چقدر سیگار قاچاق و مصرف شد؟

 			 				 					چقدر سیگار قاچاق و مصرف شد؟

جدیدترین میزان صادرات، واردات، مصرف و برآورد قاچاق سیگار و سایر محصولات دخانی اعم از تنباکوی صنعتی، معسل و توتون، اعلام شد.

به گزارش ایسنا، مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات کشور، برآورد مصرف سیگار در شش ماهه نخست سال جاری را معادل ۳۲.۵ میلیارد نخ محاسبه کرده است و این درحالی است که برآورد مصرف در مدت مشابه سال قبل، معادل ۲۷.۵ میلیارد نخ بود. همچنین در حالی‌که برآورد مصرف در طول سال گذشته، ۵۵ میلیارد نخ سیگار اعلام شد، برآورد مصرف سیگار در سال جاری معادل ۶۵ میلیارد نخ محاسبه شده است.

حفظ روند صفر شدن واردات رسمی سیگار

در این شرایط براساس گزارشی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار ایسنا قرار گرفته است؛ واردات سیگار در شش ماهه نخست سال جاری با کاهش ۱۰۰ درصدی روبرو شده تا همچنان روند صفر شدن واردات این محصول از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، حفظ شود. وارداتی که طی شش ماهه نخست سال گذشته رقمی معادل ۱.۴۲ میلیارد نخ بود.

میزان صادرات سیگار

در مورد صادرات سیگار در شش ماهه نخست سال جاری نیز باید خاطرنشان کرد که تا پایان شهریورماه سال جاری، ۰.۱۵ میلیارد نخ صادرات صورت گرفته که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۰.۱۶ میلیارد نخ بوده است که حاکی از کاهش ۶.۳ درصدی صادرات سیگار است.

برآورد قاچاق سیگار

اما در مورد قاچاق سیگار نیز باید اعلام کرد که برآورد قاچاق این محصول در شش ماهه نخست سال جاری معادل ۱۳ میلیارد نخ بوده که این موضوع در مدت مشابه سال قبل، معادل ۲.۸۵ میلیارد نخ برآورد شده بود.

تنباکوی معسل، سنتی و توتون

این در حالی است که در مورد تنباکوی سنتی میزان صادرات این محصول معادل ۱۱۱.۶ تن بوده که در قیاس با صادرات ۲۱.۸ تنی مدت مشابه سال قبل، با رشدی ۴۱۱.۱ درصدی روبرو شده است. در مورد تنباکوی معسل نیز ۱۶۲.۹ تن صادرات در شش ماهه نخست سال جاری صورت گرفته که در قیاس با صادرات ۹۱.۵ تنی مدت مشابه سال قبل، شاهد افزایش ۷۸.۱ درصدی در میزان صادرات این محصول هستیم.

همچنین میزان واردات تنباکوی معسل در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۱۸۶۴ تن بوده که در قیاس با واردات ۳۲۵۹ تنی در مدت مشابه سال قبل، شاهد افت ۴۲.۸ درصدی در میزان واردات این محصول هستیم.

در مورد توتون نیز باید خاطرنشان کرد که میزان صادرات این محصول در مدت مذکور ۸۹ تن بوده که در قیاس با صادرات ۱۵۶ تنی تا پایان شهریورماه سال گذشته، افتی ۴۳ درصدی داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*