برترین های علمی خراسان جنوبی از محل موقوفه تجلیل می شوند

 

  مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی گفت: امسال نخستین بار از محل موقوفه بنیاد فرهنگی البرز، ۱۱۴ برتر علمی استان تجلیل می شوند.

 

به گزارش ایرنا حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: این افراد شامل ۷۰ دانش آموز ابتدایی تا دیپلم، ۱۰ دانشجوی برتر علوم پزشکی، ۱۰ نفر دیگر از بقیه دانشگاه ها، ۱۰ دانش آموز برتر قرآنی و ۱۰ نفر از طلاب برگزیده هستند.
وی با بیان اینکه چهار نفر از مخترعان بومی و ساکن استان نیز در این همایش تجلیل می شوند افزود: جایزه این بنیاد فرهنگی از یک تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و علاوه بر آن یک بسته کتاب آموزشی اهدا می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: موقوفه بنیاد فرهنگی البرز سال ۴۲ توسط مرحوم حسینعلی البرز با نیت حمایت از جوانان دانش پژوه ثبت شد و این واقف از آموخته های دینی خود اولین وقف نامه علمی معاصر «جایزه نوبل ایرانی» را سال ۱۳۴۹ تهیه کرد.
وی افزود: خراسان جنوبی دومین استانی است که همایش تجلیل از برترین های علمی را با اجرای نیت این موقوفه اجرا می کند.
بخشی پور زمان برگزاری این همایش را شنبه ۲۸ مهرماه جاری اعلام کرد و گفت: پیش بینی شده علاوه بر مدیرعامل و مدیر اجرایی موقوفه بنیاد فرهنگی البرز، مسئولان سازمان اوقاف نیز در این همایش حضور داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی موقوفه ای با نیت نخبگان علمی ندارد اظهار داشت: با تلاش های فراوان این کمک از سوی موقوفه البرز در تهران به سمت استان هدایت شده است.

** هشت موکب برای پذیرایی از زائران اربعین برپا می شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به برنامه اوقاف برای پذیرایی از زائران اربعین گفت: این برنامه در ۲ بخش پذیرایی از زائران امام رضا (ع) و امام حسین (ع) انجام و هشت موکب برپا می شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در پذیرایی از زائران پاکستانی اربعین، استان معین سیستان و بلوچستان است افزود: برای تکریم این زائران نیز موکب هایی در آن استان پیش بینی شده است.
حجت الاسلام بخشی پور بیان کرد: امامزادگان باقریه (ع)، امامزاده سید تاج الدین ساقی، امامزاده زید قاین، امامزاده عبدالله کارشک و امامزادگان فردوس (ع) محل برپایی موکب ها برای پذیرایی از زائران اربعین امام حسین (ع) و امام رضا (ع) خواهند بود.
وی یادآور شد: سال گذشته ۷۰ اتوبوس زائر پاکستانی اربعین یک شب در امامزادگان باقریه اقامت داشتند و ویژه زائران پاکستانی اربعین تدارک پذیرایی در امامزاده سید علی نهبندان و مسجد حضرت ابوالفضل نیز پیش بینی شده است.

** ثبت ۴۶ وقف جدید
وی از ثبت ۴۶ وقف جدید در ۶ ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: ۲هزار و ۸۹۳ نیت با موضوع عزاداری محرم و صفر در استان وجود دارد که امسال حدود یک میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات برای روضه خوانی، اطعام عزاداران و سوگواری سید الشهدا (ع) در ۵۰۰ روستای استان هزینه شده است.
بخشی پور یادآور شد: این میزان اجرای نیت با مجوز اوقاف بود و با توجه به اینکه در برخی روستاها، ابتدا مردم اجرای نیت کرده و بعدا اسناد خود را به اوقاف ارایه می کنند احتمال افزایش این رقم وجود دارد.
وی در خصوص موقوفات قرآنی امسال گفت: سهمیه سازمانی هفت وقف جدید با موضوعات قرآنی برای امسال بوده که تاکنون ۹ وقف به ثبت رسیده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت ۱۵۶ سند موقوفات در استان خبر داد و افزود: ۲ هزار سند نیز در نوبت ثبت اسناد قرار دارد که امید می رود با همراهی اداره ثبت اسناد و جهاد کشاورزی به انجام برسد.
وی عنوان کرد: یکهزار و ۲۰۰ سند با بنیاد مسکن قرارداد داریم که ۹۰۰ سند تحویل شده است.
بخشی پور گفت: امسال ۹ هزار و ۷۰۳ متر احداث جدید، ترمیم، مرمت یا تکمیل پروژه ها عمرانی انجام شده که هزار و ۳۰۰ متر آن تعمیر موقوفات بوده است.
وی تاکید کرد: بناهای تاریخی وقفی نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همکاری میراث در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اجرای نیت موقوفه بنگاه خیریه آبلوله در شهر بیرجند اظهار داشت: از این محل تاکنون پنج سقاخانه با هزینه کرد حداقل ۴۰۰ میلیون تومان تکمیل شده و سه باب دیگر نیز در دستور کار است.
وی یادآور شد: این موقوفه مطالباتی از دستگاه های اجرایی دارد که مجموعه های بزرگی در استان هستند و اگر بتوانیم این مطالبات را دریافت کنیم، کارها بزرگی انجام خواهد شد.
حجت الاسلام بخشی پور افزود: در مرحله کشوری مسابقات اوقاف نیز، ۲ نفر از فعالان قرآنی خراسان جنوبی به نام مصطفی فریدونی و نرجس مرادی به ترتیب توانستند رتبه سوم رشته حفظ موضوعی و تفسیر قرآن را کسب کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*