آخرین خبر :

داور بین المللی ووشوی استان درخواست کرد: سرفصلی برای حمایت از داوران و مربیان نوشته شود

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / وحید خرمشاد چندین دوره قهرمانی در رشته ووشو را دارد و به عنوان داور بین المللی و مدرس مربیان در فدراسیون شناخته می شود. او متولد سال ۶۵ ، ورزشکار و رئیس هیئت ووشو است. او معتقد است برای حمایت از داوران و مربیان باید یک سرفصل حمایتی نوشته شود، همچنین برای توسعه ورزش استان در کشور نیز باید نگاه مسئولان که اصلا ورزشی نیست تغییر کند و با همکاری تمام ارگان ها به ورزش کمک شود.
از چه سنی ورزش را شروع کردید؟
ورزش را از سال ۷۲ با رشته کاراته شروع کردم و بعد به سراغ رشته های کونگ فو، بوکس و دفاع شخصی هم رفتم تا بالاخره در رشته ووشو به آنچه می خواستم رسیدم.
مقام هایی هم در رشته کونگ فو داشتم و قهرمان خراسان بزرگ شدم و در رشته ووشو هم که چندین مقام کشوری به دست آوردم و حدود ۸ دوره می شد که دو مورد آن اولی بود و یک دوره هم سومی مسابقات بین المللی را کسب کردم.
در کنار ورزش حرفه ای هم مربی گری و داوری را ادامه دادم و به عنوان مربی هرساله مقام آور داشته ام و به عنوان مدرس مربی گری دست پیدا کرده ام و در عرصه داوری نیز به درجه داور بین المللی ووشو رسیده ام. از سال ۹۰ جزو مدرسان مربی گری و داوران فدراسیون هستم.

چه در زمان قهرمانی و چه اکنون حمایت ها از شما چگونه بود و چه مشکلاتی دارید؟
آن سال ها از نظر حمایت از قهرمان ها محدویت و مشکلات فراوانی داشتیم و تمام هزینه های اعزام و مسابقات با خود ما بود. اما حمایتی که از ووشوکاران شد تخصیص خانه ووشو به صورت اختصاصی به هیئت بود. اکنون هم از نظر داشتن سالن، خوب است ولی اعتبارات برای رشته ای مانند ووشو که پتانسیل های بالایی دارد کم است هر چند که گفته می شود این هیئت جزو هیئت هایی است که بودجه خوب میگیرد و خوشبختانه نگاه مدیرکل ورزش و جوانان هم مثبت است.
اکنون مشکل اصلی ما در زمینه مالی است . الان سهمیه لیگ دسته یک را داریم ولی بخاطر هزینه های آن توانایی اعزام تیم را نداریم و در بخش ورزش به تنهایی نمی توان این هزینه ها را تأمین کرد و باید دیگر ارگان ها به کمک بیایند. فضای ورزشی در اختیار هیئت، خوب است ولی به دلیل کوچک بودن جوابگوی ورزشکاران نیست و در حال گسترش آن هستیم و برای آن بخش تاتامی نداریم که باید تهیه شود.

چرا به سمت داوری و مربیگری آمدید و از ورزش حرفه ای فاصله گرفتید؟
سن قهرمانی محدود است و به نظر من کسی که به سمت داوری و مربیگری هم می رود باید حرفه ای باشد و باید ورزشکار حرفه ای باشد تا بتواند مربی و داور حرفه ای هم شود و به همین دلیل من هم سمت این بخش از ورزش حرفه ای آمدم.
مشکلات شما در بخش داوری و مربیگری چیست؟
در بخش داوران هیچ حمایتی وجود ندارد و حتی هزینه ایاب و ذهاب را هم خودمان پرداخت می کنیم و هزینه ای که پرداخت می شود پول رفت و آمد ما هم نمی شود و فقط اداره کل ورزش باید در این بخش هم نگاه ویژه ای داشته باشد. در هیئت ووشو هم کمبود مربی داریم که با برگزاری کلاس های مربی گری قصد افزایش تعداد مربیان و بازآموزی و ارتقای آنها را داریم.

به نظر شما برای رفع این مشکل اداره کل چه کاری می تواند انجام دهد؟
اداره کل ورزش و جوانان می تواند برای هیئت ها بودجه ای برای داوران و مربیان درجه یک و در سطح کشوری و بین المللی در نظر بگیرد چرا که داور درجه یک نام استان را در کشور احیاء می کند و مربی درجه یک هم که خود قهرمان باشد می تواند قهرمانان آینده را پرورش دهد و کلا باید سر فصلی برای حمایت از مربیان و داوران درجه یک نوشته شود. اگر می خواهیم در مسابقات بین المللی و جهانی هم ورزشکار ما حرفی برای گفتن داشته باشد باید رقابت های بین کشوری خود را افزایش دهیم که این نیاز به بودجه و اعتبار دارد تا به آن سطح دست پیدا کنیم.
برای توسعه ورزش استان چه کاری باید انجام داد؟
اگر بخواهیم ورزش ما پیشرفت کند به حمایت مالی خوب نیاز است و باید مربیان خوب داشته باشیم و اگر مربی ضعیف داشته باشیم هر چند که ورزشکار تلاش کند باز هم یک خلأ داریم.
همچنین در ورزش های رزمی به تازگی رشته هایی بدون اصالت آمده اند که هیچ جایگاهی ندارند و فقط بودجه ورزشی را هدر می دهند و نه تنها باعث هدر رفت بودجه می شود بلکه باعث از بین رفتن استعداد جوانان ما هم می شوند چرا که آینده ای ندارند و باید این رشته ها ساماندهی شوند.
در مجموع منابع مالی استان ما خیلی کم است و اگر می خواهیم برای توسعه ورزش استان کاری انجام شود و ورزش استان ما حرفی برای گفتن داشته باشد باید مسئولان در رأس نگاه خود را تغییر دهند و با کمک تمام بخش های دیگر چه ارگان های دولتی و چه بخش خصوصی گام بردارند و مشوق هایی را ایجاد کنند. متأسفانه مسئولان ما دید ورزشی ندارند در حالیکه ورزش می تواند بازوی کمکی اقتصاد استان باشد. در استان های دیگر شهرداری ها، بانک ها، مؤسسات مالی، سازمان های نظامی، دانشگاه ها و دیگر ارگان ها و بخش خصوصی با توجه به مزیت ها و ابزار ورزشی، تیم های خود را همیشه به لیگ ها اعزام می کنند ولی در استان ما این موضوع اصلا مطرح نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*