محیط زیست با تولید تیلاپیا در خراسان جنوبی موافقت کرد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با تولید تیلاپیا در ۴ استان کویری یزد،سمنان،خراسان جنوبی و قم موافقت کرده است و پس از دریافت مجوز، دانش تکثیر ماهی تیلاپیا به بخش خصوصی منتقل می‌شود

 

محیط زیست با تولید تیلاپیا در 4 استان کویری موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم  ، محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات در حاشیه همایش ملی تغذیه آبزیان غذای زنده اظهار کرد: غذای زنده یکی از بخش های مهم زنجیره تولید در صنعت شیلات به شمار می رود که در بخش آبزی پروری و حفظ ذخایر ژنتیک از اهمیت بالایی برخوردار است. غذای زنده در تمامی گونه ماهیان شمال و جنوب کشور که بازسازی می خواهد انجام شود،نقش مهمی دارد.

وی افزود: تمامی ماهیان خاویاری،کپورماهیان و میگو در مراحل اولیه زندگی خود به غذای زنده آرتمیا نیاز دارند. غذای زنده ماهیان زینتی به صورت کپسول های منجمد از خارج وارد می شود. با توجه به انکه تولید جلبک در صنعت روغن،لوازم آرایشی و بهداشتی ارزش بالایی دارند، از این رو باید ما نیز به این سمت و سو پیش رویم.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات در ادامه افزود: غذای زنده نقش مهمی در ساختار اسکت بدنی ماهی دارد به گونه ای که انواع گونه های ماهی را در برابر بیماری مقاوم می کند.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم سیست آرتمیا وارد کشور می شود،بیان کرد: تولید آرتمیا در کشور جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست و تنها درکارگاه بازسازی  ذخایر شیلات و واحدهای پرورش کوچک از تولید داخل استفاده می شود.

پورکاظمی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت مجوز تیلاپیا گفت: سازمان محیط زیست با تولید تیلاپیا در استان های یزد،سمنان،خراسان جنوبی و قم موافقت کرده است و پس از دریافت مجوز،آماده واگذاری دانش تکثیر ماهی تیلاپیا به بخش خصوصی هستیم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، تولید تیلاپیا فرصت مناسبی است تا از خروج ارز جلوگیری کنیم که به همین دلیل برنامه شیلات در فاز اول ان است که تا دو سال آینده تولید به ۲۰ تا ۳۰ هزارتن برسد.

تولید غذای زنده از غذای آماده

در ادامه همایون حسین زاده صحافی معاون ترویج موسسه تحقیقات علوم شیلات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آبزیان برای رشد و نمو خود در مراحل لارو نیازمند استفاده از غذای زنده هستند. در شرایط کنونی صنعت میگو بدون استفاده از غذای زنده نمی تواند به کار خود ادامه دهد.

صحافی از تولید ۲ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور خبر داد و گفت: ماهیان زینتی در مراحل لار نیازمند استفاده از غذاهای کوچک زنده هستند که از این رو با برگزاری این همایش سعی کردیم که توجه خود را روی صاحبان فن متمرکز کنیم.

این مقام مسئول درباره قیمت غذاهای زنده بیان کرد: اگر  تولید غذای زنده با فنون و تکنیک صحیح صورت گیرد، در برخی موارد از غذای کنسانتره نیز ارزانتر تمام می شود.

وی در پایان تصریح کرد: هم اکنون انواع مختلف غذای زنده به جز بخشی از سیست آرتمیا در داخل تولید می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*