خبری خوش بعد از گذشت ۱۳ سال از تصویب منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند : بند از«بند دره» باز شد

امروز خراسان جنوبی _ گروه خبر / طرح نمونه گردشگری بند دره بیرجند به منظور توسعه صنعت گردشگری در سال ۸۴ طی سفر هیات دولت به استان مصوب شد طرحی که بعد از گذشت بیش از ۱۳ سال هنوز به مرحله عملیاتی شدن نرسیده و سرمایه گذار پروژه که شرکت پویش است همواره سخت گیری ها و بروکراسی های اداری را مانعی بر سر راه عنوان کرده و از عدم همکاری مسئولان سخن گفته است .
روز گذشته شورای اسلامی شهرستان بیرجند به منظور بررسی موضوع جلسه ای با حضور سرمایه گذاران، اعضای شورای شهر بیرجند، فرماندار، مدیرکل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی و هم چنین مدیر جهاد کشاورزی بیرجند و شهردار برگزار کرد که نتیجه خوبی هم در پی داشت .
متهم اصلی بروکراسی های اداری و تنگ نظری در استان
مدیر طرح منطقه نمونه گردشگری بند دره در ابتدای جلسه به مدت یک ساعت به تشریح روند این پروژه از زمان خرید زمین در سال ۷۲ از بنیاد مستضعفان طی برنده شدن در مزایده و سهام داری بیش از ۳۰۰ خانوار بیرجندی پرداخت و از بروکراسی های اداری و تنگ نظری حاکم بر استان به عنوان متهم اصلی طولانی شدن این پروژه یاد کرد .جعفری به روند پیگیری های اداری برای اجرای طرح در زمان مسئولان و استانداران مختلف پرداخت و با بیان اینکه هر مسئولی کار مسئول قبل از خودش را قبول نداشته و همواره طرح را نیازمند بررسی عنوان می کرده اند، گفت : در سال ۸۴ بعد از تصویب اجرای این طرح در هیات دولت در مدت دو ماه کلیات طرح توسط کارگروه معماری و شهرسازی مصوب شد و قراردادی بین میراث و سرمایه گذار در قالب آیین نامه طرح منطقه نمونه گردشگری منعقد شد که از این به بعد مطالعات و تهیه طرح در دستور کار سرمایه گذار قرار گرفت .
دو گام تا اجرای طرح نمونه منطقه گردشگری بیرجند
وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی موظف بودند در یک بازه زمانی کوتاه مصوبات سفر را اجرایی کنند که متاسفانه ۳۰ ماه به طول انجامید ، افزود : بعد گذشت سال ها الان بجایی رسیده ایم که تمامی زیر ساخت ها در بند دره فراهم شده و باید وضعیت داخل و خارج حریم بودن اراضی مشخص شود تا با مجوز شهرداری ساخت و ساز را شروع کنیم.
خرید ۱۴۴ هکتار از اراضی بند دره از بنیاد مستضعفان به ۸ میلیون تومان در سال ۷۲
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی هم به بیان خلاصه ای از روند فعالیت شرکت پویش به عنوان سرمایه گذار پروژه پرداخت و گفت : شرکت پویش در یک مزایده در سال ۷۲ از بنیاد مستضعفان ۱۴۴ هکتار از این اراضی را به ۸ میلیون تومان خریداری می کند که بر اساس همین متراژ در سال ۸۴ هیات دولت طرح منطقه نمونه گردشگری بند دره را به پیشنهاد میراث و اعلام رضایت مالک مصوب می کند .
انتقال تمامی زیر ساخت ها به بند دره تا سال ۹۳
رمضانی با انتقاد از اینکه در آن سالها برای کل کشور ۱۷۷۰ منطقه گردشگری مصوب شده که در دولت بعد مورد بازنگری قرار گرفته است ، ادامه داد : بر اساس قانون دولت تا سال ۹۳ زیر ساخت هایی مانند آب ، برق ، گاز و فاضلاب را به این منطقه منتقل کرده است. وی در ادامه با اشاره به ورود منایع طبیعی به این اراضی و کاهش ۱۴۴ هکتار ملک به ۱۸ هکتار بیان کرد: سرمایه دار در نهایت فقط مالک ۱۸ هکتار شد و بقیه بصورت اجاره در اختیارش قرار گرفت تا با همکاری دستگاه های اجرایی که هیچ گاه محقق نشده بتواند طرحش را اجرا کند .
اعلام نظر نهایی شورای عالی معماری ظرف
چند روز آینده در مورد وضعیت حریم منطقه بنددره
وی با اشاره به، طرح برخی مسائل مانند زمین خواری توسط مالک از آن به عنوان یک شایعه یاد کردچرا که تاکنون وجبی از این اراضی فروخته
نشده و در ادامه بیان کرد: بعد از طی تمامی مراحل از سال ۹۴ سرمایه گذار در انتظار صدور پروانه از سوی شهرداری است و طی چند روز آینده هم نتیجه نهایی شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد وضعیت حریم این منطقه اعلام خواهد شد .
مجوز ساخت مرحله به مرحله به سرمایه گذار واگذار شود
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم با اشاره به برگزاری این جلسه در ۵ آذر ماه گفت: در این جلسه مشخص می شود منطقه نمونه گردشگری بند دره خارج حریم است یا داخل حریم .
جعفری افزود : این موضوع در بازنگری طرح جامع شهری توسط مشاور هم دیده خواهد شد و پیشنهاد می شود به تناوب مجوز ساخت برای سرمایه گذار صادر شود تا بعد از اتمام هر مرحله زمینه برای ادامه همکاری مهیا شود .
اجرای پروژه بند دره نباید انحصاری می شد
با این وجود شهردار بیرجند نظری متفاوت داشت و از طولانی شدن اجرای این طرح بعد گذشت ۲۵ سال به عنوان ظلمی به مردم و سهل انگاری که صورت گرفته یاد کرد و گفت : نباید اجرای این پروژه بصورت انحصاری به یک شرکت واگذار می شد .
یک روزه مجوز شهرداری را صادر می کنم
جاوید با بیان اینکه نباید اجرای طرح گردشگری معطل اراضی شرکت پویش باقی می ماند ، افزود : وضعیت حریم این اراضی باید مشخص شود و اگر طرح فقط معطل مجوز شهرداری است همین امروز آن را با اختیارات خودم صادر می کنم در غیر این صورت باید مشخص شود چه موضوعی باعث تعلل در پروژه شده است .
دهکده نمونه گردشگری
فرماندار بیرجند هم در ادامه با بیان اینکه نباید به گذشته برگشت و باید تصمیمی عملیاتی در این جلسه اتخاذکرد ، گفت : این طرح می توانست به دهکده نمونه گردشگری تبدیل شود .
مهندس ناصری افزود : از سال ۷۲ تا ۸۴ مالک برای تملک این اراضی تعلل کرده و از سال ۸۴ تا ۸۹ هم شرکت تعلل کرده و فقط پیگیری های نیم بندی را صورت می داده و از این بازه زمانی و قبل ان در بین مسئولان میراث مدیر جدی برای پیگیری موضوع وجود نداشته و علاوه بر این معاونین استاندار در دوره های مختلف هر کدام نظر خاصی را اعمال کرده اند که ۸ تا ۹ سال اینگونه زمان تلف شده و اکنون به اینجا رسیده ایم . وی با تاکید بر اینکه این طرح دو متولی نیاز ندارد ، گفت: راه و شهرداری یکی از متولیان صدور مجوز خواهد بود. وی تاکید کرد : سرمایه گذار پروژه را از اراضی ای که اختلافی نیست و امکان واگذاری هست با همکاری شهرداری شروع کند.
در نهایت مقرر شد جلسه ای در همین راستا در شهرداری برگزار و طرح در ۱۸ هکتار تحت تملک سرمایه گذار جانمایی شده و کروکی آن مطابق توپوگرافی منطقه تهیه و به شهرداری ارائه شود تا مرحله به مرحله بعد از اجرای طرح پروانه ساختمانی صادر شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*