اخبار علمی

 قوز قرنیه به چه علت به وجود می‌آید؟

فیبرهای کوچک پروتئین در چشم که به آنها کلاژن گفته می‌شود به حفظ قرنیه در چشم کمک می‌کند و مانع از بیرون زندگی آن می‌شوند؛ زمانی که این فیبرها ضعیف شوند، دیگر نمی‌توانند شکل قرنیه را حفظ کنند و به تدریج شکل مخروطی به خود می‌گیرد؛ از این رو یکی از اصلی‌ترین علت‌های بروز قوز قرنیه تضعیف این فیبرهای کلاژنی است،‌ کمبود آنتی اکسیدان از دیگر علل قوز قرنیه است که کاهش آنتی اکسیدان‌های حفاظتی در قرنیه باعث ایجاد قوز قرنیه می‌شود.

علت بروز قوز قرنیه چیست؟/جای جوش‌هایتان را با این روغن از بین ببرید/خوراکی لذیذ که منبع ویتامین K است/برای از بین بردن سندرم پیش از قائدگی پاهایتان را ماساژ دهید

 

روغن درخت چای برای درمان جای جوش

روغن درخت چای نه تنها در از بین بردن جوش‌ها موثر است، بلکه در از بین بردن ظاهر زخم‌ها نیز کمک می‌کند زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است؛ برای این‌کار روغن درخت چای را به روغن نارگیل اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و آن را بر روی زخم و ضایعات پوست خود بگذارید، این ترکیب را به مدت یک شب یا دو ساعت بر روی پوست خود بگذارید و سپس آن را بشویید تا زمان گرفتن نتیجه مثبت این کار را ادامه دهید.

علت بروز قوز قرنیه چیست؟/جای جوش‌هایتان را با این روغن از بین ببرید/خوراکی لذیذ که منبع ویتامین K است/برای از بین بردن سندرم پیش از قائدگی پاهایتان را ماساژ دهید

فواید باور نکردنی بامیه

محققان طب سنتی بیان کرده‌اند که بامیه از دیابت جلوگیری می‌کند؛ بامیه سرشار از فیبر است و در پیشگیری از دیابت موثر است؛ باید بدانید که بهترین راه استفاده از بامیه برای کنترل دیابت، استفاده از آب آن است، یکی دیگر از فواید بامیه وجود ویتامین K  است، ویتامین K  عامل اثرگذار در فرآیند انعقاد خون است، این ویتامین نقشی مهم در تقویت استخوان‌ها دارد، همچنین بامیه آسم را کنترل می‌کند، می‌توان با گنجاندن بامیه در وعده غذایی، آسم را کنترل کرد.

علت بروز قوز قرنیه چیست؟/جای جوش‌هایتان را با این روغن از بین ببرید/خوراکی لذیذ که منبع ویتامین K است/برای از بین بردن سندرم پیش از قائدگی پاهایتان را ماساژ دهید

چند مورد از فواید ماساژ کف پا

پزشکان اعتقاد دارند که ماساژ کف پا فشار خون را کنترل می‌کند؛ فشار خون بالا عامل اصلی حملات قلبی است؛ تحقیقات نشان داده است که ماساژ پا به طور قابل توجهی به کاهش فشارخون بالا در افراد کمک می‌کند، همچنین ماساژ کف پا از بروز سندرم پیش از قائدگی و یائسگی جلوگیری می‌کند، ماساژ کف پا اگر روزانه و مرتب انجام شود، می‌تواند علائم سندرم پیش از قائدگی و یائسگی از جمله تنش، بی‌خوابی، سردرد و تغییرات خلقی را بهبود بخشد.

علت بروز قوز قرنیه چیست؟/جای جوش‌هایتان را با این روغن از بین ببرید/خوراکی لذیذ که منبع ویتامین K است/برای از بین بردن سندرم پیش از قائدگی پاهایتان را ماساژ دهید

 

۶ ماه شیردهی به نوزاد ریسک کبد چرب را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد شیردهی به نوزاد به مدت ۶ ماه می تواند مادر را از ابتلا به بیماری کبد چرب دور نگه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند مادرانی که به نوزادشان ۶ ماه یا بیشتر شیر می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به کبدچرب در اواسط میانسالی شان قرار دارند.

در حال حاضر هیچ راه پیشگیری دیگری برای این بیماری مزمن کبدی بجز اصلاح در سبک زندگی و حفظ سبک زندگی سالم وجود ندارد.

«ویرال آجمرا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شیردهی به نوزاد و فواید آن برای کودک سال هاست که به شکل گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است.»

وی در ادامه می افزاید: «این تحیل جدید نشان می دهد شیردهی به نوزاد فواید قابل توجهی نیز برای مادر کودک دارد و عمدتا از مادر در مقابل ابتلا به بیماری کبدچرب در میانسالی حفاظت می کند.»

رژیم غذایی مدیترانه ای ابتلا به آلزایمر را به تعویق می اندازد

طبق آخرین تحقیقات محققان، رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند شروع بیماری آلزایمر را تا سال ها به تعویق اندازد.

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیقات محققان دانشگاه ادیت کووان استرالیا نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای به شکل قابل توجهی میزان تجمع پپتیدهای آمیلوئید بتا مرتبط با اسیدآمینه را در مغز کاهش می دهد.

به گفته محققان، تشکیل این پپتیدها با ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. مطالعات قبلی نشان داده اند ژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مقادیر بیشتر سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون است، می تواند زوال شناختی را کُند نماید.

دکتر «استفانی رینی اسمیت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما دریافتیم پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای تنها به مدت ۳ سال می تواند تشکیل پپتیدهای آمیلوئید بتا را تا ۶۰ درصد کاهش دهد.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته ها به ما نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند شروع علائم بیماری آلزایمر را تا سال ها به تاخیر اندازد.»

به گفته وی، «درحالیکه به نظر می رسد تمام ابعاد رژیم غذایی مدیترانه ای در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر مهم است، اما یافته های ما نشان می دهد مصرف میوه بیشترین فایده را دارد.»

تخم گشنیز در کنترل قندخون تاثیر دارد

تخم گشنیز دارای خواص متعددی بوده و سرشار از پتاسیم، آهن، ویتامین های A، K، و C، اسیدفولیک و منیزیم است.

به گزارش خبرنگار مهر، تخم گشنیر مملو از خواص آنتی اکسیدانی و فیبر رژیمی است که می تواند موجب افزایش عملکرد کبد و همچنین تنظیم حرکات روده شود. همچنین به خاطر وجود خواص آنتی اکسیدانی به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

این دانه شگفت انگیز دارای فواید ضدباکتریایی است که می تواند به رهایی از وبا، تیفوئید و مسمومیت غذایی کمک کند.

طبق یافته های مطالعاتی دانه گشنیز می تواند به مقابله با دیابت هم کمک کند. به گفته محققان، عصاره دانه گشنیز حاوی برخی ترکیبات است که در زمان ورود به خون منجر به ترشح انسولین و حرکت شبه انسولین می شود که میان گلوکز را کنترل می کند.

همچنین برخی مطالعات هم نشان می دهند مصرف تخم گشنیز موجب افزایش ترشح انسولین از سلول های بتا لوزالمعده می شود.

محققان موسسه تحقیقاتی فلوریدا هم دریافتند تخم گشنیز دارای اتانول است که میزان گلوکز خون یا قندخون را کاهش می دهد.

با این حال محققان توصیه می کنند افراد دیابتی که تحت مصرف دارو برای کاهش میزان قندخون شان هستند قبل از مصرف تخم گشنیز با پزشک مشورت نمایند.

 

محققان انگلیسی:

نور آبی باعث کاهش فشار خون می‌شود

نور آبی

محققان انگلیسی دریافتند که نور آبی سبب کاهش فشار خون می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگر فردی به فشار خون بالا مبتلا باشد، احتمال اینکه به سکته مغزی دچار شود زیاد است.

علت اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز فشار خون بالا است.

بنابراین عوامل زیادی در کاهش و یا افزایش فشار خون دخیل هستند که از این میان می‌توان به تغییرات رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش اشاره کرد.

حال محققان دانشگاه” سوری”( Surrey) انگلیس دریافته‌اند که نور آبی می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

این محققان آزمایشی انجام دادند و در آن ۱۴ مرد سالم را در یک روز به مدت ۳۰ دقیقه در معرض نور آبی قرار دادند.

نور آبی دارای طول موج ۴۵۰ نانومتراست.

این محققان فشار خون داوطلبان را  قبل، در حین و دو ساعت بعد از انجام آزمایش اندازه‌گیری کردند.

نتایج نشان داد که نور آبی سبب کاهش هشت میلی‌متر جیوه‌ای فشار خون سیستولیک افراد شد.

چون قلب ضربان دارد، جریان خون از طریق شریان ها پایدار نیست اما خفیف است و جریان خون و فشار آن،  لحظه به لحظه تغییر می‌کنند.

به همین دلیل، اندازه گیری فشار خون فرد به عنوان دو عدد مختلف فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک ثبت می‌شود. این دو عدد نشان دهنده جنبه‌های مختلف فشار خون هستند.

فشار خون بالا در طول انقباض قلبی فعال، فشار خون سیستولیک نامیده می‌شود.

به نظر می‌رسد که نور آبی سبب افزایش سطح اکسید نیتریک نیز می‌شود. این ترکیب شیمیایی با سلامت قلب مرتبط است.

دانشمندان معتقدند که نور آبی سبب آزاد شدن اکسید نیتریک از پوست به جریان خون می‌شود بنابراین رگ‌ها آرام شده و جریان خون افزایش می‌یابد که در نتیجه آن فشار خون کاسته می‌شود.

 

 

 

 

هشدار به کودکان و بزرگسالان؛

متخصص ارولوژی گفت: نیاز به تخلیه مثانه زیر ۲ ساعت و احساس پری مثانه طی ۶ ساعت خواب شبانه، از نشانه‌های تکرر ادرار است.

عارضه‌ای که همه گروه‌های سنی را درگیر می‌کند!فرزاد علامه متخصص ارولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تکرر ادرار در کودکان و سالمندان گفت: برخی از عوامل تکرر ادرار در هر دو این گروه‌های سنی گفته شده، مشترک ‌است و برخی دیگر از دلایل مربوط به یک گروه سنی خاص است.

وی درباره علل تکرر ادرار در کودکان اظهار کرد: یبوست مهم‌ترین و شایع ترین عامل در ابتلای کودکان به تکرر ادرار کودکان به شمار می رود‌، عامل دیگر مشکلات مادرزادی کودک است، بر فرض مثال احتمال وجود دریچه مجاری خلفی در پسران باعث، کند و سخت خارج شدن ادرار می شود، همچنین مشکلات آناتومیک در دختران نیز در این موضوع تاثیر دارد.

این متخصص ارولوژی ادامه داد: عفونت ادرار از حاد ترین نوع تکرر ادرار است که بوی بد ادرار و بی قراری کودک هنگام ادرار کردن از نشانه های آن است‌، همچنین وجود یک کلاف مو یا خال بزرگ در پشت کودک، نشان دهنده مثانه نوروژنیک در او است که حاصل اختلالات ستون فقراتی مادرزادی است.

علائم تکرر ادرار در بزرگسالان

علامه درباره تکرر ادرار در بزرگسالان بیان کرد: خشکی و بزرگی پروستات در مردان و بیماری های عصبی پارکینسون و دیابت در زنان که در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی اتفاق می افتد، از شایع ترین علل بروز تکرر ادرار در بزرگسالان است.

این متخصص ارولوژی اظهار کرد: طبق تصمیم گیری کنگره بی اختیاری، اگر هر فردی زیر ۲ ساعت نیاز به تخلیه مثانه خود داشته باشد و همچنین طی ۶ ساعت خواب شبانه خود، احساس پری مثانه داشته باشد، دچار تکرر ادرار شده است.

روش های درمان تکرر ادرار

وی با اشاره به روش های درمان تکرر ادرار بیان کرد: در صورت خفیف بودن بیماری تنها با تغییر سبک تغذیه این اختلال برطرف می شوند، در مراحل بعدی در صورت نیاز به سراغ دارو یا درمان نیمه تهاجمی می رویم، به طور مثال تزریق بوتاکس به داخل مثانه یا تحریکات عصبی به ستون فقرات در درمان بیمار موثر خواهد بود،‌در نهایت اگر درمان حاصل نشود که این مورد بسیار نادر است، باید مثانه را خارج‌ کرده و از روده بیمار یک مثانه مصنوعی بسازیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*