در همایش هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس مطرح شد : اعتیاد مادر همه آسیب ها / خانواده ها از نسل جوان و نوجوان غفلت نکنند

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / به مناسبت فرا رسیدن هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس از ۲۲ تا ۲۸ آبان ماه همایشی با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، جمعی از دانش آموزان و معلمان و به همت اداره کل آموزش و پرورش استان و شهرستان بیرجند در هنرستان ام البنین (س) برگزار شد . مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی در این همایش اعتبارات این حوزه در سال جاری را ۱۵ میلیارد ریال عنوان کرد و با بیان اینکه علاوه بر این ۵۰ میلیارد ریال دیگر هم در قالب تجهیزات به حاشیه شهرها اختصاص یافته است ، گفت : سهم آموزش و پرورش از اعتبارات فرهنگی اجتماعی در سال جاری ۳۰۰ میلیون تومان بوده و علاوه بر این ۱۰۰ میلیون تومان هم در قالب اجرای طرح اعتبار به این حوزه تخصیص یافته است .
موسوی کیا با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد بنابراین باید در مقابل آن مسلح شود ، افزود : بیش از ۱۶۸ هزار دانش آموز در استان تحصیل می کنند که باید روی آنها سرمایه گذاری کرد و اعتماد به نفس ، مهارت های زندگی و اجتماعی ، مهارت خودیاری و سازگاری با دیگران را در آنها بالا برد.
وی از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی ، خرید و فروش مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر سنتی به عنوان شایع ترین آسیب ها در استان نام برد.
خراسان جنوبی ۱۹ هزار معتاد دارد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم در این جلسه با اشاره به ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان که ۸۴ درصد تریاک دنیا را تولید می کند، گفت : ۱۰ هزار تن تریاک در این کشور تولید می شود و متاسفانه خراسان جنوبی را در حوزه حمل و نقل ، نگهداری و ترانزیت مواد مخدر درگیر کرده است. علی زندی به اعتیاد ۱۹ هزار نفر در استان که ۱۶ هزار نفرآن مرد هستند، اشاره کرد و افزود : اعتیاد باتلاقی است که پر از منکرات اجتماعی است و افراد معتاد شنیع ترین رفتار ها را حتی نسبت به محارم خودشان ممکن است انجام دهند.
غفلت خانواده ها از نسل جوان و نوجوان
و گرفتاری در دام اعتیاد
وی از غفلت خانواده ها در تربیت نسل جوان و نوجوان به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اعتیاد در این قشر یاد کرد و ادامه داد: کم رنگ شدن روابط عاطفی در خانواده ها و عدم توجه به آموزه های دینی باعث گرفتاری در دام اعتیاد و آسیب های اجتماعی می شود .

درمان ۵۶ دانش آموز گرفتار در دام اعتیاد در سال گذشته
وی از دانش آموزان خواست مهارت نه گفتن را بیاموزند چرا که در سال گذشته ۵۶ دانش آموز گرفتار در دام اعتیاد در استان درمان شده اند .
وی به کشف و ضبط ۲۲ تن انواع مواد مخدر و رشد ۱۶ درصدی کشفیات در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه آن اشاره کرد و گفت : کشت و برداشت خشخاش در افغانستان ۲۴۷ درصد با حمایت حامیانشان مانند ایالت متحده آمریکا و هم پیمانانشان رشد داشته است . وی از اعتیاد به عنوان مادر همه آسیب ها یاد کرد و افزود : اعتیاد عامل ۲۳ درصد خشونت ها ، عامل ۵۵ درصد طلاق ها و ۱۵ درصد جرائم مالی است .
خراسان جنوبی همجوار بزرگ ترین تولید کننده
مواد مخدر دنیا
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه همه ساله با آسیب های جدیدی در سطح جامعه روبرو هستیم، از مواد مخدر به عنوان چهارمین عامل تهدید کننده جهان یاد کرد و گفت: خراسان جنوبی در کنار بزرگ ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان قرار گرفته که در آمد سالانه حاصل از فروش مواد مخدر در دنیا ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است و ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا شغلشان فروش این مواد است .
نجات ۵ دانش آموز گرفتار در دام اعتیاد در سال گذشته
محمد رضا ضیایی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵ دانش آموز در شهرستان به دامن اعتیاد گرفتار شدند که با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ترک داده شده اند ، افزود: آمار خودکشی هم به نسبت در بین دانش آموزان بالا بوده که سال گذشته بغیر یک مورد نتیجه خاصی حاصل نشده است. وی تاکید کرد : هدف ما تربیت دانش آموزانی پاک و آینده ساز است که بتوانند به مقام عالیه انسانی برسند .
تبدیل برخی از ارزش ها به ضد ارزش در جامعه
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان هم با بیان اینکه فقر فرهنگی از فقر مادی آسیب بیشتری به جامعه وارد می آورد، از برگزاری کارگاه های آموزشی در سال گذشته که نتایج درخشانی هم داشته اند خبر داد و گفت: در حال حاضر برخی از ارزش های گذشته به ضد ارزش تبدیل شده که تغییر این وضعیت گاها غیر ممکن است بطور مثال در بحث ازدواج شاهد آشنایی های اینترنتی و کوچه و بازاری هستیم و این درحالی است که در گذشته این آشنایی از طریق خانواده ها صورت می گرفت .
مهدی گلدانی مقدم خواستار توجه بیشتر به مقوله ورزش در مدارس به عنوان یک راه مستقیم مبارزه با آسیب های اجتماعی شد و افزود : ۹ تا ۱۰ درصد مردم فعالیت بدنی دارند و این در حالی است که ورزش می تواند روحیه اعتماد به نفس و تقویت اراده را در انسان قوی کند .
شناسایی ۴۶۲ دانش آموز در معرض خطر اعتیاد
در سال گذشته
وی به اجرای ۲۲ طرح در مدارس استان در سال گذشته اشاره کرد و از جشنواره نوجوان سالم و ابتکارات مدرسه ای به عنوان طرح های موفق یاد کرد و ادامه داد : سال گذشته ۸۵۸۲ همکار فرهنگی با همکاری سه جانبه استانداری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش با راه های پیشگیری از اعتیاد آشنا شدند و ۴۶۲ دانش آموز در معرض خطر اعتیاد هم شناسایی شدند.
رئیس اداره مراقبت از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در حاشیه این مراسم به بیان گوشه ای از فعالیت های این اداره پرداخت و گفت : اجرای طرح مدارس عاری از خطر ، طرح مهارت های مقابله ای ، طرح مدرسه مراقب – مدارس اجتماع محور، جشنواره نوجوان سالم و ابتکارات مدرسه ای و…. گوشه ای از این برنامه ها بوده است .
در این همایش از برگزیدگان هشتمین جشنواره نوجوان سالم که رتبه دوم روزنامه نگاری را در کشور کسب کرده بودند تجلیل به عمل آمد و شرکت کنندگان میثاق نامه مبارزه با اعتیاد را امضا کردند .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*