مدیر کل امور اجتماعی اوقاف کشور در همایش یاوران وقف خراسان جنوبی: اجازه خلق امام زاده جدید نمی دهیم/ آیت ا… هردنگی احیا کننده وقف در استان

امروز خراسان جنوبی _ حمیدی
همایش یاوران وقف و مراسم نکوداشت آیت ا… سید حسن هاونگی یکی از حامیان و حافظان موقوفات در استان روز گذشته برگزار شد و از واقفین، فعالان و حامیان وقف در استان تجلیل به عمل آمد . مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به عنوان میهمان ویژه این مراسم از ترویج و احیای فرهنگ وقف به عنوان یکی از برکات وقف یاد کرد و گفت : حوزه های علمیه از محل موقوفات اداره می شده اند و بسیاری از مراکز درمانی، بیمارستانی و دانشگاهی در کشور موقوفه هستند . حجت الاسلام والمسلمین عادلی از ماندگاری وقف به عنوان یکی از اوصاف وقف که در سایر کارهای خیر وجود ندارد ، یاد کرد و افزود: از واقفان درخواست می شود برای حفظ موقوفات، وقف نامه بنویسند و برای آن متولی مشخص کنند تا شاهد تغییر و تحولات در موقوفات نباشیم . وی از اهدای بیش از ۴۰ هزار کیف و لوازم التحریر به دانش آموزان نیازمند از محل موقوفات در سال تحصیلی جاری خبرداد و بیان کرد : وقف باعث زنده ماندن نام واقف می شود که سعادت بزرگی است .
اجازه ایجاد امامزاده جدید را نمی دهیم
وی به وجود ۸ هزار بقعه و امامزاده در کشور اشاره کرد و افزود : اجازه ایجاد و خلق امامزاده جدید به هیچ عنوان داده نمی شود چرا که عده ای بدنبال ترویج خرافات هستند. حجت الاسلام والمسلمین عادلی به انجام ساخت و سازهای خوب در بقاع متبرکه استان اشاره کرد و ادامه داد : بعد از انقلاب تعداد موقوفات افزایش زیادی داشته و تفاوت آنها با موقوفات قبل انقلاب در کیفیت است چرا که بعد انقلاب مالکیت ها جزئی بوده و کسی مالک یک روستا و یا یک شهر نبوده که آن را بطور کامل وقف کند . وی تاکید کرد : بعد انقلاب رغبت مردم به وقف بیشتر شده است .
در گرفتن سند برای موقوفات عقبیم
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به وجود ۹ هزار و ۵۵۵ موقوفه و ۵۰ هزار رقبه در خراسان جنوبی گفت : در سیستم سامانه ای اوقاف آب و خاک در یک پلاک ثبتی و به عنوان یک رقبه وقف شده اند و این در حالی است که ممکن است یک رقبه ۷۳ قطعه زمین داشته باشد و این آمار بیش از این باشد. حجت الاسلام والمسلمین بخشی پور با بیان اینکه تعداد زیادی از موقوفات تحویل متولیان وقف شده که به بهترین وجه از آنها نگهداری می کنند، افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که در اخذ اسناد برای موقوفات رقم کمی تاکنون حاصل شده است .
رشد ۱۷ درصدی درآمد موقوفات
وی با اشاره به چارت سازمانی مصوب برای اوقاف استان که ۱۱۲ نفر است ، ادامه داد : این در حالی است که فقط ۷۲ نیرو در سازمان مشغول بکارند و فشار زیادی را با توجه به حجم کار متحمل می شوند. وی از رشد ۱۷ درصدی درآمد موقوفات و رشد ۱۴ درصدی درآمد بقاع د ر مقایسه با برنامه مصوب سازمان خبر داد و بیان کرد : به رغم خشکسالی های متوالی در استان درآمد موقوفات و بقاع متبرکه نه تنها کاهش نداشته بلکه رشد هم داشته است. وی از سند دار بودن ۱۳۵۵ رقبه در استان خبر داد و گفت: امسال ۳۳۰ سند جدید و ۵۳ وقف جدید داشته ایم و بیش از ۲۶۰۰ قرارداد منقضی شده تجدید شده است. مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از راه اندازی دفتر مشاوره وقف در این مجموعه خبر داد و افزود : از محل موقوفات ۳۹۵ مبلغ را به مراسم مختلف دینی، مذهبی و ملی اعزام کرده ایم .
آیت ا… سید حسن هردنگی از احیا کنندگان وقف در استان
وی از تجلیل از ۸ نفر که در همایش وقف صدقه جاریه در سال ۹۵ شرکت کرده اند در این همایش خبر داد و بیان کرد : آثار این افراد از بین ۳۱ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش انتخاب شده است. وی هم چنین به نکوداشت آیت ا… سید حسن هردنگی در این مراسم به عنوان یکی از احیاکنندگان وقف در استان اشاره کرد و گفت: این عالم بزرگوار ذیل بیش از ۵۰ وقف نامه را تائید کرده است و در مقاطعی بیش از ۱۸ سال متصدی امور وقف در استان بوده است . در این مراسم از کتاب آیت ا… سید حسن هردنگی رونمایی شد و از جمعی از واقفین ، حامیان و مدیران بقاع متبرکه در استان تجلیل به عمل آمد .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*