آخرین خبر :

زمان شناسی در وقف

وقف یکی از سنت های حسنه دین اسلام و نمود یک معامله زیبا با خدا است اما زیبایی آن وقتی دوچندان می شود که متناسب با نیازهای روز هر زمان باشد.

وقف از صدر اسلام تاکنون در تمامی جوامع اسلامی رواج شده و توانسته است آثار ارزشمندی را در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره از خود به جا بگذارد.
این موتور اقتصادی همواره توانسته است از محرک های اصلی بالندگی در جوامع اسلامی باشد به طوری که براساس نوع نیت واقف سفره ای با برکت را پهن می کند تا همه از آن بهره مند شوند.
گذشت قرن ها نتوانسته این سنت حسنه را از ذهن جامعه و مردم نیک اندیش پاک کند. هر زمانی به اقتضای خودش وقف هایی با نیت های گوناگون دارد به طور مثال در برخی دوران ها بیشتر واقفان تمایل داشته اند که اموال خود را وقف بر عزاداری کنند همانطور که در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۸۹۳ نیت موقوفات مرتبط با موضوع عزاداری محرم و صفر است.
«وقف متناسب با نیازهای روز جامعه» از تاکیدات مقام معظم رهبری، مراجع و بزرگان کشور است و ازدواج، اشتغال، تحصیل، ورزش، درمان بیماری ها و غیره از مهمترین نیازهایی است که انتظار می رود در فهرست ثبت وقف های جدید مورد توجه قرار گیرد.
افراد متمکن می‌توانند بخشی از ثروت خود را در هر یک از زمینه‌ هایی که منجر به آبادی، آسایش و آرامش جامعه می‌شود، وقف کنند و به حتم خروجی آن منجر به ایجاد عدالت اجتماعی و رفع فقر در ابعاد مادی، معنوی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خواهد شد.
نکته قابل توجه دیگر اینکه واقفان وقف ها را از هر گونه قید و بندهای مرسوم رها کنند تا اجرای نیات به یک معضل تبدیل نشود.
چه زیباست وقفی با قدمت ۵۰۰ سال که امروز عواید آن مرهمی بر زخم های زلزله زدگان یک نقطه از کشور می شود یا دانش آموزانی که در راه تحصیل و دانش از منفعت مالی که قرن ها پیش وقف شده بهره می برند؛ اینها همه در گرو بزرگی افق دید خیری است که با دوراندیشی مال خود را از بند زمان و مکان رها می کند و به دل انسان های نیازمند می سپارد که باقیات صالحات است.
به امید روزی که شمار نام های ماندگار همچون مرحوم حسنعلی البرز واقف بنیاد فرهنگی البرز (نوبل ایرانی) در وقف نامه ها افزون تر شود و نسل های بعد بشریت هم بتوانند به تناسب نیاز زمان خود از این خوان پر برکت استفاده کنند.

 عصمت برزجی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*