آخرین تحولات خاورمیانه؛ تمدید فرمان «اضطرار ملی» در مورد ایران از سوی ترامپ/ آغاز دور جدید حملات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده یمن/اظهارات جدید جان بولتون در مورد گزینه نظام علیه ایران/دعوت رسمی بحرین از وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به منامه

اظهارات جدید جان بولتون در مورد گزینه نظام علیه ایران، تأیید مجدد پایبندی ایران به برجام از سوی آمانو، آغاز دور جدید حملات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده یمن و دعوت رسمی بحرین از وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به منامه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تمدید فرمان «اضطرار ملی» در مورد ایران ازسوی ترامپ نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فرمان اضطرار ملی در خصوص ایران را یک سال دیگر تمدید کرده است.

ترامپ در بیانیه ای اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ به موجب فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ در قبال ایران اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

بیانیه مذکور با اشاره به توافقنامه الجزایر ـ که ۱۹ ژانویه سال ۱۹۸۱ بین ایران و آمریکا امضا شد ـ آمده است: هنوز روابط واشنگتن با تهران عادی نشده و فرایند اجرای توافقات مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با تهران در جریان هستند.

تمدید فرمان «اضطرار ملی» در مورد ایران ازسوی ترامپ/ آغاز دور جدید حملات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده یمن/اظهارات جدید جان بولتون در مورد گزینه نظام علیه ایران/دعوت رسمی بحرین از وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به منامه

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: وضعیت اضطرار اعلام‌ شده در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و اقدامات انجام شده در آن تاریخ، باید بعد از ۱۴ نوامبر ۲۰۱۸ هم ادامه پیدا کند.

اظهارات جدید جان بولتون در مورد گزینه نظام علیه ایران

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در پاریس گفته گزینه نظامی جایی در برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا علیه ایران ندارد.

«نیک شیفرین»، خبرنگار «نیوزآور» نوشته، بولتون در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه در صورت خروج ایران از برجام، آیا گزینه نظامی علیه این کشور روی میز است، گفت: «این [گزینه] هیچ جایی در برنامه‌ریزی‌های ما ندارد.»

بولتون اضافه کرد: «رئیس‌جمهور فکر نمی‌کند ایران از توافق خارج شود.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه، یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

تمدید فرمان «اضطرار ملی» در مورد ایران ازسوی ترامپ/ آغاز دور جدید حملات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده یمن/اظهارات جدید جان بولتون در مورد گزینه نظام علیه ایران/دعوت رسمی بحرین از وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به منامه

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی، رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

تأیید مجدد پایبندی ایران به برجام از سوی آمانو

آمانو در بیانیه ای در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اجرای تعدات برجامی توسط ایران تأکید کرد.

وی گفت: «ما به راستی آزمایی و کنترل اجرای تعهدات هسته ای توسط ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه داده ایم.»

آمانو تصریح کرد: «ایران در حال اجرای تعهدات هسته ای خود تحت برجام است. این ضروری است که ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد.»

تمدید فرمان «اضطرار ملی» در مورد ایران ازسوی ترامپ/ آغاز دور جدید حملات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده یمن/اظهارات جدید جان بولتون در مورد گزینه نظام علیه ایران/دعوت رسمی بحرین از وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به منامه

وی همچنین بر ادامه راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده توسط ایران تحت موافقتنامه پادمان تأکید کرد.

آمانو در این بیانیه افزود: آژانس به کار ارزیابی در خصوص فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اظهار نشده در ایران ادامه خواهد داد.

آغاز دور جدید حملات ائتلاف سعودی برای اشغال الحدیده یمن

ائتلاف سعودی و اماراتی به دنبال اشغال شهر و بندر الحدیده واقع در غرب یمن است.

رویترز جمعه گزارش داد که نیروهای تحت امر این ائتلاف «عملیات نظامی گسترده‌ای» برای اشغال مرکز استان الحدیده شروع کرده‌اند.

دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، مدعی شد: نیروهای آن با پوشش هوایی ائتلاف سعودی در حال پیشروی به شمال و سمت غرب شهر الحدیده هستند؛ اعلام آغاز حملات ائتلاف سعودی و نیروهای دولت مستعفی درست به فاصله یک روز از اعلام شکست حملات آن‌ها به شهر الحدیده بود.

دیروز پنجشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با پاتک خود، خطوط امدادرسانی متجاوزان را در چهار محور قطع و آن‌ها را محاصره کرده است.

سرگرد «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت، همه مناطقی را که نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی طی این هفته به اشغال خود درآورده بودند، پس گرفته‌اند.

ائتلاف سعودی از خرداد ماه گذشته چندین بار به شهر بندر الحدیده لشکرکشی کرد، به این امید که با اشغال این شهر و بسته شدن راه تنفس دولت نجات ملی، آن‌ها را مجبور به امتیازدهی در روند مذاکرات یمن کند.

دعوت رسمی بحرین از وزیر رژیم اسرائیل برای سفر به منامه

شبکه تلویزیونی i24News رژیم اسرائیل فاش کرد: وزارت امور خارجه اسرائیل هفته جاری دعوتی رسمی از بحرین برای شرکت ایلی کوهین وزیر اقتصاد در یک اجلاس کاری دریافت کرده است که اوایل سال آینده میلادی در شهر منامه برگزار خواهد شد.

این شبکه افزود: منامه میزبان اجلاس ” Startup Nations Ministerial ” است و انتظار می رود مسئولان بلندپایه از سراسر جهان در آنجا گردهم آیند.

رژیم آل‌خلیفه در ادامه روند عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل خردادماه امسال نیز، هیأتی از این رژیم را برای مشارکت در نشست «میراث جهانی» رسما به بحرین دعوت کرده بود.

پیشتر نیز «حمد بن عیسی آل‌خلیفه» شاه بحرین در دیدار با خاخام یهودی در لس‌آنجلس، گفت: «شهروندان بحرینی می‌تواند از اسرائیل بازدید کنند».

بر اساس اسناد منتشره از ویکی‌ لیکس «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین بارها بر آمادگی خود برای دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل تأکید کرده است.

علمای بحرین پیش از این عادی‌سازی روابط بین رژیم آل خلیفه و رژیم اسرائیل را اقدامی تحریک‌آمیز و خطرناک توصیف کردند.

این علما تأکید کردند، این اقدام رژیم آل خلیفه به مثابه خیانتی بسیار بزرگ به امت اسلامی و عربی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*