مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد: فعالیت ۷۲۲ پایگاه غربالگری بینایی در خراسان جنوبی

فعالیت ۷۲۲ پایگاه غربالگری بینایی در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از فعالیت ۷۲۲ پایگاه دائمی و غیردائمی غربالگری بینایی برای کودکان سه تا شش سال در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی عرب نژاد ظهر پنج شنبه در مراسم نمادین اغاز برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان اظهار داشت: از این تعداد ۴۴ پایگاه غربالگری به صورت دائمی در تمام استان فعال هستند.

وی بیان کرد: همچنین در مدت اجرای این طرح ۶۸۰ پایگاه غیر دائمی نیز در تمام نقاط استان خصوصا مناطق دور افتاده، خدمات ارائه خواهند داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: پایگاه های دائمی در تمام طول سال در مهدهای کودک، مراکز بهداشت و خانه های بهداشت، مراکز پیش دبستانی خواهند بود اما پایگاه های سیار از آبان کار خود شروع می کنند.

شناسایی ۴۳۱ کودک آمبلیوپ

عرب نژاد با اشاره به اجرای این طرح در استان از ۱۳ سال قبل، عنوان داشت: در سال گذشته در قالب این طرح ۴۲ هزار و ۸۰۰  کودک غربالگری شدند.

وی از افزایش دو درصدی این آمار نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد سه هزار و ۱۹۵ نفر به سطح دو ارجاع داده شدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین با اجرای این طرح یک هزار و ۷۵۰ نفر بیمار و از این تعداد ۴۳۱ کودک آمبلیوپ شناسایی شدند.

عرب نژاد، فزایش آگاهی عمومی درباره بیماری های چشمی دوران کودکی و افزایش سطح مراقبت های چشمی و سلامت مردم و کاهش هزینه ها را از جمله مهترین اهداف سازمان بهزیستی در راستای اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: طرح غربالگری یکی از چندین طرح این سازمان در راستای پیشگیری از معلولیت ها است.

وی یادآور شد: در حال حاضر برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با استفاده از دو روش چارت و دستگاه غربالگر عیوب انکساری در سه سطح توسط مربی، اپتو متریست و چشم پزشک در تمام مناطق شهری و روستایی در حال انجام است.

اختصاص ۱۵۰ میلیون تومان به اجرای طرح

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار کرد: شکل گیری این چنین حرکت های پایه ای برای جامعه بسیار خوشحال کننده است اما فرهنگ سازی در حوزه غربالگری تنبلی چشم اهمیت فراوانی دارد.

علی اصغر موسوی کیا با تأکید بر لزوم همکاری دهیاری ها، بخشداری ها، شهرداری ها و فرمانداری ها در راستای اجرای صد درصدی این طرح، اظهار امیدواری کرد: تمام مردم استان بتوانند از این خدمات رایگان استفاده کنند تا شاخص های سلامت استان ارتقاء یابد.

وی از رشد اعتباری بسیار خوب این حوزه خبر داد و گفت: امسال بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات مربوط به حاشیه شهر، برای این موضوع اختصاص داده خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی همچنین برای خرید سه دستگاه پلاز اپتیکس قول مساعد داد.

طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا۶ سال در خراسان جنوبی آغاز شد

 طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا۶ سال در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند- طرح غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا شش سال در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون توسعه فرهنگی و پیشگری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی ظهر پنج شنبه در مراسم نمادین اجرای طرح غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان در استان اظهار داشت: این طرح در سه سطح برای کودکان سه تا شش سال استان اجرا می شود.

اعظم احمدی شادمهری بیان کرد: سطح اول شامل غربال در پایگاه های دائمی و غیر دائمی بینایی توسط مربیان آموزش دیده بوده که با استفاده از چارت و دستگاه پلاز اپتیکس انجام می شود.

وی با بیان اینکه پس از آن تعدادی از کودکان از سطح اول به سطح دوم  و معاینات تخصصی تر توسط اپتو متریست ارجاع داده می شوند، عنوان داشت: در سطح سوم نیز کودکان بیمار و نیازمند به مداخلات درمانی تخصصی به چشم پزشک ارجاع داده می شوند.

معاون توسعه فرهنگی و پیشگری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سطح یک، دو و سه برای مردم مناطق محروم و حاشیه نشین رایگان خواهد بود، بیان داشت: سطوح بالاتر از سطح سه، برای تمام اقشار رایگان انجام می گیرد.

خراسان جنوبی از استان های برتر اجرای طرح

احمدی شادمهری، سن ۳ تا ۶ سال را زمان طلایی برای تشخیص بیماری های چشمی کودکان و غربالگری دانست و گفت: هدف از اجرای این طرح تنها اجرای غربالگری نیست بلکه موضوعات پیشگیری نیز با جدیت در آن دنبال می شود.

وی با اشاره به تلاش برای پوشش صد درصدی جامعه هدف در سطوح دو و سه این طرح، بیان کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی جزو استان های برتر در اجرای این طرح است.

معاون توسعه فرهنگی و پیشگری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی از هزینه کرد ۱۴۸ میلیون تومانی برای اجرای این طرح در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال پیش بینی کردیم با افزایش اعتبار، این مبلغ به ۱۶۰ میلیون تومان برسد.

رئیس اداره فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار کرد: اجرای برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال، یکی از روش های پدافند غیر عامل است.

طالب زاده تأکید کرد: شناسایی به موقع عیوب بینایی کودکان و درمان آن، از اقداماتی است که در راستای پدافند غیر عامل می توان انجام داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*