مرز ماهیرود فرصتی در حال سوختن

مرز ماهیرود موهبتی بزرگ برای خراسان جنوبی است که در دیگر مرزها وجود ندارد اما متاسفانه بدست خود این فرصت را داریم از دست می‌دهیم و مسئولان در زمینه مشکلات سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی تدبیری ندارند.

خراسان جنوبی| مرز ماهیرود فرصتی در حال سوختن

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، منطقه  ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز مهم در حال توسعه شرق ایران به دلیل برخورداری از مزایای ویژه و موقعیت جغرافیایی، وسعت کافی و استعدادهای منحصر به فرد و قرار گرفتن در حلقه طلایی کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال شرق – جنوب شرق، دسترسی به بازارهای بزرگ افغانستان و کشورهای آسیای میانه و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی فراوان جایگاه ممتازی را برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد ملی و بین‌المللی دارا است.

این منطقه ویژه می‌تواند با برقراری ارتباط تجاری، صنعتی و خدماتی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان با فرصت‌های طلایی افغانستان باشد.

مرز ماهیرود فرصتی در حال سوختن

از ۱۰ سال پیش انجمن بیرجندی‌ها با استناد به نظر کارشناسان و صاحب‌نظران و نتایج جلسات در باب هم‌مرز بودن خراسان جنوبی با افغانستان علام کرد که با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب  و اوج بیکاری در استان به داشتن مرز مشترک با افغانستان باید به عنوان یک نعمت و فرصت نگاه کرد و هم استانی‌ها را به همدلی و وفاق با برادران افغانستانی تشویق و ترغیب کرد و حتی پیشنهاد کردیم که این همه توان صرف مبارزه با قاچاق سوخت دردی را دوا نمی‌کند.

وضعیت مرز ماهیرود

مرز ماهیرود تنها نقطه مرزی با افغانستان است که هم ما بازارچه مرزی و پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی داریم و در نقطه مقابل افغانستان هم بازارچه مرزی دارد یعنی در دوغارون و جای دیگر افغانستانی‌ها بازارچه مرزی ندارند.

فرصت ماهیرود را باید به هر نحو که شده نگه داریم چه از طریقی که سرمایه‌گذار افغانستانی‌ بیاریم یا مردم مرزنشین ایران و افغانستان از طریق خورده فروشی درگیر مرز کنیم.

حجم سرمایه‌گذاری وامکانات در مرز ماهیرود از دوقارون بیشتر است

سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در مرز ماهیرود تنها منطقه‌ای است که توسط بخش صد درصد خصوصی اداره و بدون هیچ گونه تسهیلات بانکی و دولتی راه‌اندازی و اداره می‌شود که به دلیل مزایا و پتانسیل‌های جذاب سرمایه‌گذاری مورد استقبال سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ملی و بین‌المللی است.

موضوع فرصت ترازیت را گرفتیم که می‌تواند به اشتغال استان و کشور کمک کند و به همین دلیل شرایط ویژه حاکم بر مراودات در مرز ماهیرود برای ما موهبتی بزرگ است که در دیگر مرزها وجود ندارد. متاسفانه ما بدست خود این فرصت را نابود کرده و می‌کنیم.

مشکلات سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی پایان ندارد

آنچه به نظر می‌رسد این است که با وجود  اطلاع مدیران از مشکلات همتی برای برطرف کردن موضوع مهمی همچون درب واحد صادرات مرز ماهیرود وجود ندارد.

مسئولان بدانند که با این روند سوای خسارت‌های مادی و معنوی که به استان و منطقه ویژه وارد شده و می‌شود زحمات عدیده و شبانه روزی پرسنل و تیم مدیریت منطقه را هم که مدتها برای جذب یک سرمایه‌گذار تلاش کردند را بر باد دادند آن هم در برهه‌ای از زمان که بارها توسط مقام عظمای ولایت و سایر روسای قوای سه‌گانه به موضوع اقتصاد و اهمیت ورود بخش خصوصی در امر اقتصاد کشور تاکید فراوان داشتند.

برخی از مسئولان بدون توجه به مسئولیت واقعی خود و عدم  مدیریت صحیح و بی‌خیالی آن چنان سنگ تمام می‌گذارند که این گونه به ذهن خطور می‌کند که برای نابود کردن فرصت‌های اقتصادی انتخاب شده‌اند تا آباد کردن.

پس تدبیر دولتمردان دولت تدبیر در خصوص فرصت طلایی خراسان جنوبی کجاست، پس بیایید ضمن دلجویی از سرمایه‌گذاران سنگ‌های جاده را بردارید تا چرخی بچرخد و چراغی روشن بماند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*