پیچ و خم های طرح شکایت در شهرداری / نظارت مردم، بزرگترین منبع انرژی برای دستگاههای اجرایی

سید محمد کاظم عندلیب مقدم مدیر بازرسی و حسابرسی داخلی شهرداری بیرجند پیچ و خم های طرح شکایت در شهرداری را مطرح کرد.
سوال: آمار و ارقام رسمی نشان می دهد که در میان دستگاه های اجرایی، شهرداری ها بیشترین نارضایتی مردمی را دارند. در شهرداری بیرجند چه راه حلی برای آن اندیشیده شده است؟
پاسخ: وقتی موضوعی مبتلابه همه شهرداری های کشور است یعنی علتی فرامنطقه ای دارد که باید در سطح ملی روی آن تمرکز شود و مورد مطالعه و اصلاح قرار گیرد.
شاید یکی از مهمترین علت های اختلال در نحوه ارائه خدمات شهرداری ها عدم تناسب بین انتظاراتی که از شهرداری ها وجود دارد و اختیارات قانونی آنها است پدیده ای که به نظر می رسد بیش از هر چیز محصول قوانین فرسوده و ناکارآمد حاکم بر مدیریت شهری در ایران است. حال این شرایط را اضافه کنید به مشکلات عمیق نظام اداری و فرهنگ غالب بر بروکراسی در کشور ما که آن نیز پتانسیل زیادی برای ایجاد نارضایتی دارد. برنامه های منطقه ای در بهترین حالت می توانند بهبود حداقلی در وضعیت موجود ایجاد کنند که از آن جمله اتخاذ راهکارهای مناسب برای پاسخگویی بهتر به ارباب رجوع، ارتقای سطح سلامت اداری و تعدیل انتظارات افراد حقیقی و حقوقی از شهرداری می باشد. آشنا کردن هرچه بیشتر افکار عمومی با وضعیت موجود و مقررات حاکم بر ساز و کارهای شهری می تواند واقع بینی را در روابط بین شهروندان و شهرداری حاکم کند و نه تنها از میزان نارضایتی بکاهد بلکه موجبات افزایش مشارکت و نظارت مردمی را نیز فراهم نماید. پدیده ای که باعث تقویت سرمایه اجتماعی شهرداری می شود و حل مطمئن تر مشکلات شهری و خدمت رسانی بهتر این نهاد را به همراه خواهد داشت.
اصلاح فرایندها، بهبود نظام پاسخگویی و اجرایی کردن اهداف دولت الکترونیک اصول برنامه های شهرداری بیرجند در این حوزه می باشد.
سوال: فرآیند رسیدگی به شکایات در شهرداری چگونه است. شهروندان در صورت داشتن انتقادی از شهرداری و یا مشاهده تخلف چه باید انجام دهند؟
پاسخ: خوشبختانه فرهنگی متعهدانه در بین اکثریت همکاران شهرداری نهادینه شده است که با روی باز پذیرای انتقادات و پیشنهادات و پیگیری شکایات در حوزه وظایف سازمانی شان می باشند از این رو شاید کوتاه ترین راه برای ارائه انتقادات و طرح شکایات، مراجعه به سلسله مراتب مدیریتی در هر مجموعه است.
سوال: یعنی کلیه واحدهای زیر مجموعه شهرداری مکانیزمی برای رسیدگی به شکایات دارند؟
پاسخ: بله مناطق و سازمان های شهرداری متعهد به ثبت، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات می باشند.
سوال: در صورت عدم دریافت پاسخ قانع کننده از زیرمجموعه های شهرداری چه مکانیزمی برای پاسخگویی در شهرداری وجود دارد؟
پاسخ: اگر شهروندی به هر دلیل ترجیح دهد در بالاترین سطوح مدیریتی شهرداری شکایت یا انتقاد خود را ثبت و درخواست پیگیری نماید مجاری زیر به همین منظور پیش بینی شده است که به اختصار به آن اشاره می شود:
۱- ارائه درخواست ملاقات حضوری با شهردار که طبق برنامه دوشنبه هر هفته برگزار می شود.
۲- مکاتبه با شهرداری مرکز و ثبت در دبیرخانه شهرداری
۳- سامانه اینترنتی رسیدگی به شکایات مردمی به نشانی www.birjand.ir که در این سامانه با درج مشخصات و اخذ کد پیگیری می توانند شکایت خود را ثبت و پس از دریافت پیامک، با مراجعه مجدد به سامانه، پاسخ شهرداری و نتیجه پیگیری های انجام شده را دریافت نمایند.
۴- مراجعه حضوری به واحد بازرسی و حسابرسی شهرداری و یا تماس تلفنی با این واحد به شماره ۳۲۲۳۴۰۸۵ البته باید متذکر شوم که در خصوص شکایات، ارائه مشخصات فردی شاکی و متشاکی و ثبت آن در سامانه و یا ارائه کتبی شکایت و ثبت در دبیرخانه الزامی می باشد در غیر این صورت شکایات واصله صرفا به عنوان گزارش یا انتقاد مردمی در مجموعه بازرسی ثبت و پیگیری می شود.
۵- تماس با اورژانس خدمات شهری به شماره ۱۳۷ که در حال حاضر صرفا اختصاص به گزارشات، انتقادات و شکایات مرتبط با حوزه خدمات شهری دارد. ادامه دارد…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*