دستگاه های نظارتی کجا ایستاده اند نگرانی رانندگان از گرانی و نایاب شدن لوازم یدکی و لاستیک

این روزها شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها و خدمات در سطح جامعه هستیم، افزایش قیمتی که موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است .
کامیون داران از جمله قشرهایی هستند که این روزها افزایش بیش از حد قیمت لاستیک آنها را با مشکل جدی مواجه کرده است . یکی از کامیون داران بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از شرایط پیش رو گفت : تا دو ماه و نیم گذشته یک جفت لاستیک را به قیمت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تهیه کرده ام که الان همان نوع لاستیک ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود .
کمیاب شدن لاستیک در بازار
احمدی در ادامه گفت : الان در بازار با همان قیمت بالا هم برخی از انواع تایر پیدا نمی شود و من از سه ماه پیش در نوبت گرفتن تایر که از طریق اتحادیه ثبت نام شده ایم قرار دارم ولی خبری از تحویل نیست . او ادامه داد : شنیده ام بر اساس تعداد کامیون داران هر استان سهمیه ای از تایر به آنها تخصیص داده اند که با توجه به تعداد زیاد متقاضیان اصلا جوابگو نخواهد بود .
افزایش قیمت روغن ماشین و کمیاب شدن آن در بازار
یکی دیگر از رانندگان بیرجندی که در خط ترانزیت فعالیت دارد هم به خبرنگار ما گفت : متاسفانه طی چند ماه اخیر قیمت تایر روز به روز افزایش یافته و الان با همان قیمت بالا هم در بازار نمی توان آن را تهیه کرد و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر بازار وجود ندارد .
بهمدی به افزایش بیش از حد روغن ماشین اشاره کرد و افزود : برای تهیه روغن ماشین به یکی از تعویض روغنی های شهر که بخش زیادی از روغن ماشین شهر را تامین می کند مراجعه کردم ولی با در بسته مواجه شدم و این در حالی است که به گفته برخی از افراد مطلع چند هزار تن روغن وارد شهر شده ولی احتکار شده تا با قیمت بیشتری بفروش برسد .
او خواستار نظارت بیشتر مسئولان بر بازار شد و افزود: قیمت روغن ماشین بیش از حد تصور بوده است .
افزایش قیمت لوازم یدکی ماشین
یکی دیگر از کامیون داران بیرجندی هم از افزایش قیمت لوازم یدکی انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت : همین الان ۶ حلقه تایر لازم دارم تا ماشینم در جاده نماند ولی نمی توانم آن را تهیه کنم.
او ادامه داد : اگر مسئولان برای رفع این مشکلات کاری کنند تا دو سه ماه آینده ۵۰ درصد کامیون ها زمین گیر خواهند شد .او به اعتراض کامیون داران طی چند روز گذشته در سراسر کشور اشاره کرد و گفت : ممنوعیت صادرات از مرز ماهیرود هم بر مشکلات کامیون داران افزوده و آنها را خانه نشین کرده است .یکی از رانندگان حمل و نقل جاده ای گفت: در بازار علاوه براینکه قطعات اصلی موجود نیست حتی قطعات چینی هم در بازار یافت نمی شود، لاستیک وجود ندارد، لاستیک های درجه دو و سه هم که تحویل برخی رانندگان شده، اغلب ترکیده است. لاستیک داخل هم که در گذشته جفتی ۲ میلیون تومان بوده طی چند ماه اخیر به ۱۰ میلیون افزایش یافته است. وی افزود: از حدود ۴ ماه پیش لاستیک غیب شد و روغن هم در بازار نیست و برخی از روغن ها مثل یاتاقان ۶ برابر شده که رانندگان برای تعمیرات خودرو مثل fH ولوو حدود ۸۰ میلیون باید هزینه کنند. وی ادامه داد: در یکی از شهرها مثل اردکان از هزار نفر ۲۵ نفر لاستیک دولتی توانستند بگیرند که به درد نمی خورد این در حالی است که ۷۰ هزار حلقه لاستیک قاچاق در انبارها کشف شده است.
به گفته وی بیمه تکمیلی رانندگان هم پاسخگو نیست و رانندگان برای بیمه کردن خودرو باید ۱۰ میلیون بدهند تا بیمه برای آنها صادر شود که این مبلغ برای رانندگان اصلا قابل قبول نیست و با این احتساب ماشین های خود را بخوابانیم بهتر از این است که علاوه بر استهلاک ماشین، با گرانی های اخیر و کمبود قطعات بازار روبرو شویم.
کاهش تعرفه لاستیک به ۵ درصد
امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در پاسخ به مشکلات رانندگان حمل و نقل جاده ای گفت: کمبود قطعات و گرانی لاستیک و روغن با توجه به نوسانات ارزی رخ داد . وی افزود: لاستیک یکی از ضروری ترین قطعات رانندگان است و از آنجایی که ۹۰ درصد بار و مسافر از طریق حمل و نقل جاده ای جابجا می شود قیمت ها افزایش پیدا کرده است. امانی ادامه داد: تامین لاستیک و روغن برعهده وزارت سمت است که طی جلساتی که با حضور روسای صنوف رانندگان در وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت) انجام شد تلاش شده که بخشی از تامین لاستیک رانندگان خودرو از طریق تولید داخل انجام شود و رانندگان برای دریافت از طریق پایانه های بار که مرکز تجمع رانندگان است مراجعه کنند. به گفته وی در کشور یک میلیون حلقه در سال تولید می شود در حالی که رانندگان کشور نزدیک به ۵ میلیون حلقه در سال نیاز دارند.
وی افزود: با تخصیص ارز و برطرف شدن مشکلات اداری برای تامین قطعات خودروی حمل و نقل جاده ای حدود دو ماه آینده نزدیک به ۵۰ هزار حلقه لاستیک از طریق گمرکات وارد کشور می شود و با توجه به تعیین تعرفه لاستیک به ۵ درصد و ابلاغیه ترخیص این لاستیک ها، به زودی از گمرکات تامین لاستیک انجام خواهد شد. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تاکید کرد: در بخش حمل و نقل جاده ای کف نیاز ماهیانه ۱۰۰ هزار لاستیک است که در دو ماه گذشته نزدیک ۹۰ هزار تولید داخل انجام شده و حدود ۱۱۰ هزار کمبود لاستیک داریم که با جلساتی با معاون وزیر صنعت و معدن و بانک مرکزی مقرر شد تا پایان سال مشکلات لاستیک رانندگان حل شود.
وی همچنین در خصوص بیمه تکمیلی رانندگان گفت: تاکنون ۵ هزار راننده از خدمات بیمه تکمیلی استفاده کردند و چنانچه رانندگان در این خصوص با مشکل روبرو هستند می توانند با سامانه ۳۰۰۰۱۴۲ تماس بگیرند و یا به انجمن های صنفی مراجعه کنند. به گفته وی قرارداد و تعهدات بیمه مشخص است و اگر رانندگان مشکلی دارند اعلام نموده تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*