشد اما حضور گسترده تر مردم دو کشور تعجب همگان را در پی داشت.
کمک نقدی و غیرنقدی ۳ میلیارد تومانی مردم استان
وی سطح خدمات و نذورات مردم استان را نیز با وجود مشکلات اقتصادی بسیار قابل توجه ذکر کرد و آن را نشان دهنده مودب و ارادت مردم مؤمن و ولایتمدار خراسان جنوبی به اهل بیت علیهم السلام و امام حسین علیه السلام دانست و اظهار کرد: تبلیغات شوم و صحنه سازی های دشمنان، مشکلات اقتصادی و برخی سوء مدیریت ها در داخل کشور نتوانست مانع از حضور و مشارکت مردم دوستدار و محب اهل بیت علیهم السلام خراسان جنوبی شود و آنها بیش از سال های گذشته پای کار آمده و لذا مشکلات و دغدغه های ما در موکب ها کاهش یافت و امکانات و خدمات با کیفیت تر بیشتری به زائران اربعین امسال ارائه شد.
وی با اشاره به اینکه کمک های نقدی و غیر نقدی هم استانی ها در اربعین امسال نزدیک به ۳ میلیارد تومان بوده است، افزود: با توجه به دپوی پتو و زیرانداز مورد نیاز در سال های گذشته، کمک های امسال مردم استان بیشتر صدف پذیرایی و ارائه دیگر خدمات مورد نیاز زائران شد.
مشارکت ۲۰۰ راننده و کمک راننده استان
به ۱۱۰ کامیون در اربعین حسینی
وی با ذکر اینکه امسال کمتر شاهد حضور زائران بدون روادید و گذرنامه بودیم و تمامی زائران ثبت نام کننده در سامانه به عراق اعزام شدند، اضافه کرد: برنامه ریزی و خدمات دولت و مردم عراق نیز امسال با سال های قبل متفاوت بود و برای اولین بار حرم امامین جوادین علیهم السلام در کاظمین ۲۰ دستگاه خودرو به امر انتقال زائران از کاظمین به مرز مهران اختصاص داد که با احتساب ۲۰ دستگاه خودرو از سوی عتبات عالیات استان در مجموع روزانه ۴۰ دستگاه خودرو به مدت پنج روز زائران را در زمینه انتقال رایگان مدیران از سامرا به کاظمین و از آنجا به مرز مهران فعال بودند.
به گفته وی ، تعداد ۲۰۰ راننده و کمک راننده با ۱۱۰ دستگاه کامیون از استان برای حمل ملزومات موکب ها حتی با پرداخت هزینه سوخت از جیب خودشان مشارکت کردند و در موکب ها نیز مستقر شدند و در پایان برای بازگرداندن وسایل به استان کمک کردند.
پذیرایی از یک میلیون و صد هزار زائر
در سه وعده در موکب های استان
جوینده همچنین گفت: در اربعین امسال یک میلیون و یکصد هزار نفر با سه وعده غذایی در موکب های استان مستقر در نجف، مسیر نجف و کربلا و کاظمین پذیرایی شدند که شامل پذیرایی از ۳۸۰ هزار و ۸۰ نفر در وعده صبحانه، ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ نفر با غذای گرم در وعده نهار و ۳۲۲ هزار و ۸۶۰ نفر با غذای گرم در وعده شام می‌شد. ضمن اینکه یک میلیون و سیصد هزار نفر با میان وعده پذیرایی شدند.
اسکان و خدمات جانبی
وی افزود در اربعین امسال موکب های نانوایی استان با استفاده از ۵۰ تن آرد تعداد ۳۲۱ هزار و ۵۵۰ قرص نان گرم تهیه و توزیع کردند. همچنین ۳۲۱ هزار زائر شربت های محلی شهرستان های مختلف استان و یک میلیون و ۵۷۶ هزار نفر با چای و دمنوش های بومی استان پذیرایی شدند و ۴۰۷ هزار بطری آب معدنی نیز از ایران تهیه و در موکب های استان توزیع شد. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان از اسکان ۱۴۹ هزار نفر زائر در استراحتگاه های پیش بینی شده استان در کشور عراق خبر داد و گفت: در مجموع ۲۹۵ هزار و ۸۹۹ نفر از خدمات اسکان و خدمات جانبی مربوطه استفاده کردند.
ارائه خدمات متنوع به زائران در موکب های استان
به گفته وی ۱۳ هزار و ۴۳۷ نفر از خدمات تعمیر کفش و ۱۸ هزار ، ۹۰۰ نفر از خدمات واکس کفش، ۱۳ هزار و ۱۴۰ نفر از خدمات اصلاح سر و صورت، ۹ هزار و ۵۳۷ نفر از خدمات خیاطی کیف و لباس، هزار و ۸۷۰ نفر از خدمات تعمیر تلفن همراه، ۶۳ هزار و ۸۷۵ نفر از خدمات شارژ گوشی تلفن همراه و ۱۹ هزار و ۹۶۵ نفر از خدمات شستشو و اتوی لباس ۲ هزار و ۷۵۰ نفر از خدمات تعمیر کالسکه، ۳۲۰۰ نفر از خدمات تعمیر عینک و … در موکب های استان بهره مند شدند.
رئیس کمیته مشارکت های مردمی اربعین در استان با ذکر اینکه سایت استان در کاظمین به گواه زائران بهترین سایت به لحاظ ارائه خدمات نظافتی بود، گفت: تعدادی از پرسنل خدوم شهرداری در طول حضور خود ۲۰۹ تن زباله را جمع آوری و امحا نمودند.
وی با اشاره به اینکه امسال برای سومین سال پیاپی دستگاه تصفیه آب را به کاظمین منتقل کردیم و آب سرد و گوارا به صورت بسته بندی شده در اختیار زائران قرار گرفت، افزود: ۸۵۰ هزار لیتر آب از محل حرم امامین جوادین علیهم السلام با کمک دوستان آب و فاضلاب استان به سایت انتقال یافت و شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای و نیز شرکت توزیع نیروی برق در ارائه خدمات آبرسانی و برق رسانی به موکب ها و سایت استان واقعا سنگ تمام گذاشتند.
وی با بیان اینکه درمانگاه استان مستقر در کاظمین کامل ترین درمانگاه در بین استان های کشور در عراق بود، اظهار کرد: داروی با کیفیت با کمک دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، هلال احمر استان و بسیج پزشکان استان از داخل کشور تهیه شد و در مجموع ۳۵ هزار و ۵۱۰ تو از خدمات بهداشتی و درمانی در مانگاه خراسان جنوبی بهره مند شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*