آخرین خبر :

گفتگو با دو رزمنده خراسان جنوبی به مناسبت هفته دفاع مقدسکلاهی که جا ماند

پشت هیاهوی شهر، پشت این حجم سیاه بی‏اعتنایی، پشت این تراکم خودبینی و خودخواهی، پشت این تزویرها و تظاهرها، سنگرهایی بود پر از سجاده‏های سبز و فرصت‏های آبی با فرش هایی از آسمان؛ هوایی آکنده از اخلاق و صمیمیت؛ خلوت‏هایی که پوشیده از آفتاب بود و سرشار از خدا و عشق؛ لبریز از آینه بود و آرامش؛ وقت‏هایی که می‏شد زانو به زانوی عشق نشست و با خدا صحبت کرد. ماه‏ها و سال‏هایی که دور از خود می‏توانستی با سر انگشتان دعا حیات را لمس کنی، با تمام دلت در فضای شفاف گل‏ها بنشینی، شیرینی پرواز را بنوشی و حضور خدا را ادراک کنی. سال های دفاع مقدس با وجود اینکه مردم هیچ نداشتند ولی آنچنان با هم همراه و همدل بودند که این روزها فقط باید افسوس خورد. به مناسبت هفته دفاع مقدس بر خلاف دیگر گزارش ها به سراغ رزمندگان معروف نرفتیم بلکه در اداره کل منابع طبیعی استان که حدود ۳۰۰ کارمند دارد و از این تعداد ۱۳۳ نفر آنها ایثارگر هستند به سراغ دو نفر از آنها می رویم تا از خاطره های خود بگویند. آنها جای موزه دفاع مقدس را در استان خالی می دانند.
سال تولد خود را تغییر دادم
محمود رفعتی نژاد، رئیس اداره حراست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است. در ابتدا که او را می بینم کمی از برخورد با ایشان می ترسم ولی زمانی که لب به سخن باز می کند تمام تصوراتم اشتباه از آب در می آید چنان به زیبایی و خوشرویی و گاهی خنده های بلند از جبهه و خاطره های خود می گوید که اگر وقت می داشتم بازهم با او صحبت می کردم. او متولد سال ۴۹ می باشد و در سال ۶۶ به پیام امام خمینی (ره) لبیک گفته و در دو مرحله به جبهه اعزام شده است. رفعتی نژاد در خصوص چگونگی ورورد به جبهه می گوید: من فقط ۱۴ سالم بود و هر چه می رفتم مرا اعزام نمی کردند و بالاخره تصمیم گرفتم سال تولد خود را به ۵۱ تغییر دهم تا اجازه اعزام دهند و همین هم شد. وی با خنده ادامه می دهد که خانواده ناراضی بودند و من هم فرار کردم.
باید برخی از موارد را برای خود نگه داشت
این رزمنده دفاع مقدس عنوان می کند: در روز دانش آموز کنونی اعزام شدم و به همین دلیل دقیق یادم مانده است و در دو مرحله به مدت ۷ ماه و ۱۰ روز جبهه رفته ام ولی همین مدت پر از درس و زندگی بود. رفعتی نژاد اضافه می کند: با سپاهیان حضرت محمد (ص) به جبهه های کردستان اعزام شدم. وی دلیل اینکه در این سن به جبهه رفته را عشق، علاقه و شرایط آن زمان می داند و ادامه می دهدکه در آن زمان همه شرایط را درک می کردند و می دانستند که برای امنیت کشور و حمایت از ناموس خود باید این کار را انجام دهند و همه هم کلاسی ها و دوستانم هم داوطلبانه به جبهه رفته بودند. به گفتۀ وی در همان ابتدا جنازه هایی از عراقی ها دیده است و به همین دلیل با خود فکر می کرده که شب خوابش نمی برد ولی می گوید: در طول مسیر آنقدر از این نوع صحنه ها دیدم که برایم عادی شد و ترسم از بین رفت. او بیان می کند که مدارک جانبازی ندارد ولی برخی علائم و زخم هایی دارد که هیچ گاه به دنبال گرفتن سهمیه جانبازی نرفته است و اعتقاد دارد که نباید همه چیز را حساب کرد و باید برای خود برخی موارد را نگاه داشت.
از کلاهی که جا ماند تا کلاه عراقی
رئیس اداره حراست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با خنده یکی از خاطره های خود را می گوید که در عملیات والفجر ۱۰ زمان اعزام باید از کامیون های بزرگ پیاده می شدند و از آنجایی که کوچک بوده و درهای عقب کامیون هم باز نمی شده نتوانسته پیاده شود و کلاه خود را زیر پا گذاشته تا از روی در کامیون پیاده شود ولی دیگر نتوانسته آن را بردارد. وی ادامه می دهد وقتی فرمانده عملیات مرا دید که کلاه ندارم گفت تو شهید می شوی ولی جواب دادم که در مسیر از جنازه عراقی ها یک کلاه برمی دارم و همین طور هم شد و با شوخی می گوید: کلاه آنها از ما بهتر بود و اتفاقی برایم نیفتاد، کلاهشان فایبرگلاس و سبک بود ولی کلاه ما آهنی و سنگین بود.
جامعه از دفاع مقدس فاصله گرفته است
رئیس اداره حراست منابع طبیعی استان عنوان می کند: جامعه از دفاع مقدس فاصله گرفته است و به همین دلیل فضا برای رسانه ها و تبلیغات مخرب باز شده است. رفعتی نژاد می گوید: اگر می خواهیم دوباره مردم و جوانان به این سمت بیایند باید مسئولان فکری برای تبلیغات و فرهنگ سازی مناسب بردارند و خاطره ها و زندگی رزمنده ها، ایثارگران و جانبازان را مستندسازی کنند و به صورتی که مورد پسند جوانان این زمان قرار گیرد تهیه و پخش کنند. به گفتۀ وی یکی دیگر از راه ها این است که رزمایش هایی برگزار شود تا جوانان و نوجوانان در آن شرکت کنند و آنگاه با محیط و شرایط آن زمان آشنا شده و بیشتر تمایل دارند به دنبال خاطره ها و زندگی این افراد بروند. وی تاکید می کند که در استان جای خالی موزه دفاع مقدس به شدت دیده می شود و مسئولان و متولیان باید در این بخش سرمایه گذاری کنند.
اولین دبیرستان با تعداد بالای شهید
غلامرضا آخوندی، رئیس اداره مدیریت عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز با بیان اینکه اول مهر تولد اوست و پا در ۵۰ سالگی گذاشته است، با خنده می گوید: تولدم مبارک. وی بیان می کند که در زمان جنگ در مشهد زندگی می کردند و در دبیرستان آیت ا… کاشانی درس خوانده است مدرسه ای که اولین دبیرستان با تعداد بالای شهید بوده است. به گفتۀ وی به دلیل همین فضای معنوی و تفکراتی که وجود داشت و ضرورتی که احساس می شد در سن ۱۹ سالگی برای اعزام اقدام کردم. آخوندی می گوید: خانواده ام با این موضوع مشکلی نداشتند و رضایت داشتند ولی مادرم به من گفته بود برای دفعه اول که می روی حتما باید سالم برگردی پس جایی که خطرناک است نباید بروی و خطری نکنی و من هم قول دادم.
قول به مادر و داستان هایش
رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه ۷ ماه و ۳۰ روز در دو مرحله در جبهه ها بوده است، می گوید: به دلیل قولی که به مادرم دادم با مشورتی که داشتم تصمیم گرفتم به بخش ادوات بروم تا دفعه اول سالم به خانه بازگردم. آخوندی به زیبایی از ماجرای اعزام و دردسرهای آن می گوید به نوعی که در طول مصاحبه نمی توانم جلوی خنده های خود را بگیرم، او تصریح می کند که سپاه بر اساس وضع جسمانی، روحیه و دیگر موارد در بخش های پیاده، تخریب، حفاظت و اطلاعات و ادوات نیرو می گرفتند یک نفر از این سپاهیان آمد و از من تعریف کرد و کارت اعزامم را خواست و وقتی متوجه شدم که اسم مرا در تخریب نوشته است من هم پیش دوستم رفتم و او هم گفت که دیگر تو شهید می شوی و من با هزار زحمت کارتم را پس گرفتم و گفتم نمی خواهم در این بخش باشم که همان لحظه یکی دیگر از نیروها اسم مرا در حفاظت اطلاعات نوشت، من هم خوشحال که دیگر اسنجا حتما امن است ولی دوستم باز گفت که کار آنها در مرز خود عراق است و من اسیر می شوم و بالاخره با هزار گریه و زاری که آقا مادر من قول گرفته جایی که خطر نداشته باشد بروم در ادوات قسمت دیده بانی نام نویسی کردم.
دغدغه و مشکلات جوانان دلیل فاصله گرفتن از دفاع مقدس
رئیس اداره مدیریت عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دلیل فاصله گرفتن جوان ها از دفاع مقدس را روحیه آن زمان و دغدغه های زیاد آنها می داند و می گوید: چرا فاصله جوان ها با عزای حسین(ع) و عاشورا احساس نمی شود و اکنون در عزاداری ها از هر سنی را می بینیم که به هر نوعی در مراسم عزای امام حسین(ع) حضور دارند ولی به دفاع مقدس که می رسد این فاصله احساس می شود. آخوندی تاکید می کند: یکی از این دلایل دغدغه زیاد و انگیزه پایین است، جوان درس می خواند و وارد بازار کار می شود آخر هیچ و فقط بیکاری نصیبش می شود و همین مشکلات اقتصادی اعتماد و انگیزه جوانان را گرفته است. وی بیان می کند: جوان ها در حال کسب تجربه هستند و در آن زمان یک فکر و دغدغه مشترک وجود داشت و همه پشت هم را داشتند ولی اکنون مسئولان غافل شده اند.
بی توجهی مسئولان
رئیس اداره مدیریت عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان می گوید: مسئولان در این زمینه کوتاهی کرده اند و برای خود آنها هم دیگر این مسائل اهمیتی ندارد تا بخواهند با فکر به روز شده آن را به جوانان انتقال دهند. آخوندی تاکید می کند: راهپیمایی اربعین بهترین فرصت است چرا که جوانان در این زمان هستند و این محیط یک مجموعه کامل از شرایط جبهه را دارد که می توان به فرهنگ سازی پرداخت و فرهنگ شهادت و ایثار را بازگو کرد ولی این فرصت مغفول مانده است. وی خاطر نشان می کند: همچنین فقط نباید به سراغ رزمنده ها و جانبازانی رفت که بالای ۷۰ درصد جانبازی یا چندین سال جبهه دارند، درست است که واقعا افراد بزرگی هستند ولی قشر عظیمی هستند که شاید چند ماه تجربه دارند ولی دیده نمی شوند و اگر می خواهیم این فرهنگ ایثار را جا بیندازیم باید تمام این قشر دیده شوند. به گفتۀ وی حتی افرادی که کمتر از ۶ ماه جبهه رفته اند هیچ مزیت و امتیازی برای آنها و خانواده شان در نظر نگرفته اند و این فاصله انداختن درست نیست و باید این خلاء های قانونی تغییر کند و اگر کاری می خواهد انجام شود برای همه باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*