بوی ماه بی کلاس

هر چه بسازند انگار کم است ، نه اینکه آمار را نمی دانسته باشند، اتفاقا همه می دانند در سال های اخیر رشد جمعیتی مرکز استان و شهرستان ها چگونه بوده است اما مسئله اینجاست که از کف دست نمی توان مو کند و این طلب مو از کف دست این روزها آنچنان در کاسه آموزش و پرورش افتاده که هر لقمه را به مسئولان امر در ساخت و ساز مدارس جدید زهر کرده است. اگر ماه مهر برای همه بوی خوب ماه مدرسه می دهد برای مسئولان تجهیز و نوسازی آموزش و پرورش بوی بی کلاسی می دهد.

روستاهای پر حاشیه
یکی از درد های مهمی که چند سالی است دست به گریبان مسئولان شده افزایش جمعیت در حاشیه شهرهاست، در مرکز استان روستاهای امیرآباد، حاجی آباد و چهکند بر مدار بی کلاسی آنچنان می چرخد که چند روز قبل پای مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس را به روستای حاجی آباد کشاند البته برای چندمین بار و باز هم قول هایی داده شد که اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود نیاز ویژه این روستاها مرتفع می شود.
به گفته دهیار روستای حاجی آباد هم اکنون در این روستا دو هزار و ۳۰۰ نفر دانش آموز البته به جز آمار دانش آموزان دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل هستند. دستگردی می گوید : دبستان ها دو نوبته و کلاس ها بسیار شلوغ است. برای تامین کلاس راهنمایی نوبت اول برای پسران و دختران مجبور به استفاده از کانکس شده ایم.
وی ادامه می دهد: با اینکه سال گذشته سازمان تجهیز و نوسازی مدارس تلاش کرد دو مدرسه به این روستا اضافه شود اما با توجه به پیشرفت ۶۰ و۳۰ درصدی ساختمان این مدارس پیش بینی می شود که امسال نتوانیم از این کلاس ها بهره برداری کنیم.
وی تاکید می کند : حتی با وجود ساخت این دو مدرسه ما باز هم در این روستا مشکل داریم ، لذا باید توجه بیشتری به موضوع افزایش جمعیت در روستاهای حاشیه شهر به خصوص روستای حاجی آباد داشت.
روزگار ماه مهر در روستای امیر آباد نیز تعریفی ندارد چرا که دبستان قدیمی این روستا به امید دست پر توان پیمانکار تخریب شد اما به ماه مهر امسال نرسید . به گفته یکی از اهالی این روستا امروز دانش آموزان زیادی را در دوره راهنمایی و دبیرستان از روستاهای شمس آباد ، حاجی آباد و چهکند پذیرش می کند اما باز هم مشکل وجود دارد.
امیرآبادی با اشاره به تلاش ها و قول هایی که مسئولان داده اند تاکید می کند: هر چقدر هم که برنامه ریزی شده باشد باز هم ساخت و ساز با شرایط تورمی که هر روز شاهد آن هستیم به شکست می انجامد. امروز شاخه آهن را یک قیمت می خرید فردا اگر کم بیاید و دوباره بخواهید سفارش بدهید باید هرچه برای دیگر مصالح کنار گذاشته بودیم را هم روی آن بگذاریم تا بتوانیم نیاز پروژه را تامین کنیم.
وی که اکنون فرزندش در کلاس هایی که با تعامل مسئولان در حسینیه امیرآباد ساخته شده درس می خواند می گوید: با توجه به پیشرفت فیزکی موجود بعید است این مدرسه امسال به پایان برسد. مگر اینکه اعتبارات به موقع و تورم مهار شده ای به وجود بیاید چرا که اگر قبلا برآورد شده بود این مدرسه به عنوان مثال با یک میلیارد تومان ساخته می شود الان با آن مبلغ فقط هزینه سیم کشی برق ساختمان محاسبه می شود.
همه این ها در حالی به دغدغه مسئولان افزوده شده که هنوز در مرکز شهر بیرجند با کمبود کلاس درس مواجه هستیم و البته کلاس های فرسوده را نیز باید به این آمار افزود. جالب است وقتی در ۲۹ خرداد ماه امسال کمبود ۳۵۰ کلاس درس فقط در شهرستان بیرجند به استاندار خراسان‌جنوبی اعلام شد. مروج الشریعه نبود برنامه ریزی مناسب در این حوزه از سالیان گذشته را یادآور شد چرا که باید این کمبود ها تا قبل از این مطرح و تامین می شد .بر این اساس پای مصوبه ای را که می گفتند تحصیل در کلاس های فرسوده بلا اشکال است را امضا نکرد.

آمارهای پر اضطراب
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی نیز دل پر دردی دارد . از اعتباراتی که تخصیص می یابد، اما ابلاغ نمی شود از قول هایی که تامین اعتبار نمی شد و از پیمانکارانی که دیگر توان ادامه کار ندارند و امروز با پوشه هایی پر از صورت وضعیت های نقد نشده می خواهند بدانند چه زمانی می توانند به نقد شدن امیدوار باشند.؟
محمد رضا بیکی ۱۷ درصد مدارس خراسان‌جنوبی که شامل ۳۲۹ فضای آموزشی می شود را نیازمند تخریب و ساخت مجدد اعلام می کند، همچنین ۴۹ درصد مدارس استان شامل ۹۳۸ فضای آموزشی، نیاز به مقاوم سازی و بهسازی دارند.

آمار کم خوب ها
وی آمار خوب ها را فقط ۳۷ درصد اعلام می کند که نیازی به استحکام بخشی ، تخریب ومقاوم سازی ندارند. اما برای سال تحصیلی جاری تعداد ۱۴۵ کلاس درس ساخته شده است که از این تعداد کلاس درس ساخته شده ۱۰۰ کلاس درس مشارکتی بوده است.که میزان سرمایه گذاری آن حدود ۱۱ و نیم میلیارد تومان بوده است و ۵۵ درصد کل اعتبار سازمان را شامل می‌شود. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی با توجه به برنامه ریزی هایی که برای رفع این کمبودها به عمل آمده است می افزاید: در خراسان‌جنوبی ۲۶ هزار و ۱۶۳ مسکن مهر ساخته شده است که حجم زیادی از نیازمندی ها را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به کمبودهای شدید در طرح های مسکن مهر تاکید می کند: نه تنها در بیرجند بلکه در سایر شهرستان ها نیز بیشتر کمبودها و کسری کلاس مربوط به مناطقی است که در آن مسکن مهر ساخته شده است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در محدود مسکن مهر استان ساخت ۷۴۲ کلاس درس در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۲۵۱ کلاس درس ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است. علاوه بر این ۱۲۵ کلاس درس دیگر ناتمام باقی مانده و نیازمند ساخت ۳۶۶ کلاس درس دیگر در محدوده مسکن مهر خراسان جنوبی هستیم که امیدواریم با همراهی و همکاری خیرین و نیکوکاران این مهم محقق شود.

نیاز ۹۰۰ میلیاردی
به گفته وی برای ساخت تعداد ۳۶۶ کلاس درس باقیمانده در محدوده مسکن مهر خراسان جنوبی حدود ۹۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

اوضاع گرمایشی خوب است
بیکی نیاز مهم دیگر با توجه به شروع فصل سرما در مدارس را تامین سیستم گرمایشی استاندارد می داند که در این زمینه نیز تدابیری جدی اندیشیده شده است. وی می افزاید: در حال حاضر ۷۵ درصد مدارس خراسان جنوبی مجهز به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی هستند که در تأمین گرمای فضای آموزشی مشکلی نخواهند داشت. مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی درباره ۲۵ درصد باقی مانده این آمار که فاقد سیستم حرارت مرکزی هستند می گوید: بیشتر این مدارس و فضاهای آموزشی یک کلاسه و کانکسی هستند.
به طور حتم بازار بی ثبات ارزی و نوسانات قیمتی که به شدت مصالح ساختمانی را تحت تاثیر گذاشته است باعث شده بیشتر مدارس ناتمام با چالش مواجه شوند اما امید است با کمک خیرین و البته تغییر نگاه مردم حتی در وقف املاکشان کمی اوضاع تحصیلی آینده سازان ایرانمان بهتر شود، چرا که امروز بخش هایی را داریم که خیر برای ساخت مدرسه پیش قدم می شود اما برای فضای آموزشی هیچ کاربری وجود ندارد و یا زمینی برای ساخت و ساز ارائه نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*