اخبار اقتصادی / واکنش بانک مرکزی به قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک های کشور/ افزایش ۲۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی/ پرداخت جبرانی به کارمندان دولت با حقوق آبان/ جدیدترین پیش‌بینی IMF از رشد اقتصادی ایران

تقویت نماگر بورس پس از عقب نشینی ۴۴۳۱ واحدی
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۱۵۴۳ واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۱۸۲ هزار و ۲۱۱ واحد رسید. این در حالیست که در دو روز ابتدای هفته شاهد عقب نشینی ۴۴۳۱ واحدی  نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۴۹ واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۵۳ هزار و ۶۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۳۰۱ واحدی معادل ۱.۰۷ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۴۸۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۱۲ واحدی معادل ۱.۰۷ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۸۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۸۱۴ واحد افزایش معادل ۰.۹۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۲ هزار و ۳۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۱۲۲۲ واحد افزایش معادل ۰.۹۱ درصد به رقم ۱۳۵ هزار و ۵۴۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۶۵۹ واحد افزایش معادل ۰.۷۵ درصد همراه بود و عدد ۳۵۶ هزار و ۶۳۴ واحد را به نمایش گذاشت.
واکنش بانک مرکزی به قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک های کشور/ افزایش ۲۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی از مرداد تا شهریور/ پرداخت جبرانی به کارمندان دولت با حقوق آبان
سهام آسیایی با نگرانی از رشد اقتصادی جهان درجا زد
روز دوشنبه، در حالی‌که با نشانه‌هایی از افت تقاضای چین، دوباره نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی جهان تشدید شد، سهام آسیایی درجا زدند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۰۷ درصد افت کرد. این شاخص با جهش سهام چین افت‌های اولیه خود را جبران کرد اما همچنان نتوانست به منطقه مثبت وارد شود. سهام استرالیا ۰.۱۳ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن توانست ۰.۱۱ درصد به ارزش خود بیفزاید. ترکیبی از داده‌های تورمی ضعیف کارخانجات چین و پایین آمدن قیمت نفت، روز جمعه به سهام جهان فشار وارد کرد و شاخص سهام جهانی ام‌اس‌سی‌آی بدترین روز خود در دو هفته اخیر را ثبت کرد. این شاخص دیروز هم ۰.۰۹ درصد افت کرد. همچنین در بازار ارز، دلار ۰.۱۸ درصد در برابر ین رشد کرد و به نرخ برابری ۱۱۴.۰۳ رسید. یورو ۰.۱۱ درصد در برابر دلار افت کرد و به نرخ ۱.۱۳۲۲ رسید. شاخص دلار در برابر سبد ۶ ارز برتر جهان ۰.۱۲ درصد رشد کرد و به ۹۷.۰۲۲ واحد رسید.
واکنش بانک مرکزی به قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک های کشور
با توجه به انتشار خبری در خصوص قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک های کشور، روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: سوئیفت صرفاً یک سامانه پیام رسانی بین بانک ها و موسسات در سطح بین المللی بوده و نقشی در نگهداری حساب ها و تسویه ارزی ندارد. لذا همان گونه که در اطلاعیه های پیشین این بانک اعلام شد، با توجه به احتمال قطع ارایه این خدمات، سامانه‌های جایگزین پیام رسانی از مدت ها پیش برای پوشش امکانات و خدمات سوئیفت پیش بینی، توسعه و عملیاتی شده اند. بنابراین با قطع ارایه خدمات سوئیفت به برخی بانک‌های داخلی، خللی در انجام مبادلات ارزی و فرایند تجارت خارجی پیش بینی نمی شود و فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان از خدمات تمام بانک‌های دارای مجوز ارزی برای امور بازرگانی خود استفاده کنند.
بررسی راه‌اندازی کانال مالی بین ایران و اروپا
وزیر امور خارجه سابق آلمان به همراه اعضای هیأت تجاری انجمن خاورمیانه و دور آلمان(NUMOV) با رئیس کل بانک مرکزی  دیدار و درباره کانال مالی ایران و اروپا گفت وگو کردند. به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با بیان اینکه تلاشهای آمریکا نتواسته آنها را به هدف اصلیشان برساند، تصریح کرد: تدابیر لازم برای مقابله با این تحریم ها انجام شده است و در حال حاضر با برنامه ریزی لازم آثار منفی تحریم ها کنترل واقدامات لازم برای توسعه تجارت با کشورهای ۸گانه و همسایه گان درحال انجام است و انتظار می رود اتحادیه اروپا نیز هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی کانال مالی اقدام کند. در ادامه زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا تاکید کرد که یکی از اهداف برجام، توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اروپا با ایران است و آلمان همچنان به توسعه همکاری های اقتصادی با ایران علاقه دارد. وی با ابراز امیدواری از ایحاد کانال مالی بین ایران و اروپا بیان داشت که هزاران شرکت کوچک و بزرگ آلمانی که هیچ تعاملی با آمریکا ندارند می توانند به راحتی با ایران به تبادلات تجاری بپردازند.
وزیر صنعت: خودروسازان باید به تعهداتشان عمل کنند
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازان باید به تعهداتشان در برابر کسانی که قرارداد فروش قطعی خودرو دارند عمل کنند. به نقل از مهر ، رضا رحمانی در برنامه «گفت وگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما افزود: برخی خودروها تا ۹۰ درصد قطعاتشان تولید داخل است و باید خودروسازان بر روی ساخت این خودروها تمرکز کنند. وی سهم خودرو از صنعت کشور را حدود ۱۸ درصد اعلام کرد و گفت: قیمت گذاری جدید خودروها دو ماه پیش صورت گرفته و ابلاغ شده است اما اجرای آن نیازمند تمهیدات و مقدماتی است. رحمانی افزود: بر اساس آخرین تصمیم، ستاد تنظیم بازار مأموریت قیمت گذاری برای خودروها را بر عهده گرفته است.
قیمت مرغ در بازار، ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ مصوب!
در حالی‌که آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار حداکثر قیمت مصرف‌کننده برای هر کیلوگرم گوشت مرغ را ۸۱۷۵ تومان اعلام کرده است، این محصول پروتئینی به‌طور میانگین حدود ۲۰ درصد گران‌تر از آن‌چه باید به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. به گزارش ایسنا، چندی پیش مرتضی رضایی – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام – قیمت متوسط هر کیلوگرم گوشت مرغ را حدود ۹۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت این‌که برخی قیمت این محصول پروتئینی را حدود ۱۱ هزار تومان اعلام می‌کنند، درست نیست و در اکثر استان‌ها قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ پایین‌تر از ۱۰ هزار تومان است که البته نرخ مصوب جدید آن به زودی از سوی ستاد تنظیم بازار نهایی و ابلاغ می‌شود. این اظهارات در حالی صورت گرفت که براساس آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ سوم مرداد ماه امسال که تصویر آن در سایت اطلاع‌رسانی قیمت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درج شده است، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کننده حداکثر ۸۱۷۵ تومان اعلام شده و طبق اعلام این سازمان، تا قیمت‌های جدید اعلام نشود، نرخ‌های بالاتر از آن مشمول گران‌فروشی شده و باید با آن برخورد شود.

مدیرعامل بانک جهانی رئیس بانک توسعه برزیل می‌شود

«جوآکویم لوی» مدیر عامل و رییس بخش مالی بانک جهانی به عنوان رئیس بعدی بانک توسعه برزیل انتخاب شده است. در همین حال روزنامه «او اِستادو سائوپائولو» برزیل در سر مقاله خود عنوان کرد که این مطلب در راهروهای بانک جهانی درز پیدا کرد و «لوی» در حال ترک میز خود از بانک جهانی است. بر پایه این گزارش، «جوآکویم لوی» در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی به گروه بانک جهانی پیوست و پیش از این هم به عنوان وزیر دارایی برزیل در دوره ریاست جمهوری «دیلما روسف» بوده است که البته در ماه اوت همان سال به دلیل استفاده غیر قانونی از پول بانک های دولتی به منظور تخصیص بودجه برای هزینه کرد عمومی استیضاح شد.
افزایش ۲۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی از مرداد تا شهریور
بانک مرکزی ایران حجم نقدینگی تا شهریورماه سال جاری را ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. این آمار نشان می‌دهد که حجم نقدینگی کماکان صعودی بوده و طی حدود یک ماه به اندازه ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. پیش از این و در ۱۶ مهرماه سال جاری بانک مرکزی حجم نقدینگی را ۱۶۴۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. این حجم ‌نقدینگی با رشد ۲۰.۵ درصدی نسبت به مردادماه سال گذشته تا ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده که این رقم در مقایسه با ۱۳۶۶ هزار میلیارد تومان مرداد ۱۳۹۵ تا بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد. نقدینگی هم‌چنین نسبت به اسفندماه سال گذشته ۷.۸ دهم درصد رشد داشته است. این در حالی است که نقدینگی در مقایسه با ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان تیرماه امسال هم حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان در یک ماه افزایش داشته است.
ترامپ: قیمت نفت باید باز هم پایین‌تر بیاید
دونالد ترامپ در توئیتر به تحولات اخیر بازار نفت واکنش نشان داد و از هم‌پیمانان نفتی واشنگتن به خصوص عربستان به خاطر کمک به کاهش قیمت نفت تشکر کرد. این توئیت ساعتی پس از آن منتشر شد که «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان در اجلاس کمیته نظارتی اوپک و کشورهای هم‌پیمان، از لزوم کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۹ برای جلوگیری از ایجاد عرضه مازاد سخن گفت. الفالح گفته بود که با توجه به رشد تولید جهانی نفت، در سال آینده باید حداقل ۱ میلیون بشکه از تولید روزانه اوپک کاسته شود و عربستان حاضر است که به تنهایی، نیم میلیون از این کاهش تولید را بر عهده بگیرد. وزیر نفت عربستان همچنین گفته بود که کاهش تولید ناشی از اعمال تحریم‌های ۱۴ آبان آمریکا علیه ایران، کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و به همین دلیل، قیمت‌ها در سراشیبی سقوط رفته‌اند. ترامپ با در نظر گرفتن همه این مسائل، به توئیتر آمده و نوشته: «امیدوارم که عربستان سعودی و اوپک، تولید نفت را کاهش ندهند. قیمت نفت باید بر اساس عرضه، بیشتر از این‌ها کاهش یابد.» /فارس
عربستان نفت خود را در هند ذخیره سازی می کند
وزیر نفت هند دیروز اعلام کرد، در حال گفت و گو با همتای عربستانی خود به منظور انجام ذخیره سازی نفت عربستان در منطقه بادور در جنوب هندوستان است. هیأت دولت هند ماه گذشته تصویب کرده بود که شرکت های خارجی می توانند ذخایر استاتژیک نفتی در هند داشته باشند.  در همین راستا ابوظبی نیز اعلام کرده است قصد دارد بعد از عربستان نیمی از ذخایر نفتی در منطقه بادور هندوستان را به منظور انجام ذخیره سازین نفت خریداری کند. وزیر نفت هند روز یکشنبه در حاشیه جلسه ابوظبی گفت وزیر نفت امارات مشتاقانه به دنبال این امر است و ما نیز قصد داریم به زودی قراردادی با این کشور امضا کنیم.
پرداخت جبرانی به کارمندان دولت با حقوق آبان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بسته حمایتی دولت گفت: همکاری مشترکی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است که هم حمایت مالی از اقشار کم‌درآمد و هم در مراحل مختلف حمایت‌های کالایی صورت گیرد. وی گفت: در این هفته تمام آنهایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند در دستور کار هستند. مانند ۱۴ دوره دیگر که از این امکان استفاده می‌کردند متناسب با جدول جدید که بین ۱۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان است، برای خانواده‌های ۱ تا ۵ نفره بهره‌مند می‌شوند که به‌صورت کالایی از یک لیست متنوع است. به نقل از تسنیم، شریعتمداری افزود: یک مرحله دیگر است که یا همزمان با دستمزد این ماه و یا زودتر توسط دولت و وزارت اقتصاد و دارایی انجام خواهد شد که آن هم حمایت از کارمندان دولت در بخش‌های گوناگون است. بر اساس این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه مجاز است برای کارکنان رسمی، پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و بازنشستگان شرکت فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی آنها کمتر از ۳۰ میلیون ریال در ماه است، کمک جبرانی از طریق حساب بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد آنها واریز شود. وی گفت: گروه سوم دو هفته بعد از اجرای مرحله اول انجام می‌شود. سایر گروه‌های با درآمد کمتری هستند که یک هفته بعد از دوره اول انجام می‌شود.
جدیدترین پیش‌بینی IMF از رشد اقتصادی ایران

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود تحت عنوان چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای میانه در سال ۲۰۱۸ میلادی پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی منفی ۱.۵ درصد و این رقم برای سال آینده میلادی منفی ۳.۶ درصد خواهد بود. همچین صندوق بین المللی پول تورم قیمت مصرف کننده ایران را در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۹.۶ درصد و این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۴.۱ درصد خودهد بود.

واکنش بانک مرکزی به قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک های کشور/ افزایش ۲۶ هزار میلیارد تومانی نقدینگی/ پرداخت جبرانی به کارمندان دولت با حقوق آبان/ جدیدترین پیش‌بینی IMF از رشد اقتصادی ایران

بر پایه این گزارش، صندوق بین المللی پول تراز حساب جاری ایران را برای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱.۳ درصد و ۰.۳ درصد برآورد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*