آخرین خبر :

یادداشت امروز/گل باشیم حتی در کنار خارها

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
اون خوب رفتار کرد که من نکردم؟ خب وقتی بد می گوید، بد می شنود. این قانون زندگی است… از این دست جملات، فراوان شنیده ایم و باز هم می شنویم. با لحن حق به جانب هم می شنویم به ویژه اگر اندک انتقادی هم ته کلام مان باشد نسبت به رفتار متقابل در برابر رفتار بد.
شاید خیلی ها بد ندانند این رفتار را و منطقی هم در آن بیابند که جواب های، هوی است. اما اگر دقت کنیم در خواهیم یافت رفتاری چنین، به معنای مدیریت شدن ما و رفتار مان توسط کسی است که رفتار خوبی ندارد حال آنکه ما به خودمان باشد، خوبی را دوست داریم و به رفتار در می آوریم. در این مواقع است که حواس مان نیست دارند ما را مدیریت می کنند. حواس مان نیست دارند برای ما رفتار سازی می کنند که اگر بود حواس مان، بازیگر سناریوی دیگران نمی شدیم. من این نگاه را که در یک پست مجازی منتشر شده بود را بسیار پسندیدم که می گوید؛ روزی با دوستم از کنار یک دکه روزنامه فروشی رد می شدیم ؛ دوستم روزنامه ای خرید و مودبانه از مرد روزنامه فروش تشکر کرد، اما آن مرد هیچ پاسخی به تشکر او نداد. همان طور که دور می شدیم، به دوستم گفتم: چه مرد عبوس و ترش رویی بود
دوستم گفت: او همیشه این طور است!
پرسیدم: پس تو چرا به او احترام می گذاری؟!
دوستم با تعجب گفت: “چرا باید به او اجازه بدهم که برای رفتار من تصمیم بگیرد؟من خودم هستم.”… راست می گفت آن بنده خدا. ما باید خودمان باشیم و تا می توانیم بکوشیم خودمان بمانیم و مثل مومی نشویم که دیگران رفتارمان را شکل دهند. رفتار ما اگر شکل بگیرد، خودمان شکل گرفته ایم و چیزی شده ایم که دیگران نقشش را زده اند نه آنچه خودمان می خواستیم بشود. ما باید به سمت کنش گری حرکت کنیم نه اینکه شخصیتی واکنشی داشته باشیم که همواره بر اساس مدل رفتار دیگران، رفتار خود را تعریف می کند. ادامه آن پست هم خواندنی بود؛ اجازه ندهید تا برخوردهاى دیگران ، موجب تغییر رفتارهاى شما شود . همیشه مثل گــــــــــــل باشید که در هر شرایطى خوش عطرى و زیبایى خود را حفظ مى کند .
بله، حفظ می کند حتی اگر آن را از درخت هم جدا کرده باشند. حفظ می کند حتی اگر آن را بر خاک انداخته باشند. گل، گل می ماند در هر شرایطی. ما هم باید خودمان بمانیم در هر روزگار و در برابر هر رفتاری. این است که آدمی را به زیبایی برمی کشد و در تراز بهتر زیستن قرار می دهد.
ما باید چنان رفتار کنیم که در هر رفتار و هر دیدارى ردی از عشق و شمیمی از عطر زیباى نهاد پاک به یادگار بگذاریم. این چیزی است که از هر انسانی توقع می رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*