چوب بخشنامه‌های متعدد لای چرخ صادرات خراسان جنوبی

چوب بخشنامه‌های متعدد لای چرخ صادرات خراسان جنوبی

بیرجند- وجود بخشنامه‌های متعدد، تعهد ارزی، برخی از نابسامانی ها در مبادلات با کشور افغانستان از جمله موانع تجارت در مرز هستند.

خبرگزاری مهر– گروه استان ها: نشست مشترک کمیته کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و تراتزیت و کمرگ با حضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: در سال ۹۶ میزان کل صادرات خراسان جنوبی ۸۹۶ میلیون دلار و در هفت ماهه نخست سال ۹۷ میزان صادرات ۴۷۱ میلیون دلار کالا به وزن ۲ میلیون تن بوده است.

محمد علی خاشی بیان کرد: این میزان صادرات در هفت ماهه سال ۹۷ در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه ۱۱ درصد رشد داشته است.

کاهش ۷۰ درصدی صادرات برخی کالاها از مرز

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: البته از تاریخ ۲۵ شهریورماه دولت افغانستان ورود چند قلم کالا از مرز ماهیرود را به کشور افغانستان ممنوع کرد که این کالاها عمده کالاهای صادراتی خراسان جنوبی چون سیمان، کاشی و سرامیک و مشتقات نفتی بوده است. این ممنوعیت ها صادرکنندگان خراسان جنوبی را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده و صادرات برخی از کالاها را تا ۷۰ درصد کاهش داده که در این زمینه باید تدبیری اصولی اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: بخشنامه های متعدد از صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و برخی از نهادهای دیگر در طول چند ماه  و مقرراتی که در خصوص تعهد ارزی وجود دارد، صادرکنندگان را سردرگم کرده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد:  قبل از ممنوعیت در مرز برخی ازکارخانه های سیمان برای انجام تعهدات خود چند نوبت شیف داشتند ولی در حال حاضر صادرات آنان به شدت کاهش یافته و مرز ماهیرود با مشکلاتی مواجهه است که عزم جدی مسئولان را برای رفع این موانع می طلبد.

 علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: اگر تزانزیت خارجی از کشورهای دیگر و از بنادر به مرز ماهیرود رونق بیشتری گیرد بی شک این مرز دیگر آسیب پذیر نبوده و افغانستان نمی تواند هر زمان که خواست برای آن تصمیمی بگیرد.

 وی ادامه داد: نظیر آنچه دو ماه گذشته دولت افغانستان در اقدامی غیرکارشناسی واردات چهار قلم کالای اساسی را از مرز ماهیرود ممنوع و متاسفانه از طرف مقامات مسئول در استان و مرکز پیگیری لازم صورت نگرفته است. حداقل انتظار این بود که وزارت خارجه در این خصوص سفارت افغانستان را احضار و مراتب اعتراض و تحقیق در این زمینه را انجام می داد.

وی افزود: مسئولان افغانستانی معتقدند که از مرز ماهیرود تنها واردات کالای ایرانی صورت می گیرد و از این جهت ایراداتی دارند ولی اگر شرایط مطلوب تری برای ترانزیت صورت گیرد این بهانه وجود نخواهد داشت.

هزینه ۴ میلیاردی برای انتقال خط آب به سایت مرزی

رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از مشکلات مرز ماهیرود و بازارچه آن زیر ساخت هایی از جمله انتقال آب و برق بوده که حدود چهار میلیارد تومان برای انتقال خط آب به سایت مرزی ماهیرود و ۴ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای  برق این بازارچه هزینه شده است.

 محمد رضا فخر ادامه داد: امیدواریم با رفع این دو فاکتور محدود کننده حجم بیشتری از مبادلات صورت گیرد.

 بهشتی نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: بخشنامه بانک مرکزی در زمینه تعهد ارزی گاه مشکلاتی را برای صادرکنندگان به کشور افغانستان به وجود آورده است که در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

وی بیان داشت: موضوع تعهد ارزی صادرکنندگان باعث شده که برخی افراد با استفاده از کارت بازرگانی افراد کم اطلاع  مبادلات داشته باشند که این مسئله نیز برای فرد صاحب کارت مشکل ایجاد کرده است.

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد:  وقتی که ما با کشور افغانستان و عراق با ریال مبادلات می کنیم چرا نباید صادرکنندگان به این دو کشور از بحث تعهد ارزی مستثنی باشند.

وی گفت: در بحث مبادلات با کشور افغانستان گاه محدودیت هایی از طرف ایران و گاه محدودیت هایی از طرف کشور افغانستان اعمال شده که این موضوع نیز بر روند صادرات و واردات تأثیر گذاشته است.

بهشتی افزود: وقتی برای صادرات یک کالا از طرف ایران محدودیت اعمال می شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که ممکن است بازارهایی که در طول سال های مختلف به دست آورده ایم را از دست بدهیم.

۱۵ سرمایه گذار فعال در سایت مرزی ماهیرود

 بشیر نماینده منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد:  در حال حاضر در منطقه ویژه ۳۵ سرمایه گذار داریم که با قدرت کار و تلاش می کنند و همچنین ۱۵ سرمایه گذار فعال در سایت مرزی جذب شده است.

وی اظهار کرد: اگر شرایط برای رونق بیشتر ترانزیت در مرز ماهیرود فراهم شود می تواند درآمد ارزی مطلوبی داشته و از این طریق اشتغال مولد داشته باشیم.

 وی ادامه داد: در منطقه ویژه اقتصادی و سایت مرزی شرایط برای جذب سرمایه گذار فراهم است و بسیاری از افراد نیز تمایل به سرمایه گذاری در این بخش دارند که باید شرایط را برای آنان فراهم کرد.

حجت الاسلام  محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی  نیز در این جلسه اظهار کرد: نکاتی که صادرکنندگان و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی بیان کردند همگی دردهایی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی اظهار کرد: این مشکلات را هم از طریق دولت و هم از طریق رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می توان پیگیری نمود و از این جهت از فعالان اقتصادی می خواهم که درخواست های خود را برای ارائه در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مکتوب کنند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیستم اداری دولتی و بخش خصوصی باید تلاش خود را برای هماهنگ شدن با شرایط تحریم انجام دهند.

در این جلسه همچنین چند تن از مدیران کارخانجات بخش خصوصی عنوان کردند : تعهد ارزی برای آنها مشکل ساز شده زیرا قراردادهای بلند مدت با طرفهای افغانستانی دارند و به دلیلی مشکلات مالی اقدام به پیش فروش تولید کرده اند که زمان انعقاد قرارداد قبل از مقرر شدن تعهدات ارزی بوده و اکنون می بایست جهت صادرات تعهدات ارزی بسپارند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*