مظنونین همیشگی درتوسعه نیافتگی گردشگری استان / راه، راه آهن، فرودگاه

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / زیر ساخت‌ها مشکل دارد. آثار تاریخی در اختیار مجموعه هایی است که هیچ سنخیتی با تاریخ ندارند. در این میان هیچ کس حاضر نیست قبول مسئولیت کند. مدیران گناه سال ها را به دوش همتایانشان در سایر مجموعه ها می اندازند. گروهی هم مردم را متهم می‌کنند که چرا حاضر نیستند برای خرید آثار تاریخی پول بدهند. مگر آثار تاریخی و تاریخ قابل خرید و فروش است.
مدیریت شده است کلاف سردرگم. همه به هم نگاه می کنند و با تعجب از هم می پرسند «کی بود؟ کی بود؟» و خود پاسخ می دهند: «من نبودم». اما گویی تنها راه آهن، راه، هواپیما و … در این میان مظنونین همیشگی هستند.
به همت شورای شهر بیرجند روز گذشته جلسه ای با هدف توسعه و ارتقای سرانه گردشگری، ایجاد تفرجگاه های بیشتر برای مردم و تبدیل زمین های بلا استفاده شهر بیرجند به مناطق گردشگری با حضورمدیر کل دفتر فنی استانداری، جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط با صنعت گردشگری و هم چنین با حضور رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و هیات همراهش برگزار شد و پیشنهادات و راهکارهایی برای توسعه صنعت گردشگری مطرح و مشکلات و موانع هم بررسی شد .
نتوانستیم سهم خود را از بازار گردشگری بگیریم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ابتدای جلسه با بکار بردن این عبارت که ما نتوانسته ایم سهم خود را از بازار گردشگری در کشور کسب کنیم ، به دلایل این عدم موفقیت اشاره کرد و گفت : هنوز بلحاظ اندیشه ای در استان پذیرفته نشده که صنعت گردشگری عمده ترین محور توسعه استان است .
لغو ۴۸ تور گردشگری در دو ماه بدلیل لغو پروازها
حسن رمضانی از کمبود و یا نبود زیرساخت هایی مانند حمل و نقل ریلی و هوایی در استان بعنوان یکی از عمده ترین موانع توسعه صنعت گردشگری یاد کرد و افزود: در فاصله زمانی اسفند ۹۶ تا فروردین ماه امسال ۴۸ تور گردشگری به اذعان انجمن هتل داران استان در بیرجند بدلیل لغو پروازها کنسل شده است .
مشکل پروازها در استان با مذاکره حل نمی شود
وی رفع مشکل پروازها در استان را با مذاکره امکان پذیر ندانست و بیان کرد : باید فکر اساسی کرد و از استان هایی مانند خراسان شمالی، سمنان و … الگوبرداری کرد .
نباید درب موقوفات را ببندیم
وی هم چنین با انتقاد از بلااستفاده بودن برخی موقوفات در سطح شهر بیرجند خواستار رسیدگی به این موضوع و استفاده از آنها در راستای رونق صنعت گردشگری شد و گفت : نباید درب این موقوفات را ببندیم و به حال خودشان رها کنیم .
هر کجا از نیت واقف عدول نشود همراهی می کنیم
مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم به آمادگی این مجموعه برای دراختیار گذاشتن موقوفاتی مانند : حوض انبارها، ربات ها ، منازل با قدمت و … که وقف شده اند به شرط عدم عدول از نیت واقف خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین بخشی پور به ورود سرمایه گذار برای احیای باغ شوکت آباد اشاره کرد و افزود : دو حسینیه در بیرجند هم در اختیار میراث قرار گرفته تا از حالت نازیبای فعلی خود خارج شود. وی با انتقاد از اینکه در طرح تفضیلی و تغییر کاربری های شهری نظر اوقاف در مورد املاک وقفی لحاظ نمی شود و بدون در نظر گرفتن نیت واقف به آن ملک یا زمین کاربری فضای سبز یا کاربری آموزشی داده می شود، بیان کرد: نمی توانیم وقف منفعتی را به انتفاعی تبدیل کنیم.
لغو ۲۱۶ پرواز در ۶ ماه و ضرر ۵۰۰ میلیونی
فقط به یک هتل
رئیس انجمن هتل داران استان و مدیر هتل جهانگردی بیرجند هم در این جلسه به مشکلات صنعت هتل داری و گردشگری پرداخت و گفت : ظرف ۶ ماه سال جاری به اذعان مسئولان ۲۱۶ پرواز فرودگاه بیرجند لغو شده و فقط هتل جهانگردی ۵۰۰ میلیون تومان از این بابت متضرر شده است. میرزایی از سختگیری در برخی موارد به عنوان یک مانع پیش روی صنعت گردشگری استان یاد کرد و افزود : با این سختگیری ها در هتل ها بزودی باید شاهد برگزاری کنسرت ها در باغ هایی باشیم که شرایط بدتری خواهند داشت. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ و نیم تا ۱۰ درصد ظرفیت هتل ها اشغال است، ادامه داد : هتل کویر یکی از دغدغه های مسئولان استان است که اگر در سنوات گذشته با ۷ تا ۸ میلیارد تومان به بهره برداری می رسید امروز با ۶۰ میلیارد تومان هم ساخته نمی شود.
تمایلی برای خرید بناهای تاریخی
از بنیاد وجود ندارد
رئیس اداره املاک بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی هم در ادامه به عدم ورود و تمایل مجموعه هایی مانند شهرداری و اداره راه و شهرسازی برای واگذاری بناهای تاریخی مانند ارگ بهارستان به رغم برخی مذاکرات و توافقات اولیه اشاره کرد و گفت: برای واگذاری دیوار یخی و خانه مادر علم هم آمادگی داشتیم ولی از سوی میراث فرهنگی مورد استقبال واقع نشد . حسین زاده از برگزاری ویدئو کنفرانس برای واگذاری ارگ بهارستان به میراث برای ایجاد موزه آب با حضور رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور در آینده نزدیک خبر داد .
هزار تومن هم بابت خرید ارگ بهارستان نمی پردازم
رئیس شورای شهر بیرجند در ادامه با بیان اینکه شاید بنیاد مستضعفان نرخ بالایی را برای این بناها اعلام کرده که تمایلی برای خرید وجود ندارد با این پاسخ حسین زاده مواجه شد که نرخ ها بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری اعلام شده است .
شهردار بیرجند هم در ادامه با بکار بردن این عبارت که هزار تومن هم بابت خرید این بناهای تاریخی نمی پردازم چرا که اینها جزو تاریخ و هویت شهر هستند، گفت: می توانم با یک میلیارد تومان ارگ بهارستان را بازسازی و به عنوان یک مکان تاریخی در اختیار مردم قرار دهم. جاوید هم چنین از طولانی شدن روند اجرای پروژه تفریحی بند دره انتقاد کرد و با بیان اینکه در مدت ۷ الی ۸ ماه می توانم این محل را به تفرجگاه تبدیل کنم ، افزود : پادگان ۰۴ که گرهی را در وسط شهر ایجاد کرده باید واگذار شود تا مورد استفاده فضای شهری قرار گیرد. وی از تخصیص اعتبار ۴ میلیاردی برای تبدیل پارک صیاد به پیاده راه فرهنگی خبر داد و بیان کرد : برای احداث فرهنگ سرای بیرجند هم امسال ۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
دولت موانع را برای ورود بخش خصوصی برطرف کند
رئیس هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران که بومی خراسان جنوبی است هم به عنوان یکی از میهمان های ویژه این جلسه شورای شهر بیرجند از دولت خواست راه را برای ورود بخش خصوصی باز کند و موانع را برطرف سازد. محمد حسین اژدری به راه اندازی هلدینگ شرکت توسعه و احیای میراث کویر از دو سال گذشته با هدف تامین زیر ساخت های گردشگری در استان اشاره کرد و یک خبر خوش هم برای مردم استان داشت.
خرید یک هواپیما برای انجام پروازهای استان
ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده
وی از اخذ مجوز این هلدینگ برای راه اندازی شرکت هواپیمایی کویر خبر داد و بیان کرد : با اخذ این مجوز و فراهم شدن شرایط و تامین اعتبار لازم ظرف ۳ تا ۶ ماه آینده یک هواپیما را خریداری و در اختیار استان قرار خواهیم داد. وی از انجام پرواز بیرجند – مشهد به عنوان اولین پرواز این شرکت هواپیمایی نام برد.
مذاکره برای جذب سرمایه گذار هتل کویر بیرجند
وی از تبدیل بیرجند به مقصد گردشگری در سطح ملی و بین المللی به عنوان یکی از اهداف این شرکت یاد کرد و افزود : برای جذب سرمایه گذار هتل کویر هم رایزنی هایی با سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری داشته ایم. وی در ادامه به بیان یک ایده و طرح خام برای تبدیل بیرجند به پایتخت گردشگری کویر پرداخت و گفت: ما باید همانند خیلی از استان ها برای خودمان برند درست کنیم و بر اساس این طرح تا سال ۲۰۲۲ به پایتخت کویر تبدیل شویم. رئیس شرکت توسعه و احیای میراث کویر هم در ادامه گفت : تنها راه برگرداندن شادی و نشاط به شهر، توجه به بافت های قدیمی و تاریخی است. صالح پور افزود : کیفیت بافت تاریخی بیرجند خیلی خوب است .
مدیرکل دفتر فنی استانداری:
در زیرساخت ها خیلی مشکل نداریم
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی با وجود اینکه اکثر حاضران در جلسه به مشکل زیر ساخت های حوزه گردشگری در استان اذعان داشتند، عنوان کرد: من فکر نمی کنم در زیر ساخت ها خیلی مشکل داریم چرا که فرودگاه بیرجند بین المللی است و بغیر یک ایر لاین که دولتی است بقیه خصوصی هستند.
فرهادی افزود: برخی تنگ نظری ها را در توسعه گردشگری باید کنار بگذاریم و نباید یک اتفاق در اینجا جرم به شمار رود و در یک جای دیگر کشور جرم نباشد .
هم و غمی درمسئولان دیده نمی شود
حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد عضو شورای شهر هم در این جلسه با بیان اینکه نباید نگاه فرهنگی را در مباحث گردشگری فراموش کنیم ، گفت : حوزه گردشگری هم باید پیام اخلاقی و بار فرهنگی داشته باشد. دکتر حسنی صفت دیگر عضو شورا هم از جزیره ای عمل کردن به عنوان یک مانع اساسی در بسیاری از حوزه ها یاد کرد و گفت : زیرساخت های فرودگاه بیرجند متعلق به ۴۰ سال پیش است و ما به لحاظ زیر ساخت هایی مانند پرواز و راه مشکلات اساسی داریم .
مهندس میری دیگر عضو شورا هم گفت : در مسئولان استان هم و غم حوزه گردشگری که بتواند محور توسعه باشد، دیده نمی شود. میری افزود: برخلاف بقیه استان ها ملکی که در بافت تاریخی و میراثی قرار می گیرد در بیرجند افت پیدا می کند. در نهایت مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر، اوقاف، بنیاد مستضعفان، شرکت بخش خصوصی و استانداری در محل استانداری برگزار و نتایج نهایی برای رونق گردشگری در مرکز استان اتخاذ شود.
در حاشیه :
*دکتر حسنی صفت از اعضای شورای شهر در ابتدای جلسه غیر رسمی شورا با اشاره به ورود سوخت یورو ۴ به استان برای ناوگان حمل و نقل درون شهری گفت : نحوه تحویل این سوخت مشکل دارد که باید جلسه ای برگزار و رسیدگی شود. وی افزود : این سوخت باید در مخازن جایگاه متعلق به شهرداری تخلیه و تحویل شود تا باعث معطلی رانندگان بر اثر صف های طولانی نشود.
*هم چنین در پایان این جلسه مرادی شهروند خبرنگار بیرجندی با ارائه مستنداتی از وضعیت درختان کاج پادگان ۰۴ طی سنوات گذشته تاکنون و خشک شدن آنها و معضلات انتقال پایگاه هوایی خور به فرودگاه بیرجند از شرکت کنندگان در جلسه خواست به این مستندات توجه کنند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*