آخرین خبر :

جودوکاران منتقد خراسان جنوبی خواستار شدند: پاسخگویی و شفاف سازی معاون مدیر کل: مجمع فوق العاده هیئت جودو برگزار می شود

پاسخگویی به اذهان عمومی و رسانه و شفاف سازی از جمله درخواست های منتقدین جودوکار استان بود. این ماجرا شاید به ابتدای امسال بازمی گردد که حواشی متعددی تا کنون به دنبال داشته است. از این جهت گروه ورزش روزنامه در نشستی به بررسی مشکلات و توانمندی های این رشته که طرفداران پرپاقرصی هم دارد، پرداخت. شرکت کنندگان در این میزگرد پاسخگویی مستند و مستدل و شفاف سازی اقداماتی که تاکنون هیئت جودو انجام داده است را خواستار شدند. در این میزگرد حسن کارکن، علی خیاط، مجتبی فیاض زاده، مجتبی قربانی نژاد، فهیمه قربانی نژاد، مبینا حقیقان، زهرا خراشادی زاده و فاطمه و مریم نوزادی از پیشکسوتان، ورزشکاران، قهرمانان و مربیان این رشته بودند که حضور یافتند. با وجود دعوت کتبی و تلفنی از رئیس هیئت جودو جهت شرکت در این میزگرد و کمک به شفاف سازی و بیان اقدامات و مشکلاتی که هیئت با آن روبه رو بوده است، متأسفانه پاسخ مثبت ندادند و حتی از معرفی نماینده یا یکی دیگر از مسئولان هیئت برای حضور در جلسه خودداری کرد. آنچه می خوانید ماحصل نشست ۳ ساعته است.
نماینده خانواده جودوکاران هستیم
محمدعلی خیاط که از پیشکسوتان رشته جودوی استان است و از سال ۶۷ در این رشته ورزشی فعالیت دارد، تأکید کرد: ما به نمایندگی بیش از ۱۰۰ نفر خانواده جودو آمده ایم که البته فقط جودو نیست بلکه به صورت کلی این اسم را می گوییم و گرنه کل رشته های دفاع شخصی، جوجیتسو و کوراش را هم می گوییم که حتی وضع آنها بدتر است. وی ادامه داد: هدف مطالبه حق و حقوق ورزشکاران و نحوه عملکرد هیئت جودو که قبل از سال ۸۶ بر مسند ریاست نشسته است می باشد و باید پاسخگو باشد تاکنون چه اقداماتی را بر اساس شرح وظایفش انجام داده است؟ آیا این اقدامات کافی و بجا بوده؟ آیا اقدامات در بازه زمانی بیش از ۱۱ سال باعث پیشرفت این ورزش در استان شده؟ به گفتۀ وی موضوع مدیریت در جودوی استان به عملکرد ۱۱ ساله هیئت مربوط می باشد که آیا رئیس هیئت توانسته است فعالیت هایش را برابر شرح وظایف و تقویم ورزشی کامل اجرا نماید؟ آیا توانسته عملکرد هیئت های شهرستان و باشگاه ها را تقویت و بهبود ببخشد و آیا نظارتی بر عملکرد هیئت های شهرستان ها شده است؟
سلسله مراتب را رعایت کردیم
این پیشکسوت رشته جودو با اشاره به اینکه برای بیان این مسائل تمام سلسله مراتب را رعایت کرده ایم، گفت: ابتدا از خود هیئت جودو شروع کردیم بعد اداره کل ورزش و جوانان و بعد هم فدراسیون و چون تاکنون کسی جواب درستی به ما نداده است به دنبال رسانه ای کردن آن برآمده ایم. خیاط با بیان اینکه رئیس هیئت مکلف به اجرای قوانین اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون است، عنوان کرد: تاکنون ما رعایت قوانین را ندیده ایم و از سال ۸۶ تاکنون جوابگو هم نبوده اند. وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز پاسخ گویی را وظیفه مسئولان دانسته اند تا روحیه پرسش و پاسخ رواج پیدا کند و با شفافیت مسائل، از فساد جلوگیری شود و حالا ما هم به دنبال پاسخگویی هستیم.
نظارت بر عهده کیست
این پیشکسوت جودوکار با تأکید بر اینکه هر حرفی که ما می زنیم مستندات و مدارک کامل آن را در اختیار داریم، عنوان کرد: یکی از سؤالات ما این است که چرا رئیس هیئت از ابتدای قبول مسئولیت تاکنون یک جلسه مجمع عادی سالیانه را برگزار نکرده است. خیاط گفت: عدم رعایت مفاد آیین نامه تشکیل مجمع هیئت های ورزشی از سوی اداره کل ورزش و جوانان در سنوات گذشته و تعیین اعضای مجمع که اکثراً افرادی هستند که دور هیئت جمع بوده اند از جمله مشکلات است.وی خاطر نشان کرد: کلاس های ورزشی جودو و دفاع شخصی تمامی مربیانی که منتقد بودند را با وجود داشتن قرار داد، بدون دلیل تعطیل کردند که تبعات و ماحصل این عمل غیر حرفه ای مدیران جودو، ترک ورزش جودو از سوی بیش از ۴۶۰ ورزشکار بوده که با زحمات فراوان و برنامه ریزی و هزینه های زیاد آموزش و جذب شده بودند. خیاط با بیان مسائلی از مسئولان تقاضای جوابگویی داشت که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد، آیا هیئت های مربوطه باید نگران استرس و رفع و رجوع مشکلات ورزشکار باشند یا خود ورزشکار و مربیان؟ تأمین امکانات و تجهیزات ورزشی و رفع مشکلات هیئت ها و ورزشکاران قهرمان به عهده کیست؟ کنترل و نظارت بر مسائل مالی هیئت ها بر عهده چه کسی است؟ تاکنون هیئت چه برنامه ای برای ورزش قهرمانی داشته است؟
برای حفظ آبروی خانواده جودو سکوت کردیم
حسن کارکن نیز از مربیان درجه یک ملی است که چندین دوره قهرمانی و نایب قهرمانی کشور را در کارنامه خود دارد، کسی که از سال ۷۰ وارد این حوزه شده است. وی بیان کرد: در تمام این سال ها مشکلات زیادی داشتیم که برای حفظ آبروی خانواده جودو سکوت می کردیم ولی سه سالی می شود وضع خیلی بدتر از قبل شده است و دیگر سکوت را جایز ندانستیم. به گفتۀ وی اکنون هیئت استان از قهرمان پروری به نوچه پروری رسیده است و اصلا برای آنها قهرمانی اهمیتی ندارد و مهم نیست که حرمت پیشکسوت و قهرمان چیست و چگونه باید باشد. جودوی طلایی و فنی دهه هفتاد را به وضعیت کنونی رسانده اند که هیچ تیمی در خور خراسان جنوبی برای اعزام نداریم. فردی که به عملکرد رئیس هیئت استان و نایب رئیسش اعتراض کند محکوم به انزوا و بیرون راندن از خانواده جودو می باشد و ثمره آن از دست دادن تعداد زیادی ورزشکار آینده ساز جودو، از بین رفتن سال ها برنامه ریزی و استعدادیابی، از دست دادن اسپانسر و افراد خیری که سال ها کمک حال جودو بوده اند و حتی ورزشکارانی که برای قهرمانی تلاش می کنند در تلاش هستند تا منزوی کنند. از آقای تهوری می پرسم تاکنون چقدر کمک مالی به هیئت جودو کرده اید؟ آیا اسپانسرهای جودو را می شناسید؟ آیا به این موضوع فکر کرده اید که هزینه های هنگفت این چند ساله برای مسابقات، جشن ها و … از کجا تأمین شده است؟
دریافت احکام کمربندهای جودو بدون ضابطه و برخلاف قانون
این پیشکسوت و قهرمان جودو بیان کرد: رئیس هیئت برای مسابقات کشوری حاضر نشد مرا اعزام کند و خود فدراسیون مرا معرفی کرد و این مورد فقط درباره من صدق نمی کند و کلا در مقابل ورزشکاران و قهرمانانی که با آنها مشکل دارند چنین سنگ اندازی هایی دارند که نمونه آن آقای فیاض زاده می باشد. کارکن اضافه کرد: برای ارتقای کمربند بر اساس آئین نامه فدراسیون مدت زمانی معینی مشخص شده و طبق این روال باید آزمون گرفته شده و کمربندها صادر شود ولی متأسفانه این قانون در خراسان جنوبی عملی نشده است. وی عنوان کرد: اگر بخواهد وضع به همین روش ادامه داشته باشد با ۲۷ سال سابقه فعالیت در مربیگری و قهرمانی جودوی کشور دیگر حاضر به کار کردن نیستم. به گفتۀ وی تخلفات فراوانی در هیئت جودوی استان صورت گرفته که اگر پیگیری عادلانه صورت گیرد دیگر نیازی به برگزاری مجمع فوق العاده نیست.
حریف تمرینی ندارم
مجتبی فیاض زاده، قهرمان کشوری است که از سال ۸۳ جودو و دفاع شخصی را آغاز و در سال ۹۵ به صورت حرفه ای آن را دنبال کرده است و در کارنامه خود قهرمانی جودو و دفاع شخصی را دارد. او گفت: بعد از اینکه از مسابقات کشوری آمدم با وجود کسب مقام کلاسم را به بهانه های مختلف تعطیل کردند که از جمله بهانه های آنها شهریه بود و با وجود اینکه حاضر شدم حتی بیشتر از این مقدار به آنها بدهم باز هم مخالفت کردند. به گفتۀ وی دلیل دیگر آن ها این بود که باید تعداد هنرجوی من به ۱۵ نفر برسد ولی چون من برای قهرمانی کار می کردم ۵ شاگرد مخصوص داشتم که هدف تشکیل تیم حرفه ای برای مسابقات بود و نمی دانم چرا برخی از افراد می توانند شهریه ندهند و برخی باید پرداخت کنند.
فیاض زاده خاطر نشان کرد: رئیس هیئت شهرستان بیرجند در جواب من که برای قهرمانی تمرین می کنم گفت برای ما قهرمانی اصلا اهمیت و ارزشی ندارد و زمانی که تفکر مسئولان هیئت این باشد مشخص است که وضع قهرمانی کشور به کدام سمت می رود. وی با اشاره به اینکه حریف تمرینی ندارد، عنوان کرد: برای اینکه یک فرد به حدی از تجربه و مهارت برسد که بتوان با آن برای قهرمانی تمرین کرد نیاز به ۵ سال تمرین است آیا من باید ۵ سال برای حریف تمرینی صبر کنم؟ تا آن زمان فرصت قهرمانی من تمام شده است. به گفتۀ وی اگر عملکرد هیئت مثبت بود تاکنون باید قهرمانان بیشماری می داشتیم و حتی همان کسانی که شروع کرده بودند را حفظ می کردند چرا که سرمایه های ورزشی محسوب می شوند و من می خواهم عملکرد مستند این سال های خود را بیاورند.
مسئولان هیئت ترمز جودوی استان
مجتبی قربانی نژاد نیز از قهرمانان این ورزش است که از سال۶۶ شروع به ورزش در این رشته کرده است و اکنون از مربیان درجه یک این رشته و از مربیان مطرح کشور می باشد. وی بیان کرد: رئیس هیئت استان ترمز جودوی استان شده است. او عنوان کرد: به دنبال پاسخ به این سؤالات هستم که چگونه در دوران مدیریت خود از جمله کارهایی که رئیس هیئت انجام داده اند فقط نداشتن طرح و برنامه در دوران مدیریت است، همچنین فقط به دنبال حذف پیشکسوتان و افراد سازنده در این ورزش، استفاده نکردن از مربیان و داوران پیشکسوت در هیئت، اعتماد نکردن به ورزشکاران خود و آوردن ورزشکاران از استان های دیگر برای اعزام به مسابقات است و پرداخت هزینه های بالا به آنها تا جایی که به این دلیل تا محروم شدن پیش رفتیم چون خلاف قانون بود. به گفتۀ وی همچنین از دیگر برنامه ها این بود که در طول این سال ها یک تیم جودو نتوانسته اند راه اندازی کنند و فقط یک نفر اعزام به مسابقات داشتیم، تعطیلی ناگهانی کلاس ها، توزیع ناعادلانه احکام کمربند، مربی گری و داوری، برگزاری فقط ۴ دوره مربی گری دفاع شخصی و جودو در طول تمام این سالها و نداشتن صداقت و تخریب شخصیتی و کاری افراد منتقد را شاهد بودیم.
مربی بانو داریم، سنگ اندازی زیاد است
فهیمه قربانی نژاد نیز که مربی جودو بوده و از سال ۷۸ در این رشته فعالیت دارد و اولین بانویی می باشد که مقام کشوری کسب کرده است، عنوان کرد: نایب رئیس بانوان کنونی این هیئت هم مانند خود رئیس هیئت به دنبال تعطیلی کلاس ها می باشد و تاکنون کلاس های مربیانی که از خودش خیلی بالاتر بوده اند را به تعطیلی کشانده است. وی ادامه داد: جودو لنگ مربی نیست بلکه جای فعالیت برای دیگر مربیان نگذاشته اند و با تبعیض هایی که داشته اند مجبور به تعطیلی شده ایم. به گفتۀ وی زمانی که حکم کمربند، مربی گری و داوری ورزشکاران را نمی دهند، طرح استعدادیابی و مسابقات برگزار می شود ولی به هیچکدام از مربیان اطلاع نمی دهند و کلاس ها را تعطیل می کنند نمی توان کاری انجام داد.
بدرفتاری ها و کارشکنی ها
زهرا خراشادی زاده هم مربی جودو و دفاع شخصی می باشد که از سال ۷۸ کار خود را شروع کرده است. او مشکلات بخش بانوان را نایب رئیس بانوان هیئت جودوی استان دانسته و بیان کرد: تا سال ۸۶ وضع جودوی بانوان خیلی خوب بود تا اینکه آنقدر سنگ اندازی ها زیاد شد که کلاس را تعطیل کردیم و با اینکه تمایل زیاد بود ولی دیگر نتوانستیم کاری انجام دهیم.
فاطمه و زهرا نوزادی دو خواهری که ۵ سال قبل جودو را شروع کردند و انتظارات خوبی از آنها در این ورزش می رفت به دلیل سخنان مربی خود که نایب رئیس بانوان بود مجبور به ترک کلاس شدند و با مربی دیگری مشغول به کار شدند و به دلیل تعطیلی کلاس دیگر نتوانستند ادامه دهند.
مبینا حقیقیان نماینده مربی خود خانم نجاتی است که از پیشکسوتان ورزش هست و خود او نیز از سال ۹۱ جودو کار می کند، عنوان کرد: تا کمربند آبی را خود مربی می تواند آزمون بگیرد و مدرک آن را بدهد ولی هیئت با قانون شکنی این اجازه را نمی داد و باعث دلسردی ورزشکاران شد و با هر بهانه ای کلاس خانم نجات را تعطیل می کردند و با سنگ اندازی ها مجبور شدند که دیگر ادامه ندهند.
مجمع فوق العاده هیئت جودو برگزار می شود
مهرانپور، معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان در اینباره گفت: پس از بررسی های متعدد و تصمیم گیری موضوع بر اساس ماده ۶ آیین نامه هیئت های ورزشی در آینده نزدیک، مجمع فوق العاده هیئت جودو و کوراش استان برگزار می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*