در نشست رؤسای دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی با وزیر علوم؛ ۱۱۸ نخبه خراسان‌جنوبی در صف مهاجرت/ از بودجه دانشگاه‌های تهران و مشهد کم کنید!

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی از وجود ۲۱۳ مستعد در بنیاد نخبگان استان خبر داد و گفت: متأسفانه از این تعداد ۱۱۸ نفر قصد خروج از کشور را دارند و ۱۶ نفر مهاجرت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نشست رؤسای دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی شامگاه جمعه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رؤسای دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند بر لزوم توجه ویژه به دانشگاه‌های استان در بحث آموزش  عالی شد و گفت: سیاست کلی آموزش عالی کشور متأسفانه برخی اوقات نوعی تبعیض را در دل خود دارد که بزرگترین خسارت را به مؤسسات آموزش عالی کوچک می‌زند.

وی خواستار تغییر سیاست پذیرش دانشجو از بومی به منطقه‌ای، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و عدم اخذ اعتبارات طرح توازن از دانشگاه‌های محروم شد و بیان داشت: در مقایسه‌ای که در ارتباط با رشد بودجه امسال این دانشگاه با دانشگاه‌های هم‌تراز داشتیم بودجه سایر دانشگاه‌ها بین ۱۱۴ تا ۱۳۰ میلیارد تومان ولی بودجه دانشگاه بیرجند ۱۰۵ میلیارد تومان بود.

فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی

وی با اعلام اینکه فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی ما را رنج می‌دهد، تبیین کرد: شاهد فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی در تمام دانشگاه‌ها هستیم که متأسفانه به دلیل عدم استقبال شرکت‌ها از اوراق اسناد خزانه توان خرید تجهیزات را نداریم.

وی کمبود سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان را از دیگر مشکلات دانشگاه بیرجند بیان و مطرح کرد: اگر استان نمی‌تواند در این زمینه شهرداری را توجیه کند باید به دانشگاه کمک شود.

با محدود کردن دانشگاه‌ها به بهانه آمایش مخالفیم

فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی  با تأکید بر اینکه با آمایش وزارت علوم مخالف نیستیم اما با محدود کردن دانشگاه‌ها به بهانه آمایش مخالفیم، اظهار داشت: آمایش باید به نحوی اجرا شود که دانشگاه‌ها توسعه پیدا کنند.

وی بیان داشت: جهت توسعه دانشگاه‌های کوچک کشور از جمله دانشگاه بزرگمهر قاین وارد دور باطل شده و برای افزوده شدن نیروی کاری آن شرط اجرای آمایش را جلوی پای ما می‌گذارند.

پژوهش‌هایی که دیده نمی‌شود!

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بالاترین پژوهش‌ها با کمترین اعتبارات در دانشگاه بیرجند انجام ولی در کشور دیده نمی‌شود، گفت: دانشگاه بیرجند یک دانشگاه برتر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدباقر عبادی به مقایسه دانشگاه بیرجند با دانشگاه صنعتی شریف پرداخت و اعلام کرد: دانشگاه صنعتی شریف نخبه می‌گیرد و نخبه تحویل می‌دهد، اما دانشگاه بیرجند دانشجو می‌گیرد و نخبه تحویل می‌دهد که این خود نوعی هنر است.

 عدم توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم؛ زمینه‌ساز مهاجرت

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی خواستار تفویض اختیار به دانشگاه‌ها شد و گفت: همچنین باید در بحث آمایش سرزمینی به شهرهای کوچک توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به تحصیل شش هزار دانشجو در شهرستان فردوس، بیان داشت: اگر این دانشجویان از این شهرستان مهاجرت کنند امکان برگشت آن‌ها وجود نخواهد داشت، لذا بهتر است از بودجه دانشگاه‌های تهران و مشهد کم کنید.

سیدحجت هاشمی سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه دو هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۹ گروه آموزشی، ۲۹ کد رشته و ۴ کد رشته کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند، گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه صنعتی بیرجند یک به ۲۹ است.

«مأموریت‌گرا شدن»؛ مأموریت جدید دانشگاه صنعتی

وی با اشاره به مأموریت جدید دانشگاه صنعتی بیرجند، اعلام کرد: چشم‌انداز جدید این دانشگاه «مأموریت‌گرا شدن» است تا از مرزها و حصارها خارج و در متن جامعه بیاید.

سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند خواستار اتخاذ تدابیری در خصوص تأمین فضای خوابگاهی در دانشگاه صنعتی بیرجند شد و مطرح کرد: در این دانشگاه فضای خوابگاهی نداریم و با توجه به اینکه استاندار خراسان‌جنوبی از محل طرح توازن ۵۰ درصد اعتبار ساخت را تقبل کرده امیدواریم سایر اعتبارات مورد نیاز نیز با کمک وزارت علوم تأمین شود.

رئیس دانشگاه بزرگمهر قاین از حضور یک هزار و ۳۰۰ دانشجو، ۱۰ نیروی غیر هیئت علمی و ۲۴ عضو هیئت علمی در این دانشگاه خبر داد و خواستارتصویب سند و چارت دانشگاه و راه اندازی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی نیز آمار دانشجویان این دانشگاه را چهار هزار و ۲۱۷ دانشجو بیان کرد و گفت: مأموریت اصلی این دانشگاه  آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تکنسین ماهر است.

محمود نخعی با اشاره به سیاست‌های جدید آموزش و پرورش، گفت: هدایت ۵۰ درصد دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای از سیاست‌های جدید این سازمان است.

هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای

وی از اختصاص یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به حوزه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان خبر داد و تبیین کرد: سال آینده بسیاری از دانش‌آموزان به سمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۷۵ شرکت دانش بنیان در استان،گفت: از این تعداد ۱۲ شرکت در مرکز رشد قاین مستقر هستند.

عدم تأمین زیرساخت‌ها؛ مشکلات مراکز رشد

محمد علی ناصری از عمده مشکلات مراکز رشد را تأمین زیرساخت‌ها اعلام کرد و بیان داشت: متأسفانه هیچ مسؤولی این مهم را نمی‌پذیرد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی از وجود ۲۱۳ مستعد در بنیاد نخبگان استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد  ۱۳۶ نفر دانشجو و ۷۷ نفر فارغ‌التحصیل هستند.

سعید رضا احمدی‌زاده با بیان اینکه متأسفانه از این تعداد ۱۱۸ نفر قصد خروج از کشور را دارند و ۱۶ نفر مهاجرت کردند، مطرح کرد: نرخ بیکاری در استان ۱۵٫۵ درصد و نرخ مهاجرت نیز ۷٫۵ درصد است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*