یادداشت امروز/دست از یقه خودمان برداریم!

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
به هم رحم کنیم، همه چیز درست می شود. یک بار هم امتحان کنیم این گزاره را. اگر نشد برای بی رحمی در حق هم همیشه وقت داریم. اگر نتیجه نگرفتیم، بزنیم و لقمه را نه از سفره هم که از دهان هم نیز بیرون بکشیم اما نه برای رضای خدا که فقط و فقط برای درست شدن روزگار خودمان هم که شده، چند صباحی را بر مدار مروت و رحم، بگذرانیم. بدانیم که پیش از ما، در ادوار مختلف تاریخی هم اتفاق افتاده که مردم در شرایط تنگناهای مرد افکن قرار گرفته اند اما توانسته اند با کمک به هم و البته کمکِ هم عبور کنند. یک نمونه تاریخی اش هم اینکه؛ می گویند خدا به موسی گفت: قحطی خواهد آمد به قومت بگو آماده شوند. موسی به قومش گفت و قومش، از دیوار خانه ها سوراخ ایجاد کردند که در هنگام سختی به داد هم برسند که این قحطی بگذرد.
مدتی گذشت قحطی نیامد. موسی از خدا علت را پرسید. خدا به او گفت من دیدم که قوم تو به هم رحم کردند. من چگونه به این قوم رحم نکنم؟ بله، خداوند، ارحم الراحمین است و زمانی که ما را نسبت به هم برمدار مروت و به حال رحم و شفقت ببیند، رحمت را در حق ما تمام می کند. پیامبر بزرگوار ما نیز راز زندگی سعادتمندانه را در دو کلمه بیان فرموده اند؛ ارحموا ترحموا. رحم کنید تا مورد رحم قرار گیرید. یعنی همان مثل معروف که می گوید از هر دستی که بدهی، با همان دست می گیری. خب اگر نیکی بدهی، خیر می بینی و می گیری و اگر خدای ناکرده، دستت طعم بی رحمی داشته باشد، روشن است که زخم برخواهد داشت پس برای سلامت خودمان هم که شده، مراقب زندگی همدیگر باشیم تا چاره شود روزگاری که بی چاره می نماید. یک تصویر زشت از این بیچارگی همان است که دارد رمق ما را می گیرد به اسم گران فروشی. به اسم احتکار، به اسم اختلاس و به هزار اسم پلشت دیگر اما اگر به هم رحم کنیم، جای همه این ها را خوبی و خیر می گیرد و همه از نعمات آن برخوردار می شویم. مثلا در همین بحث اخیر اگر رفتار و خرید خود را مدیریت کنیم، قیمت ها و بازار هم مدیریت خواهد شد چنانکه در دیگر کشورها شده است. آنان در شرایط خاص، نمی خرند تا بازار تنظیم شود اما ما از ترس کمبود، با ولع در خرید، قحطی به وجود می آوریم!
به قول بنده خدایی مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی در این کشور رخ دهد؟ گویا دیگر بنی‌آدم اعضای یکدیگر نیستند و اگر دردی به فردی وارد شود دیگران می‌گویند : چه خوب که ما نبودیم!
می‌گویند ۲۳ سال پیش اولین تحریم گرانفروشی توسط مردم آلمان انجام شد.مردم آلمان به شدت مصرف شیر و لبنیات را برای سلامتی خود ضروری می‌دانند و حتماً در روز دو تا سه لیوان شیر مصرف می‌کنند اما پس از اینکه صنایع خصوصی و دولتی لبنیات کشور آلمان تصمیم به افزایش قیمت گرفتند مردم آلمان به طور کاملاً خودجوش و مردمی به مدت ۱۴ ماه لبنیات و مخصوصاً شیر را از سفره‌های خود حذف کردند تا اینکه صنایع لبنیاتی با برگشت قیمت شیر به ۱۴ ماه پیش از آن موافقت کردند. می گویند: آمریکایی‌ها تنها سه ماه تلفن همراه موتورولا را نخریدند تا قیمت به عقب بازگشت.
می گویند: گرانفروشی شیر در برزیل تنها ۹ ماه به طول انجامید و پس از آن قیمت‌ها شکست.
اما در کشور ما در یک دقیقه، شش میلیون نفر خواهان خرید از شرکت سایپا بودند. اگر هر نفر ۲۵ میلیون تومان بخواهد در این شرکت هزینه کند، می‌شود ۱۵۰۰۰۰ میلیارد تومان.
حال نباید پرسید که ایراد فقط از اقتصاد است یا فرهنگمان هم ایراد دارد؟ من معتقدم فرهنگ مادر همه پدیده هاست. اگر مادر صالح باشد فرزندانش هم بر مدار صلاح و اصلاح خواهند بود. فرهنگ را درست کنیم و خود، درست رفتار کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد چنان که در دیگر کشورها اصلاح شده است. برای یک بار هم که شده این گزاره را اجرایی کنیم اگر نشد باز به سرخطی برگردیم که الان هستیم….

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*