ثبت ۸۳ وقف جدید طی سال جاری در استان/ موقوفات باید بر اساس نیازها به روزرسانی شود/ موکب های استان پذیرای زائران پاکستانی در بازگشت از عتبات عالیات و مشهد

امروز خراسان جنوبی -حسین زاده/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با تأکید بر ضرورت احیای وقف گفت: در این راستا باید موقوفات بر اساس نیازهای روز جامعه هدایت شود. حجت الاسلام و المسلمین پرویز بخشی پور در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به برنامه های اجرا شده در استان در طول دهه وقف افزود: با توجه به همزمانی دهه وقف با روزهای پایانی ماه صفر ۴۹ مبلغ شامل ۱۵ مبلغ اعزامی از قم و مشهد و ۳۴ مبلغ بومی در طول دهه وقف فعالیت داشتند و در مجموع ۱۳۴ مبلغ بومی و اعزامی در طول دهه اول محرم و ایام پایانی صفر در سطح استان به کار گرفته شدند.
وی با ذکر اینکه تعداد وقف های جدید ثبت شده استان از ابتدای سال تا قبل از دهه وقت ۵۳ مورد بوده است از ثبت ۳۰ وقف جدید دیگر در طول دهه وقف در استان خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس تعداد وقف های جدید ثبت شده در استان از ابتدای سال جاری به ۸۳ مورد رسیده است.
سال آینده بر روی پذیرایی از زائران پاکستانی و افغانستانی تمرکز می‌کنیم
وی با اشاره به ادامه بازگشت زائران پاکستانی اربعین حسینی از عتبات عالیات و مشهد مقدس و عبور آنها برای بازگشت به کشورشان از استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تنها در استان خراسان جنوبی چهار موکب برای پذیرای زائران پاکستانی در قاین، خضری، بیرجند و نهبندان فعال است و با کمک آستان قدس ۳ مبلغ پاکستانی را نیز مستقر کرده ایم و آستان قدس برای کمک به پذیرایی از زائران وعده داده است و گفته می شود تعداد زائران حدود ۴۰ هزار نفر خواهد بود ضمن اینکه از سال آینده نیز بر روی پذیرایی از شیعیان پاکستانی و افغانستانی زائر عتبات عالیات و مشهد مقدس متمرکز خواهیم شد.
احداث ۱۰ سقاخانه در شهر بیرجند
حجت الاسلام و المسلمین بخشی پور با اشاره به وعده اوقاف مبنی بر احداث ۸ سقاخانه در سطح شهر بیرجند گفت: تلاش می‌کنیم این تعداد را به ۱۰ سقاخانه برسانیم و در حال حاضر نیز چهار سقاخانه در نیلوفر، مهرشهر، شعبانیه و عارفی آماده بهره برداری است، ۲ سقاخانه در الهیه و معصومیه با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است، عملیات احداث دو سقاخانه در روستای علی آباد و خیابان ظفر آغاز شد و ۲سقاخانه نیز در آینده نزدیک جانمایی و احداث خواهد شد.
به گفته وی هزینه احداث سقاخانه اصلی در خیابان نیلوفر که بزرگتر و دارای دو مخزن و ۱۱ شیر برداشت می باشد ۱۶۰ میلیون تومان می باشد و هزینه احداث هر یک از سقاخانه های دیگر حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
طرح ملی حفظ قرآن بشارت ۱۴۵۲
با بیش از ۳۵۰۰۰ جایزه نفیس
مدیر اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در این نشست از اجرای طرح ملی حفظ قرآن تحت عنوان بشارت ۱۴۵۲ همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ثبت نام از علاقمندان به شرکت در این طرح با ورود آدرسwww.beshaarat.ir امکان پذیر می باشد و ثبت نام برای تمامی اقشار بدون هیچگونه محدودیت سنی و در رشته های مد نظر بلامانع می باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدی عباسی هدف از اجرای این طرح را ترویج فرهنگ قرآن، تربیت حافظان قرآن کریم و شناسایی استعدادهای قرآنی و شکوفایی آنها ذکر کرد و با بیان اینکه سال گذشته این طرح را با تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان اجرا کردیم و رتبه برتر کشوری را از این حیث کسب نمودیم، اظهار کرد: مدیران کل اوقاف و امور خیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به همین خاطر از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح تقدیر دریافت کردند.
وی اضافه کرد: امسال نیز این طرح در سه بخش شامل حفظ سوره ناس تا زلزال، حفظ سوره طارق تا بینه و حفظ سوره نبا تا بروج برگزار می شود.
به گفته وی زمان ثبت نام کماکان ادامه دارد و برای تحقق حضور حداکثری علاقمندان بیش از ۳۵ هزار جایزه نفیس به ارزش ۳ میلیارد تومان شامل ۱۰ کمک هزینه خرید خودروی ملی، ۳۳۵۶ کمک هزینه سفر زیارتی اعم از مکه و مدینه، عتبات عالیات و مشهد مقدس، ۲۴۴۲ جایزه نقدی و ۳۰ هزار جایزه فرهنگی پیش بینی شده که بعد از آزمون بر اساس تعداد شرکت کنندگان هر بخش تفکیک و به افرادی که نمره حد نصاب را کسب کرده‌اند اهدا می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*